Google-plattformen Stadia: fremtiden for gaming?

Nyhetsartikkel – Anders Wiig Letnes

I løpet av 2019 inntar Google spillbransjen med Stadia. Strømmetjenesten kan bety både en disk- og konsollfri fremtid. Kommer Stadia til å revolusjonere gaming?

Foto: JESHOOTS.COM /  Unsplash

Foto: JESHOOTS.COM / Unsplash

Stadia er Googles kommende cloud-baserte spillplattform. En slags Netflix for spill, altså. Ettersom man strømmer spillene fra Googles servere, trenger man verken fysiske kopier eller digitale nedlastninger. I tillegg trenger man ikke lenger noen konsoll for å spille. Det eneste man trenger er en device med Google Chrome. Altså kan man spille på laptopen, mobilen eller caste til TV-en med Chromecast. Med andre ord kan Stadia føre til en både disk- og konsollfri fremtid. Dette kan potensielt endre spill, gaming og bransjen for alltid.

 

Detaljene om Stadia

Stadia kommer i løpet av 2019. Plattformen støtter 4K-oppløsning, 60 bilder per sekund, HDR-farger og surround-lyd, skriver Gamer.no. Det skal også ta 5 sekunder å åpne et spill. Google har utviklet en egen kontroller til Stadia, men man kan bruke andre også.  

Hvilke spill blir tilgjengelige? Ifølge Gamer.no jobber flere studioer med spill til plattformen. Det pekes på at Ubisoft (står bl.a. bak Assassin´s Creed-serien) er med på laget. Hvordan andre vil forholde seg til Stadia, er fortsatt uvisst. Kanskje trenger de flere detaljer. Per nå har ikke Google sagt noe om verken pris eller hvordan man skal betale. Og hvordan kommer spillutviklerne til å tjene penger på dette?

Stadia åpner for nytenkning på flere områder. Samtidig som plattformen løsriver seg fra disker og konsoller, løsriver den også fra mye tilknyttet tankegods. Eksempelvis har Google lovet cross play, ifølge Gamer.no. Mange irriterer seg over å ikke kunne spille på tvers av konsollene. Denne tiden er etter sigende over.  

Forøvrig skal det sies at Google ikke er de første til å prøve seg på cloud-basert gaming. Faktisk finnes det allerede lignende tjenester, eksempelvis Playstation Now. Problemet har vært at de rett og slett er for dårlige. Strømming avhenger av leverandørens serverkapasitet. Hittil har den tilsynelatende ikke vært god nok, noe som resulterer i grøtete bilder og lags. I mange spill vil en stor forsinkelse mellom kontrolleren og skjermen ødelegge opplevelsen.

Servere er riktignok noe Google har greie på. Dermed mener selskapet at de vil ha stor nok kapasitet til å få til det andre ikke har klart før dem.

 

Hva skal til for å lykkes?

Stadia må treffe på en rekke punkter for å lykkes. Et punkt er kvalitet. For å tiltrekke gamerne må Stadia rett og slett være bra. Det betyr null lags, god grafikk og kraftige prosessorer. Eksempelvis kan ikke Fortnite fungerer dårligere på Stadia enn hos konkurrentene. Når neste storspill av typen Red Dead Redemption kommer, er det viktig at grafikken er tilsvarende.  

Dette henger tett sammen med et annet punkt: spillene. Skal Stadia konkurrere med Playstation og Xbox må tjenesten ha samme spill som de andre. Nintendo viser at man kan lykkes ved å gå sin egen vei også, men mange misliker at Switch, som Wii og Gamecube før den, ikke er kraftig nok til å ha samme spill som konkurrentene. Samtidig er Nintendos egne spill en viktig årsak til Switch-suksessen. Stadia må altså enten kunne tilby mange spill, eller ha gode eksklusive titler, eller helst begge deler.

Pris er en annen faktor. Når spillere verken trenger å kjøpe konsoll eller spill, vil Stadia sannsynligvis være mye billigere enn dagens konkurrenter. Ettersom Stadia er en strømmetjeneste er det lett å sammenligne med Netflix, men det er faktisk ikke sikkert at det blir abonnementsløsning. Kanskje må man betale per spill, men strømme istedenfor å laste ned. Og hvis det blir abonnement er mange blitt vant med et visst prisnivå på rundt 100 kr. Mye over dette kan gjøre at mange kvier seg.  

Og selv om Google får til alt på sin side, kan det oppstå andre problemer. Noen spør seg om folk har nett som er raskt og stabilt nok for tjenesten. Eksempelvis kan et problem hos nettleverandøren plutselig gjøre at man ikke får spille. Slikt har ikke noe å si for dagens konsoller, med mindre man spiller online.

 

Kommer Stadia til å revolusjonere spillbransjen?

Stadia åpner altså for nytenkning, og som Netflix gjorde med film, kan Stadia potensielt snu bransjen på hodet. Per nå baserer den seg på salg av konsoller og fysiske eller digitale kopier av spill. Stadia går altså i strupen på både spillbutikker, konsollselskaper og spillutgivere. Altså er det mange aktører å forholde seg til, og mange ulike interesser. Og det er fortsatt uvisst hva som blir Stadias forretningsmodell.

Distributør- og utgiverleddet har spesielt mye makt i spillbransjen. Spillskaperne klarer sjelden å finansiere spillutvikling og -utgivelse på egenhånd. Mange er derfor avhengige av å ha investorer eller et utgiverselskap i ryggen. Electronic Arts (EA) er et eksempel på en slik utgiver. Stadia kan endre rollen til disse selskapene. Færre direkte salg kan føre til færre inntekter, som igjen kan føre til færre selskaper som kan investere.

Hvis Stadia blir den konsolldøden mange spår, vil det åpenbart gå hardt utover konsollselskapene. Nintendo er spesielt utsatt, da de bare driver med spill. Kanskje vil de i fremtiden bli en ren spillutvikler, noe mange forøvrig spådde at ville skje om ikke Switch lyktes.  

Hvordan blir spillsatsningene til Sony og Microsoft seende ut? Akkurat nå er de i gang med å utvikle neste konsollgenerasjon. PS5 og den nye Xboxen skal by på mer kapasitet enn Stadia, ifølge en utvikler Gamingbolt.com har snakket med. Hittil har Playstation og Xbox konkurrert seg imellom på kapasitet. De ser ut til å videreføre denne strategien i kampen mot Google. Samtidig kan Google oppgradere Stadia også, noe som kanskje er lettere når den er cloud-basert.  

Microsoft jobber også med en strømmetjeneste for gaming. Den kalles xCloud, og ifølge en markedsanalytiker Inverse.com har snakket med, kan denne utmanøvrere Stadia. Analytikeren, Tom Wijman, trekker frem at Xbox har mer eksklusivt innhold, og at teknologi alene ikke vil avgjøre konkurransen. Hvilke spill Stadia stiller med, gjenstår å se.

Sony og Playstation har vært i spillbransjen lenger enn Microsoft og Xbox. PS4 har solgt mest denne konsollgenerasjonen. Hvordan Sony kommer til å reagere på Stadia, er uvisst. Som Xbox har Playstation mange eksklusive titler, men har kanskje ikke like mye kunnskap eller infrastruktur knyttet til strømming. Kommer de til å prøve å ruste opp Playstation Now?

 

Når vet vi mer?

I juni kommer Google med flere detaljer om Stadia. Forhåpentligvis får vi vite hvor mye tjenesten kommer til å koste, og hvilke spill som kommer til å være tilgjengelige. PRESSET. kommer selvsagt til å dekke pressekonferansen.