Flest nyttårshilsener på Snapchat, men selskapet sliter på børsen

Nyhetsartikkel – Anders W. Letnes

Snapchat avsluttet 2018 som det mest brukte mediumet for nyttårsmeldinger. Samtidig var fjoråret preget av nedgang på børsen for Snap Inc. Allikevel er Snap-gründer og –sjef Evan Spiegel optimistisk for 2019.

Foto: Thought Catalog / Unsplash

Foto: Thought Catalog / Unsplash

Nyttårsaften betyr for mange å feire året som var med venner eller familie. Mange kontakter også de man ikke får feiret med. De fleste har nok opplevd å motta en tekstmelding i løpet av morgenen 1. januar, som ikke kom fram i tide grunnet overbelastning av nettverket. Også nå på nyttårsaften ble det sendt millioner av sms landet over.

Allikevel er det mer trafikk på Snapchat, som så en økning på 630 % sammenlignet med en vanlig dag. Antall sendte sms går ned, men både Telia og Telenor så en økning i bruk av data på nyttårsaften. I Telenors tilfelle var økningen på 30 %. Dette fordi man oftere sender større filer og flere videoer. Dette melder Medier24.

Med andre ord hadde Snapchat en solid avslutning på 2018, eventuelt en god start på 2019, i alle fall i Norge. Samtidig taper Snapchat stadig til konkurrentene, og selskapet sliter på børsen. Aksjen var verdt hele fem ganger mindre før jul enn da selskapet først gikk på børsen i mars 2017, skriver Dagbladet.

Det pekes på at en årsak til dette er at Instagram, som er eid av Facebook, har fått flere av de samme funksjonene som gjorde Snapchat unikt i sin tid. Der Instagram før var en app hvor brukerne delte bilder som ble liggende ute på profilen, kan man nå også sende bilder og korte videoer med tekst som blir borte igjen etterpå, sånn som på Snapchat. I tillegg har begge en stories-funksjon. 

Sammen med sine utviklere har sjef og gründer Evan Spiegel forsøkt å snu de stupende aksjekursene. Dette førte til en omfattende oppdatering av Snapchat i starten av 2018. Redningsforsøket lyktes riktignok ikke, og ble dårlig mottatt av brukerne. Faktisk kan man si at det som skulle redde appen har bidratt til ytterligere nedgang i 2018.

Tross dette har Spiegel sagt at det var riktig å komme med oppdateringen, og at de ville angret i etterkant om de ikke gjorde det. Spiegel er optimistisk, og tror brukerne kommer til å se verdien av oppdateringen i årene fremover. Dessuten mener han Snapchat hittil har vært flinke til å se muligheter. Dagbladet siterer et CNBC-intervju hvor Spiegel ble spurt om hva Snapchat skal gjøre når Instagram har tatt funksjonene deres. Spiegel svarer at de bare må fortsette å fornye seg.  

Instagram nyter utvilsomt godt av å ha Facebook i ryggen. Konkurransen er enda ikke avgjort, men det er klart at et så stort og mektig selskap som Facebook er en tøff motstander. Og i motsetning til Facebook sliter Snapchat med å tjene penger på tjenesten sin. Facebook har i større grad knekt inntjeningskoden, både med Facebook selv og med Instagram.

The Guardian skriver at Snapchat både har for liten brukermasse til å være attraktive i forbindelse med reklame, og i tillegg tjener for lite på brukerne sine. Snapchat har flest brukere med iPhone, og disse anses som mer verdifulle for reklamebyråer fordi de antas å ha mer kjøpekraft enn Android-brukere. Samtidig kjører 85 % av alle smartphones Android, som igjen betyr større muligheter for fortjeneste. I USA har iPhone-brukere gjennomsnittlig mer mobildata, noe som kan forklare at Snapchat er størst på iPhone. Løsningen fremover blir dermed å prøve å nå flere Android-brukere. I tillegg skal Snapchat rette mer reklame mot brukermassen sin.

Konkurransen fortsetter i 2019. Kanskje er “nyttårssnappene” et steg i riktig retning for Snapchat. I løpet av nyåret vil vi se om denne økningen også betyr en økning på børsen.