Konflikten som rammet TV-skjermen

Nyhetsartikkel - Marie Lian

Helt siden 3. desember 2021 var nesten en halv million TV-kunder hos Telenor uten TV2s kanaler. Etter en lang krangel har begge partene endelig kommet til en enighet. Lurer du på hva som egentlig skjedde? Her ramses tidslinjen til konflikten opp.

Konflikten varte i nesten to måneder før partene ble enige om en ny avtale.
Foto: Elijah Sargent / Unsplash

Juletiden ble rammet

Den 3. desember 2021 oppsto det et brudd i forhandlingene mellom Telenor og TV2, noe som videre førte til at Telenor ikke lengre hadde lov til å sende TV2s kanaler. Dette gjorde at nesten en halv million husstander ikke lengre fikk tilgang til de forskjellige kanalene og seriene som TV2 tilbyr.

Til tross for konstant dialog mellom partene, klarte de ikke å komme til en enighet. Juletiden til Telenor sine kunder ble derfor berørt av konflikten, og husstandene ble stående uten sine favorittprogram i høytiden.

Et PR-utspill

Telenor meldte at de hadde sendt inn et tilbud til TV2 i starten av januar, hvor de bydde på en saftig prisøkning for å kunne komme til enighet om en langsiktig avtale. Tilbudet ble avvist av TV2, og de omtalte budet som et PR-utspill.

–De krever å få betale mindre enn det de gjør i dag. Telenor er den aktøren vi får aller dårligst betalt av, og nå ønsker de å betale enda mindre. Dette er først og fremst et PR-utspill som de vet vi ikke kan si ja til, og så legger de det frem som en saftig prisøkning, fortalte Olav Sandnes, sjefsredaktør/administrerende direktør i TV2, til VG.

Telenor sitt bud dekket kun to av kanalene til TV2: hovedkanalen og nyhetskanalen. Sandnes forklarte til VG at TV2 ikke kan dele opp innholdet sitt og selge det ala carte, da de ikke kommer til å overleve.

Amalie Knudsen, informasjonssjef for TV i Telenor, avviste at budet var et PR-utspill. Knudsen forklarte at de vil ha de to største kanalene på plass så fort som mulig, og tilslutt kunne tilby alle TV2s kanaler.

Begge partene viste stor interesse for å finne en felles løsning.

Endelig enighet

Endelig slipper Telenor sine kunder å bli møtt med en skurrete skjerm når de forsøker å se på TV2s kanaler.
Foto: aj_aaaab / Unsplash

Fredag, 21 januar 2022, ble det endelig enighet mellom TV2 og Telenor. Den nye avtalen betyr at alle husstandene som tidligere ble rammet, endelig kan få tilbake sine favorittprogram på TV-en.

Avtalen inkluderer at Telenors kunder får tilgang til alle TV2s kanaler og strømmetjenesten TV2 Play, som en del av TV-pakken. Telenor takker sine kunder for tålmodigheten, og begge partene av den tidligere konflikten viser stor lettelse for at en ny avtale endelig er i boks.