Virkelighetsflukt eller katarsisme?

Artikkel - Emma S. Daasvatn

Eller kanskje begge deler?

Underholdningen blir en slags guide til hvordan man kan takle og prosessere en pågående krise man selv befinner seg i.. Foto: Yuiizaa September / Unsplash

Underholdningen blir en slags guide til hvordan man kan takle og prosessere en pågående krise man selv befinner seg i.. Foto: Yuiizaa September / Unsplash

Mange velger former for hverdagsflukt som omhandler nettopp krisen de prøver å flykte fra

Vi søker underholdning og hverdagsflukt som kan få oss til å glemme krisen som har rammet befolkningen det siste året, og distraksjon fra det som kan virke som en evig strøm av negative nyheter. Likevel søker vi mange av de samme temaene i underholdningsformene våre. “Covid-porno” trender, filmer som handler om verdensomspennende dødelige pandemier er i full produksjon, og folk lager til og med kunst og matretter som symboliserer det dødelige koronaviruset.

Det sier kanskje seg selv at de ulike strømmetjenestene der ut har nytt godt av et år med et år med et samfunn som har vert helt eller delvis stengt for “vanlig” menneskelig samvær slik vi kjenner det. Mange har aldri hatt så mye fritid på hendene som de har hatt det siste året. Folk trenger underholdning, og de trenger også noe som kan få dem til å glemme litt hva som foregår i den virkelige verden. Hvorfor velger vi da likevel former for virkelighetsflukt som til en viss grad reflekterer krisen vi nå går igjennom?

Mange kunne mars i fjor på sine Netflix-hjem skjermer under kategorien “mest sett” se filmer som Contagion, der hvor historien handler om en verdensomspennende dødelig pandemi, eller at serier som Grey´s Anatomy, som i stor grad omhandler sykdom og og livet på akutten har blitt strømmet som aldri før i året som gikk. Shameless og South Park er to av mange serier som har valgt å veve Covid-19 narrativet inn i sine historier, og flere “big budget” filmer er allerede er i produksjon om det samme temaet. Pandemien siver inn i mange av midlene som vi egentlig bruker for å unnslippe virkeligheten.  

Mange søker seg til underholdning som omhandler situasjoner og følelser de selv kan kjenne seg igjen i. Foto: Piron Guillaume / Unsplash

Mange søker seg til underholdning som omhandler situasjoner og følelser de selv kan kjenne seg igjen i. Foto: Piron Guillaume / Unsplash

“Covid-porno” trender 

Sosial distansering, selv-isolering og karantene kan virke som “naturlige” grunner til økt aktivitet på diverse pornografi nettsteder. Det har også vist seg at negative følelser, ensomhet, stress, og kjedsomhet (noe mange kjenner litt ekstra på akkurat nå) kan øke folks konsumpsjon av pornografi. Men en nylig studie som ble gjort av en gruppe forskere i Tyrkia, Italia og Sveits, viser at folk har funnet nye, kreative måter også når det kommer til å se pornografi, da en nylig søketrend på diverse pornografi-nettsteder er såkalt “covid-porno”. Kanskje er dette også en form for katarsisme for noen?

Det kan altså virke som om koronavirus-pandemien påvirker så og si alle aspekter av hverdagen, til og med når det kommer til måten folk konsumerer pornografi. Men dette har sine naturlige årsaker, da vi søker det å se lignende situasjoner som de vi selv befinner oss i for å prøve å gi mening til våre egne omstendigheter og våre egne følelser. Underholdningen blir en slags guide til hvordan man kan takle og prosessere en pågående krise man selv befinner seg i. Man tyr til ulike former for virkelighetsflukt for å glemme en tøffere hverdag, men søker mange seg bevisst eller ubevisst til det som kan reflektere deres egen virkelighet. Dette kan gi en slags følelse av å bli sett, noe veldig mange trenger akkurat nå.