Kinofilmens fremtidige enehersker?

Artikkel - Magnus Biringvad

walt-disney-logo-1024x576.jpg

I det siste tiåret har Disney vokst til å bli en av de største medieprodusentene i verden. De fleste store kinofilmene har deres logo i innledningen og snart kommer deres egen strømmetjeneste for å ta opp konkurransen på hjemmefronten mot Netflix. Hvordan har de kommet seg dit de er nå og leder veien videre mot et enevelde på kino?

En av tidenes mest ikoniske karakterer, Mikke Mus, satte Disney på kartet mot slutten av 1920-tallet. Foto: The Walt Disney Company.

En av tidenes mest ikoniske karakterer, Mikke Mus, satte Disney på kartet mot slutten av 1920-tallet. Foto: The Walt Disney Company.

The Walt Disney Company, bedre kjent som Disney, er et selskap som ikke trenger en introduksjon. Navnet deres er på folkemunne og mange husker nok logoen deres komme opp før en av deres banebrytende tegnefilmer på 30-tallet og utover startet. I dag har selskapet hendene sine i de fleste kinofilmer,  tv-serier og andre massemedier. I mellomkrigstiden pionerte de med den første tegnede spillefilmen i farger med Snøhvit og de Syv Dverger som var en massiv suksess. I årene etter kom klassikerne Bambi, Dumbo, Fantasia, Pinocchio, Askepott og et drøss andre tegnefilmer som definerte barndommen til de fleste. På midten av 90-tallet mot starten av 2000 begynte selskapets omsetning å stagnere på grunnet flere store spillefilmer som gikk dårlig. I 2005 tok industriveteranen Bob Iger på seg sjefsrollen i Disney og begynte å kjøpe opp store domener som ville sikre deres maktposisjon i filmbransjen.

Toy Story, en av de mest kjente titlene til Pixar. Den fjerde filmen kommer på kino neste år. Foto: Disney/Pixar.

Toy Story, en av de mest kjente titlene til Pixar. Den fjerde filmen kommer på kino neste år. Foto: Disney/Pixar.

Første stopp for Iger var i 2006 da Disney kjøpte opp det Steve Jobs-eide Pixar animasjonsstudio for 7 milliarder dollar. Pixar hadde i et tiår vært på toppen av animasjonsfilmer med kassasuksessene Toy Story 1 & 2, De Utrolige, Monsterbedriften og Oppdrag Nemo. I tillegg hadde de Ratatouille på vei og var ansvarlige for å distribuere de svært anerkjente tegnefilmene til japanske Hayao Miyazakis Studio Ghibli på engelsk. Disneys eget animasjonsteam hadde på denne tiden hatt få ordentlig store suksesser siden Løvenes Konge i 1994, så oppkjøpet av Pixar ga dem både en økonomisk og moralsk oppløft. Siden den gang har Disney og Pixar produsert sine animasjonsfilmer parallelt til stor fortjeneste. De siste fem årene har Disneys Frost og Zootopia sammen med Pixars Oppdrag Dory og De Utrolige 2 tjent inn nærmere fem milliarder dollar kombinert.

Bob Iger, administrerende direktør i Disney. AP Photo/Manuel Balce Ceneta

Bob Iger, administrerende direktør i Disney. AP Photo/Manuel Balce Ceneta

Disneys neste store oppkjøp var Marvel Entertainment i 2009 for fire milliarder dollar. Dette var et gyllent tidspunkt for Disney å kjøpe opp studioet ettersom dette var rett før de begynte med sine massivt populære superheltfilmer. Året før oppkjøpet kom Iron Man som var en uventet suksess for Marvel, og de begynte å planlegge deres fremtidige spillefilmer. Disney så potensialet i å lage et stort filmunivers, med årlige utgivelser, basert på populære karakter fra tegneserier og investerte tungt og strategisk i prosjekter som Thor, Captain America, The Hulk og til slutt The Avengers som samlet både alle superheltene og publikummere over hele verden til en massiv fortjeneste på 1,5 milliarder dollar.

The Force Awakens var en massiv suksess. Harrison Ford gjentok sin ikoniske rolle som Han Solo til stor begeistring. Foto: Lucasfilm.

The Force Awakens var en massiv suksess. Harrison Ford gjentok sin ikoniske rolle som Han Solo til stor begeistring. Foto: Lucasfilm.

Det neste steget til å sikre den største andelen av kinomarkedet var å kjøpe opp Lucasfilms og Star Wars serien i 2012 for fire milliarder dollar. Star Wars som et merke hadde holdt seg svært relevant siden den første filmen kom i 1977. To filmtrilogier, leker, tegneserier, videospill, tv-serier og andre utallige produkter senere så var merkenavnet fremdeles sterkt blant dagens unge som det var med de fra 1977. Den siste spillefilmen hadde kommet i 2005, og verden ventet på mer fra Star Wars-universet. Planen var å utgi en ny trilogi med en gjennomgående historie i tillegg til årlige filmer som skulle stå alene. Den første utgivelsen i serien var The Force Awakens i 2015 som genererte masse forventning i forkant. Filmen er i dag en av de mest inntjenende filmene noensinne med over to milliarder dollar og det har vært flere utgivelser i serien siden som kombinert har tjent inn mye mer enn den opprinnelige investeringen.

Deadpool er for tiden det største domenet til 21st Century Fox. Den tredje filmen i serien vil bære Disneys logo. Foto: Twentieth Century Fox

Deadpool er for tiden det største domenet til 21st Century Fox. Den tredje filmen i serien vil bære Disneys logo. Foto: Twentieth Century Fox

Deres største oppkjøp hittil blir 21st Century Fox som forventes å gå gjennom første halvdel av 2019. Prisen for det massive mediehuset blir på svimlende 71 milliarder dollar. Fox har flere store filmer og serier under beltet som X-Men, Planet of the Apes, Deadpool, The Simpsons og Avatar. Fox eier i tillegg flere store tv-kanaler som også vil sikre Disneys inntreden i lineær tv like mye som på kino. Oppkjøpet vil gjøre Disney til den største medieprodusenten i verden og de har også planlagt sin egen strømmetjeneste til å komme ut neste år. Det blir spennende å se hvor stor konkurransen mot Netflix blir og om Disney kommer til å skape et monopol på kinoen og tv-skjermen med sine stadige oppkjøp.