Hvem kan bryte opp de globale gigantene?

Nyhetsartikkel – Anders W. Letnes 

Mange er lei av dominansen til Google, Apple, Facebook, Amazon og Microsoft. Nå snakkes det om å bryte opp monopolene. Kan det gjennomføres?

Apple Park i Silicon Valley. Foto: Carles Rabada / Unsplash

Apple Park i Silicon Valley. Foto: Carles Rabada / Unsplash

Under et foredrag om mediestøttemeldingen ved IMK, ble kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande (V) spurt om forholdet mellom globale giganter og lille Norge. I en annen sak i dette temanummeret snakker vi om skattlegging av globale teknologiselskap. Det var også interesse for monopolspørsmålet under foredraget.

Arnt Maasø, førsteamanuensis ved IMK, trakk frem hvordan blant annet Elizabeth Warren i USA har snakket om sterkere reguleringer. Flere vil bryte opp teknologi-giganter som Amazon, Apple, Google og Facebook. Maasø spurte hva Trine Skei Grande mener om dette, og hvilken rolle norske politikere kan ha i sånne spørsmål.

– Jeg ønsker at vi skal regulere dette mere framover, men jeg mener at det klarer ikke Norge å gjøre alene. Det må vi gjøre sammen med EU.

Man kan si at Facebook både har forandret, og fortsetter å forandre, måten vi kommuniserer med hverandre på. Når Facebook i tillegg eier Instagram og WhatsApp, kan de gjøre dette i enda større grad. Dette gjør kommunikasjon lettere, og er altså ikke utelukkende «farlig», men det legger mye makt i få hender, som i tillegg har kommersielle interesser.

Hva mener Elizabeth Warren?

Konkurranseaspektet er viktig for Elizabeth Warren, som prøver å bli demokratenes kandidat i 2020-valget mot Trump. Hun går i strupen på Facebook, Google og Amazon. På medium.com skriver hun at disse selskapene har for mye makt over økonomien, samfunnet og demokratiet.  

– They’ve bulldozed competition, used our private information for profit, and tilted the playing field against everyone else, skriver Warren.

Hun påpeker at disse selskapene har kjøpt opp selskaper for å unngå konkurranse, og at de bruker sine egne plattformer til å promotere eget innhold eller egne produkter. Dette går utover mindre selskaper, mener hun.

Warrens plan for å bryte opp selskapene har to ledd. Først vil hun nekte selskapene fra å delta på egne plattformer. I denne sammenhengen anser hun «Google-søk» og «Google-reklame» som ulike plattformer, noe som innebærer at disse må skilles fra hverandre. Deretter vil hun reversere en rekke oppkjøp hun mener er både ulovlige og konkurransehemmende. Dette inkluderer blant annet Facebooks oppkjøp av WhatsApp og Instagram.

 

Hva med EU?

Skei Grande mener Norge må samarbeide med EU om dette – men hva gjøres egentlig innad i EU? I et Recode-intervju har Margrethe Vestager, EU-kommisjonær for konkurranse, uttalt at å bryte opp selskapene blir for ekstremt. Hun påpeker at det er privat eiendom som folk har investert i, og at selskapene har blitt suksessfulle fordi de er innovative. Å bryte dem opp vil være siste utvei.  

Vestager er riktignok ferdig i jobben i november, og det har vært nytt EU-valg. Mens de to største partiene, sentrum-høyre-vridde Europas Folkeparti (EPP) og Sosialdemokratene (S&P), gikk tilbake, gikk grønne partier og partier mot ytre høyre fremover. Som The Guardian påpeker er ytre høyre ofte imot å bryte opp slike selskaper. Matteo Salvini, leder for italienske La Lega, har tidligere hyllet Facebook, og til og med vært negativ mot arbeidet for å forhindre fake news på plattformen. Så mens Steve Bannon ønsker å bryte opp, kan dette bli vanskeligere blant Europas ytre høyre.

På sin hjemmeside skriver European Greens at partiene vil få en slutt på multinasjonale selskaper som unngår skatt. Derfor ønsker de en digital skatt, som skal rettes mot blant annet store internettselskaper som nå betaler lite eller ingen skatt. Hvorvidt de grønne partiene vil bryte opp monopolene, står ikke noe om. Som nevnt omtaler vi skattlegging i en annen sak i dette temanummeret.

Hva EU gjør avhenger av hvordan partier og koalisjoner reagerer på valg-resultatene. Hvem som fyller de ulike vervene vil også ha noe å si.