PRESSET.
Nyheter Kultur Film & TV
Sirkus Selvkringkasting Frostbitt 2024 - Et tilbakeblikk Veivalg Sommeren som var Hetebølge Bisarr F-ordet Blindsone Renselse 2023 - Et tilbakeblikk Mørketid Inkludering Mediert sommer Zeitgeist Osloensis Påkoblet | Avkoblet Feministiske medier Sensur Fremover 2022 - Et tilbakeblikk Fred | Konflikt Solfylte medier Trend, trenden, trender Medieestetikk PG-13 Mediert feminisme Konsum Retro, Moderne, Nytt 2021 - Et tilbakeblikk Hverdagen Sommerlige medier Seksualitet Internasjonale medier Konspirasjoner Eskapisme Nostalgi Positive nyheter 2020 - Et tilbakeblikk Populisme Sommermedier Identitet Dark Web Virtuelt | Reelt Mediemotstand Kjærlighet Digitalisert helse Tiårets ende 2010-2020 Miljøutfordringer Mediesommer Globalitet Økonomisk kraft Reklameverden Ytringsfrihet & kommentarfelt Usosiale medier Norske bragder 2018 - Et tilbakeblikk Mediemakt Fremtiden for medier
Redaksjonen Kontakt Om oss
Magasinet Arrangementer PRESSA
NyheterKulturFilm & TV Utgaver Sirkus Selvkringkasting Frostbitt 2024 - Et tilbakeblikk Veivalg Sommeren som var Hetebølge Bisarr F-ordet Blindsone Renselse 2023 - Et tilbakeblikk Mørketid Inkludering Mediert sommer Zeitgeist Osloensis Påkoblet | Avkoblet Feministiske medier Sensur Fremover 2022 - Et tilbakeblikk Fred | Konflikt Solfylte medier Trend, trenden, trender Medieestetikk PG-13 Mediert feminisme Konsum Retro, Moderne, Nytt 2021 - Et tilbakeblikk Hverdagen Sommerlige medier Seksualitet Internasjonale medier Konspirasjoner Eskapisme Nostalgi Positive nyheter 2020 - Et tilbakeblikk Populisme Sommermedier Identitet Dark Web Virtuelt | Reelt Mediemotstand Kjærlighet Digitalisert helse Tiårets ende 2010-2020 Miljøutfordringer Mediesommer Globalitet Økonomisk kraft Reklameverden Ytringsfrihet & kommentarfelt Usosiale medier Norske bragder 2018 - Et tilbakeblikk Mediemakt Fremtiden for medier
PRESSET.
Om PRESSET. Redaksjonen Kontakt Om oss Eksklusivt Magasinet Arrangementer PRESSA

no.2

Mediemakt

PRESSET.s andre temanummer fokuserer på mediemakt, et viktig og dyptgåend tema, hvor alle artiklene i denne utgaven sentrer seg rundt nettopp dette; maktbalansen i medielandskapet, nye utfordringer og kjemper, og det problematiske som oppstår med all maktbruk.

.jpg
Fra spøk til alvor
Fra spøk til alvor

Å utføre offentlige «pranks» har blitt mer og mer populært med årene men hvor langt er vi villige å gå for å bli populære på Youtube?

Les mer
MediemaktSteffen Tomt9. november 2018Youtube, Mediemakt
Kinofilmens fremtidige enehersker?
Kinofilmens fremtidige enehersker?

I det siste tiåret har Disney vokst til å bli en av de største medieprodusentene i verden, men hvordan har de kommet seg dit?

Les mer
MediemaktMagnus Biringvad9. november 2018Disney, mediemakt, Film, kino
"Morderne i Kongo"
"Morderne i Kongo"

Medias manglende kritikk knyttet til Kongo-saken, har delvis ført til at Joshua French nå tjener seg søkkrik på det mange ser på som et eventyr, men kan vi vite hva som egentlig skjedde i Kongo?

Les mer
MediemaktScott Sjøstrøm9. november 2018Mediemakt, Film&Tv, Kongo-saken
Kritiske spørsmål og maktmisbruk - CNN utestenges
Kritiske spørsmål og maktmisbruk - CNN utestenges

CNN-reporter Jim Acosta har blitt kjent for å stille tøffe spørsmål. Under en pressekonferanse på onsdag diskuterte han igjen med president Trump. Like etter var pressekortet hans inndratt. Bruker Trump sin makt til å innskrenke medienes makt?

Les mer
MediemaktAnders W. Letnes9. november 2018Jim Acosta, Trump, USA, CNN, Twitter, Mediemakt
Reiselivkongen med en hær av anmeldere
Reiselivkongen med en hær av anmeldere

TripAdvisor er blitt et fast verktøy i reiseforberedelsene til mange. Anmeldere fra verden over har stor påvirkning på både reisen din, og på stedene de anmelder. Betyr det all makt til folket? Eller til TripAdvisor? Er det noe forskjell? Og kan du egentlig stole på det du leser?

Les mer
MediemaktAnders W. Letnes9. november 2018mediemakt, TripAdvisor
Influencerenes makt
Influencerenes makt

Dagens influencere sitter med en stor påvirkningskraft, men er denne makten så stor at på unge mennesker at de endrer på utseende sitt?

Les mer
MediemaktAriam Amanuel9. november 2018mediemakt, bloggere, influencers, influensere, instagram, sophie elise, tveegget sverd
Trollene kvitrer – også under mellomvalget
Trollene kvitrer – også under mellomvalget

I oktober la Twitter ut millioner av tweets fra russiske troll. Hva inneholder de? Påvirket de presidentvalget 2016? Hva gjøres for å bekjempe trollene? Og var de fortsatt aktive under mellomvalget i USA?

Les mer
MediemaktAnders W. Letnes9. november 2018Twitter, sosiale medier, USA, Trump, Russland, IRA, Facebook, mellomvalget, mid-term elections, mediemakt
Barn som formidlere av reklame
Barn som formidlere av reklame

Eksponering og kommersialisering av barn i mediene har vært et stort diskusjons moment den siste tiden. Mange mener nemlig dette kan ha en uheldig effekt både for barna det gjelder, og for samfunnet generelt.

Les mer
MediemaktEmma S. Daasvatn9. november 2018bloggere, barn, mobil, reklame, promotering
Maktbruk, medier, og samfunnet
Maktbruk, medier, og samfunnet

Medielandskapet forandrer seg kontinuerlig, men er vi som publikum, faktisk klar over maktforholdet, og den problematiske bruken av makt i mediebransjene?

Les mer
MediemaktSteffen Tomt9. november 2018leder, mediemakt, vaktbikkje, kapitalisme, kritikk, facebook, politikk, dagsordenfunksjon
Barna dine eksponerer seg til hele verden gjennom sosiale medier
Barna dine eksponerer seg til hele verden gjennom sosiale medier

Sosiale medier er en stor del av hverdagen til barn og unge. Har sosiale medier tatt over kontrollen til foreldre? Er foreldre klar over hva som foregår på barnas sosiale medier? Hvilke konsekvenser har dette for barna?

Les mer
MediemaktSteffen Tomt9. november 2018mediemakt, sosiale medier, eksponering, barn, aldersgrense, mobil, foreldre, konsekvenser, app, tik tok, medietilsynet, internett
Roller - Medienes måte å diskriminere på
Roller - Medienes måte å diskriminere på

Filmer og tv-serier er med på å skape og spre negative meninger gjennom hvilke roller som blir og ikke blir tilbudt, og hvem som får disse. Dette viser hvordan fordomsfulle meninger holdes i live og påvirker hva som blir sett på som «normalt» eller sosialt akseptabelt.   

Les mer
MediemaktJulie H. Skoglund9. november 2018Mediemakt, TV, Roller, Film
PRESSET.
21C Gaustadalléen,
Oslo, Oslo, 0349,
Norway
post@presset.no
Åpningstider

PRESSET. følger pressens Vær Varsom-plakat, Redaktørplakaten, og Åndsverksloven.
PRESSET. utgis med støtte fra Institutt for medier og kommunikasjon, ved Universitetet i Oslo.