Identitet og sosiale medier - hvorfor bruker vi Instagram?

Kommentar - Ida Andersen

Det har aldri vært lettere å kommunisere med andre. Tilbakemeldinger vi får gjennom sosiale medier viser seg å være en viktig del i identitets-konstruksjonen vår. Hvorfor bruker vi Instagram og hva har dette med identiteten vår å gjøre?

Det har aldri vært enklere å dele bilder. Ifølge SSB bruker 80 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år sosiale medier (2018). Foto: Priscilla Du Preez/ Unsplash

Det har aldri vært enklere å dele bilder. Ifølge SSB bruker 80 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år sosiale medier (2018).

Foto: Priscilla Du Preez/ Unsplash

Jeg bruker Instagram, og mest sannsynlig gjør du også det. I 2020 er det å være på sosiale medier nesten en selvfølgelighet. Spesielt har Instagram vist seg å være spesielt populær - ved utgangen av første kvartal 2020 var det nesten 2,6 millioner nordmenn som hadde en profil på plattformen, ifølge Ipsos.

Å ta bilder av omgivelser eller oss selv gjør noe med identiteten vår å gjøre. Hvem er vi egentlig og hvem er vi opptatt av å fortelle andre at vi er? Instagram har blitt noe mer enn bare det å holde andre oppdatert på livene våre. Det handler ikke bare om å være i kontakt med andre eller bruke det visuelle for å fortelle en historie. Nå handler Instagram også om å skape en identitet for deretter å vise denne frem, via bilder eller videoer, gjerne på best mulig måte. Noen er opptatt av å vise seg selv frem fra de beste vinklene, andre er opptatt av å vise frem alle de gode gjerningene de gjør. Noen vil dele reiser, opplevelser og sammenkomster. Uansett, er det å fremstille seg selv på en bestemt måte, gjerne gjort på Instagram, fordi vi er opptatt av at andre skal se oss. Vi kan selvfølgelig diskutere hvordan noen velger å bruke plattformen for å vise andre at de ikke er perfekte og det trenger vi ikke være, men likevel handler også dette om å vise seg selv frem på en bestemt måte. Det bunner i identiteten vår og hvem vi ønsker å være. Instagram gjør bare eksponeringen av disse identitetene veldig, veldig enkelt.

Hva handler identitet om?

Identiteten handler om hvem vi er. Det har med personlighet å gjøre og kan ifølge SNL også betegne selvbilde eller oppfatning. I psykologien, ifølge SNL, brukes identitet om “den del av personens selvoppfatning som oppleves som særlig sentral, ekte og typisk for vedkommende”. I samfunnsvitenskapen er det en litt mer utvidet forståelse av begrepet. Her handler det om “å se individets selvforståelse og posisjonering i relasjon til gruppefenomener som sosial, kulturell eller etnisk identitet”, ifølge SNL. Når det gjelder sosiale medier gjennomførte forskerne Hans Christian Arnseth og Hilde Vere Hilmarsen en studie i 2017 der de intervjuet et utvalg fjortenåringer om hvordan de bruker Instagram. I studien nevnes det at “flere forskere har vist hvordan delingen av bilder på sosiale medier motiveres ut i fra et ønske om å oppnå sosial anerkjennelse fra sitt publikum, samt å fremstå på en bestemt og ønskelig måte overfor disse”. I tillegg vektlegges det i studien at tilbakemeldinger i sosiale medier er viktige elementer i ungdoms identitets-konstruksjon. Dette har å gjøre med at tilbakemeldingene kan fungere som forsterkninger av de unges sosiale relasjoner. Arnseth og Hilmarsen snakker også om i studien at identitet skapes, utvikles og opprettholdes i sosiale relasjoner gjennom deltakelse i ulike typer av sosiale praksiser og virksomheter.

Instagram har flest brukere mellom 18-39 år, hvor 75 % av de bruker tjenesten daglig, ifølge Ipsos. Foto: NeONBRAND/ Unsplash

Instagram har flest brukere mellom 18-39 år, hvor 75 % av de bruker tjenesten daglig, ifølge Ipsos.

Foto: NeONBRAND/ Unsplash

Så hvorfor bruker vi Instagram?

Selvfølgelig har vi ulike grunner til å bruke Instagram og hver og en av oss har ulike behov. Samtidig kjenner vi på følelsen av bekreftelse på ulike måter. Funnene i studien viser likevel at ungdommene i sin identitetskonstruksjon ønsker å fremstille seg som sosialt attraktive for å få sosial anerkjennelse. Instagram kan også tenkes å appellere til folk på ulike måter, vi kan kontrollere det vi kommuniserer og hvem vi kommuniserer det til. På denne måten kan vi også være strategiske i måten vi fremstiller oss selv og livene våre. Instagram har også blitt en enkel og lett tilgjengelig platform for oss å bruke når det gjelder å se andre mennesker. Måten vi kan ta del i andres identiteter og liv har påvirker naturlig nok måten vi ser vårt eget liv. Vi har fått en sosialt medium, et samfunn, der vi kan nå offentligheten på en unik måte. Og vi ønsker selvfølgelig å være en del av dette samfunnet. Det har aldri vært lettere for oss å konstruere og kontrollere en egen identitet - nettopp fordi vi har fått en ny måte å gjøre det på. I hvilken grad denne identiteten faktisk gjenspeiler hvem vi egentlig er, er en annen sak til en annen tid.