Fankultur: Taylor Swifts imperium

Feature - Josefine Jensen

Hva skal til for å få en stappfull kinosal i Colusseum i Frogner bydel i Oslo til å danse, synge og applaudere en kinofilm? Ett navn: Taylor Swift.

Reputation albumcover. Foto: Raphael Lovaski / Unsplash

The Eras Tour
13. oktober i år hadde konsertfilmen Taylor Swift: The Eras Tour verdenspremiere. I flere storbyer i landet ble kinosalene fylt opp av fans, også kalt Swifties, til en musikkfest uten like. I traileren beskriver Variety turneen som “A once in a lifetime phenomenon”.

The Eras Tour er Taylor Swifts sjette stadiumturné og inneholder en feiring av 17 år med musikk samlet sammen til ti album og er over 3 timer lang. Ikke bare ble konsertarenaene utsolgt, men ved flere steder hadde fans som ikke fikk tak i billetter samlet seg og campet på områdene på utsiden av arenaene for å synge med under konserten. Konserten som er en del av det som blir omtalt som tidenes turné ble spilt inn i Los Angeles. Premieren i USA halte inn opp mot 97 millioner dollar og havner dermed på førsteplass av konsertfilm-premierer noensinne og er på vei til å ta rekorden for oktober-premierer.

Swifties fankultur
Fankulturen til turneen innebærer kostymer, bytte av vennskapsarmbånd og “fan-chants”. Sistnevnte er deler av sanger som fansen synger med på eller deler av sanger hvor fansen synger uten artisten og artisten deretter “svarer” ved å synge teksten i en sang. Et eksempel fra sangen Bejeweled hvor Taylor synger: “And by the way,” fansen spør: “Where are you going, Taylor?” hvor Taylor svarer: “I’m going out tonight”.

Dette er et svært populært fenomen i Øst-Asia, spesifikt i Japan og Sør-Korea, og ble lagd for at fans kan vise støtte til sine favorittartister under sanger, uten å synge hele sangen, men heller inkluderes i liveopptredener. Taylor Swift er kjent i fanmiljøet sitt for å ha et sterkt bånd med Swifties, fansen sin. Til tross for sin veldig store fanskare og høye følgertall på sosiale medier klarer hun å skape en forbindelse til fansen som føles nær og personlig. Denne forbindelsen og det enorme repertoaret av sanger fra flere forskjellige sjangere skaper en sterk fankultur.

The Taylor Swift Effect

Taylor Swift live i Argentina. Foto: irishsuares / dfentertainment / taylorerastour

I 2019 vant Taylor Swift prisen Artist of the Decade på American Music Awards og Woman of the Decade av Billboard, to priser en artist ikke får med mindre de har enorm støtte av fans verden over. Som en takk til fansen sin har Taylor gjennom årene sendt de gaver, håndplukket og valgt ut fans til intimkonserter og meet and greets, gjort overraskelsesbesøk, deltatt på skoleball og gitt bort gratis billetter til konsertene sine. Swifties har til og med blitt tatt med i både akademiske og journalistiske tidsskrifter på grunn av sin lojalitet og støtte til Taylor, “The Taylor Swift Effect”. “The Taylor Swift Effect” i enkel forklaring er hvor enn Taylor går og hva hun gjør så følger fansen etter. Et godt eksempel er etter at spekulasjonene om et romantisk forhold mellom Taylor Swift og NFL spiller Travis Kelce har billetter til fotballaget til Kelce skutt i været og grunnen antas å være Taylor Swift fans.

Swifties og TikTok

Kort tid etter konserten hadde filmpremiere ble det lagt ut TikTok-videoer fra visningen av filmen som viste Swifties som sang og danset med til sangene som om de skulle vært på den faktiske konserten. Videoene ble møtt med blandede reaksjoner. Flere syns det var en positiv opplevelse å se at folk koste seg som om de var på konsert, mens andre syns det var pinlig å se noen oppføre seg på den måten i en kinosal når det var en film som ble spilt av på et kinolerret og ikke en faktisk konsert med en scene og en artist som sang live.

Uansett reaksjoner er denne måten å se en konsert på en fin måte for flere å oppleve musikken på. Taylor Swift er kjent for å selge ut turneer på rekordtid og selv dette er et eget tema det lagd flere TikTok- videoer av. Flere filmet forsøkene sine i å få tak i billetter til turneen, køene på Ticketmaster og om forsøket var vellykket eller ikke. Mange brukte så mye som over ti timer på å prøve å skaffe billetter, med flere datamaskiner og telefoner de kunne sitte i kø inne på Ticketmaster. Til tross for mange billetter var etterspørselen enda større og selv om det er videoer som viser venner og familie som overrasker hverandre med å ha fått tak i billetter, var det enda flere videoer av folk som forsøker å få tak i billetter, men som ikke lykkes.

Hollywood og Taylor

Etter premieren av filmen ble det skrevet mye i media om hvordan filmen ble markedsført og pengene som ble tjent på den. Taylor “hoppet over” et ledd i filmproduksjon ved å være produsent selv, og ikke ha et Hollywood-studio i bakgrunnen som produsent av filmen. Taylor gikk direkte via AMC Theatres og filmen ble først markedsført på Instagram-kontoen og YouTube-kanalen til Swift i kort tid etter innspillingen.

Dette skapte store bevegelser i Hollywood, ettersom flere store filmer var planlagt å ha premiere rundt samme dato som Taylor Swift: The Eras Tour, disse ble flyttet for å ikke tape penger rundt premieredato på grunn av Taylor Swifts film.

Den tradisjonelle måten å gi ut en film på er produsent - distributør - utstiller. Produsenten i denne modellen er som regel et filmstudio, men i dette tilfellet Taylor Swift selv, deretter distributør, som i dette tilfellet er AMC Theatres, og til slutt utstiller som er kinoene. Grunnen til at dette skapte bevegelser i Hollywood er måten Taylor gjorde det på, samt skapte stor suksess med. Dette kan være med på å endre måten filmer blir lagd og produsert, spesielt for kjente filmskapere, som ikke trenger et studio for å produsere filmene de ønsker å lage og kan på den måten skape finansielle problemer for filmstudioene i fremtiden hvis flere produsenter velger å produsere filmene sine på denne måten.