En lederartikkel om medieestetikk

Så var nesten sommeren her, og Mai du skjønne milde er snart mot veis ende – men før vi går inn i årets sjette måned, så skal vi komme oss gjennom den femte utgaven av året, og vår 35 siden vi så smått startet. Månedens utgave tar utgangspunkt i noe vi alle har et forhold til, og noe som er essensielt ved våre visuelle medier - estetikk.

Les mer
Kan scrolling endre medielandskapet og sosiale medier?

Takket være dagens teknologi kan man nesten når og hvor som helst, ved et enkelt «touch», forsvinne inn i mobilen og scrolle seg nedover nærmest endeløse digitale strømmer. På Facebook og TikTok kan man bli sittende og scrolle i minutter, om ikke timer. Men hvilke konsekvenser kan scrolling ha? Kan scrolling endre medielandskapet, eller hvordan sosiale medier fremstår? Hvordan kan scrolling påvirke oss mennesker?

Les mer
Visuell mat for en sulten sjel

Er det noe som er bedre enn å drømme seg bort i noe helt uvirkelig etter en litt for lang dag? I slående fantastiske verdener, hvor alt er mulig og alle problemene dine forsvinner fra minnet som dugg i morgensolen? Eller hva med å kjenne lukten av et deilig måltid som venter? Vent, det måltidet er jo på skjermen, og ikke på stuebordet – hva skjedde nå?

Les mer
Estetiske virkemidler i Amélie

I den drømmende, franske filmen Den fabelaktige Amélie fra Montemartre har regissøren lagt et hovedfokus og mye omtanke på de estetiske virkemidlene. Filmen er så enkel, men får meg likevel til å føle mye. De særegne fargetonene og lyssettingen som danser over lerretet er det som baner vei for resten av handlingen. Men hvordan bidrar egentlig disse elementene til å forsterke følelsene, og derav publikums opplevelse?

Les mer