TikTok endrer bokbransjen

Nyhetsartikkel - Alexandra M. Lunstøeng

Emneknaggen #BookTok har blitt svært populær på TikTok. Nå finner flere leseglede og bokhandlere tilpasser seg emneknaggen når de skal selge bøker. Kan TikTok ha endret bokbransjen?

Hos flere bokhandlere kan man nå finne egne bord for bøker som har blitt anbefalt gjennom den populære emneknaggen #BookTok. Foto: Zhou Hong / Unsplash

Hvem skulle trodd at TikTok, en app som startet som en plattform for dansevideoer og morsomme klipp, ville gi bokbransjen en skikkelig boost? Emneknaggen #BookTook dukket først opp på TikTok i slutten av 2020. Det startet med at flere var lei av å lese tørre bokanmeldelser, og at TikTok-brukere, som også var bokinteresserte, begynte å bli kreative på plattformen. De lagde korte videoer på rundt ett minutt hvor de snakket om bøker de nylig hadde lest, hva de mente om handling og karakterer, og hvilke bøker de kunne anbefale videre til andre. Noen deltok også i utfordringer som å lese en hel bok på en dag, og utfordret andre til å gjøre det samme. De markerte videoene sine med emneknaggen #BookTok, som fort skulle bli en trend blant bokinteresserte, men også blant de som ønsket å lese mer eller som manglet leselyst.

Økt leseglede

I dag har #BookTok blitt både en emneknagg og kanal på TikTok, hvor man kan dele lesetips og tanker rundt bøker med hverandre. Emneknaggen har i skrivende stund til sammen over 107 milliarder visninger globalt. Hvilken effekt kan dette ha hatt på både bokindustrien og oss mennesker?

For fire år siden viste tall fra den internasjonale PISA-undersøkelsen at flere elever enn før ikke leser frivillig. Samtidig øker tiden de bruker på å se på skjerm. I fjor sommer slo Forleggerforeningen alarm om nedgangen i lesing blant unge, særlig gutter. Dagsavisen har vært i kontakt med unge jenter som har vært inne på #BookTok. Sarah Jørgensen er en av dem, og ifølge Dagsavisen, så har hun lest ti bøker etter at hun oppdaget emneknaggen.

Jeg synes det er mye mer intimt å lese en bok. Jeg føler at jeg blir så mye bedre kjent med karakterene, og at jeg lettere leve meg inn i en bok enn jeg gjør i filmer.

Dette forteller Jørgensen til Dagsavisen, og legger til at hun ofte er på mobilen samtidig som hun ser på film, noe som gjør at hun ikke får fulgt med ordentlig på filmens handling. Jørgensen forteller også at det er lettere å finne en bok man kanskje liker inne på TikTok enn inne på et gigantisk bibliotek hvor man må fysisk gå rundt og lete.

Takket være #BookTok, så kan det nå virke som at flere finner leselyst og oppdager nye bokfavoritter. Foto: lil artsy / Pexels

Rikke Neverdal, som selv alltid har elsket å lese, er BookToker og har flere tusen følgere på TikTok. Under brukernavnet norwegian_bookshelf deler hun tanker om bøker for å inspirere andre til å begynne å lese. Til NRK kan hun fortelle at #BookTok er et kjempefint samfunn hvor man elsker å støtte hverandre. Gjennom brukeren sin motiverer Neverdal andre til å lese mer og hjelper dem med å finne nye favorittbøker. Sammen med andre BookTokere er hun med på å bringe leseglede.

Bokhandlere må tilpasse seg trenden

Ingenting kan måle seg med BookTok, bokkanalen på TikTok.

Dette kan Caroline Heitmann, markedssjef i Norli, fortelle til NRK. Heitmann kan også fortelle at Norli legger opp både nett- og butikksalget sitt etter TikTok-trenden.

I Norli jobber vi aktivt med å følge med på BookTok. De aller fleste butikkene har nå egne bord for bøker anbefalt på BookTok, noe som har slått veldig godt an. Folk plukker med seg både tre og fire bøker derifra, sier Heitmann til NRK.

Norli er ikke den eneste bokhandlerkjeden som har merket populariteten til emneknaggen. Kategoridirektør i Ark, Kari Roll-Matthiesen, kan fortelle til NRK at #BookTok har direkte påvirkning på salget av særlig engelskspråklige bøker. Dette kommer av at de fleste bøkene som blir anbefalt er på engelsk. Roll-Matthiesen forteller at bøker som har solgt godt for flere år siden nå løftes fram igjen og trykkes i nye opplag for å møte salget som en direkte konsekvens av at de har blitt omtalt på TikTok. Både i Norli- og Ark-butikker kan man finne egne bord for bøker som har blitt anbefalt gjennom #BookTok.

#BookTook-suksess blir film

Flere bøker har gjennom den emneknaggen blitt populære, og det er noen bøker som har blitt litt mer populær enn andre. I skrivende stund er den amerikanske forfatteren Colleen Hoover USAs bestselgende forfatter. Fem av bøkene hennes havnet blant de ti bestselgende bøkene i 2022, og hun har solgt over 20 millioner utgaver av bøkene sine til sammen. Den største suksessen er “It Ends With Us”, som ble utgitt i 2016. I 2021, fem år etter sin utgivelse, ble boken veldig populær, og det er særlig takket være #BookTok at boken har opplevd braksuksess. Boken handler om Lily Bloom som flytter til Boston for å starte sin egen bedrift. Plutselig møter og faller hun for den kjekke og sjarmerende, men kontrollerende nevrokirurgen Ryle Kincaid. Forholdet deres utvikler seg raskt, men så entrer Lilys tidligere og første kjærlighet, Atlas Corrigan, livene deres og situasjonen endres.

Nylig ble det kjent at den bestselgende, romantiske romanen skal bli til film. Det er Blake Lively, mest kjent fra TV-serien “Gossip Girl”, og Justin Baldoni, kjent fra TV-serien “Jane the Virgin” som skal spille hovedkarakterene.

En bransje i endring

Det ser ut til at #BookTok har kommet for å bli, og den populære emneknaggen er med på å endre bokbransjen. Mange finner nå leseglede og flere leser bøker på engelsk. De som ikke har lest en bok på lenge, eller aldri lest en hel bok i det hele tatt, finner nå favoritten sin gjennom TikTok, og anbefaler den videre til andre. Bokhandlere opplever økt salg, og må hele tiden tilpasse seg det som foregår i den populære TikTok-kanalen. Samtidig blomster bøker som ble utgitt for flere år siden, og noen blir så populære at de skrives om til storskjermen.