Hør på meg!

Artikkel – Lene M. Haugen

Med Spotify kan du høre på hva enn du vil, hvor og når som helst. Men denne tjenesten vil ofte komme med flere anbefalinger til deg, basert på din data. Vil folk ha dette? Medieforsker Marika Lüders har sett på brukerenes opplevelse av Spotifys konstante jag etter å gi deg mer.

Foto: Pankaj Patel/ Unsplash

Foto: Pankaj Patel/ Unsplash

Pushing music 

Spotify har vokst til å bli en av de store plattformene for strømming av musikk og podcast. Tjenesten hadde i 2019 over 232 millioner aktive brukere på verdensbasis, ifølge Nettavisen.no. Med mange brukere, både her i Norge og i utlandet, er det sunt å få et kritisk blikk på Spotifys løsninger. Medieforsker Marika Lüders ved Universitetet i Oslo publiserte i 2019 en artikkel med tittelen «Pushing music: People’s continued will to archive versus Spotify’s will to make them explore». Artikkelen handler i hovedsak om Spotify sine løsninger ved oppdagelse av ny musikk, og hvordan de alltid ønsker å gi deg mer.

Spotify har algoritmer og systemer som vil gi deg mer og ofte ny musikk, dette via ‘personlige’ spillelister, ved å gi deg forslag under dine lister, eller ved å gi deg mer generelle forslag som sjangere eller humør. Selve startsiden på Spotify drives heretter, en bruker vil bli eksponert for mye mer enn egne lister ved bruk av tjenesten. Lüders skriver i artikkelen at Spotify ønsker å lede folk mot oppdagelse av ny musikk, men at dette også er mye avhengig av menneskelige valg. Hun har gjort en undersøkelse for å se på brukeres mønstre når det kommer til akkurat dette.

Mange muligheter

Foto: Patrik Michalicka/ Unsplash

Foto: Patrik Michalicka/ Unsplash

Lüders finner blant annet at brukerne opplever at det er positivt at man kan oppdage mye ny musikk, men også at egne lister er viktige for dem. Plattformen gjør det lett for brukere å finne ny musikk, og brukerne fra undersøkelsen legger til at disse mulighetene har gjort at de har blitt mer åpne mot musikksjangere de tidligere ikke har hatt noe forhold til.

Et annet poeng som blir tatt opp er at i havet av ting som ligger klart for å oppdages, kan brukerne føle at det er for mye å velge i. Folk ønsker å ha egne spillelister, og beholde disse. Egne lister gjør det mulig å ha et personlig arkiv, som man ofte knytter egne følelser og minner til. Spotify sier at det er en styrke at folk har en større variasjon av artister og bruker Spotifys funksjoner til å finne musikk.

Til dette viser Lüders-artikkelen til at Spotify aktivt prøver å oppfordre brukerne til å se etter ny musikk. Det er klart at man har mulighet til å skape egne lister, men tjenestens store behov for å gi oss mer enn vi selv ber om er veldig interessant. Lüders skriver «Whereas saving music and managing playlists depend on human action, Spotify acts as an autonomous agent with regard to tailoring and prompting recommendations towards users.»

En sentral påstand er at Spotify virker rettet mot å oppdage nytt, noe Lüders skriver at i grunn er en legitim påstand sammenlignet med svarene hun har samlet inn. Folk opplever at det blir for mye fra tjenesten som de strengt talt ikke har bedt om. Flere har også påpekt at tjenesten gjør manuell sortering av musikk tungvint. Altså ser vi at Spotify retter fokuset mot å gi deg noe mer, og ikke på å gjøre det enklere og bedre å bruke manuelle funksjoner, der man tar valgene selv. Dette er funksjoner som mange bruker, og det er klart at man som forbruker kan irritere seg over dette fokuset.


Når er det nok?

Vi ser tydelig at Spotify ønsker å gjøre horisonten din større. Men når er den stor nok? Det er opp til hver enkelt å dømme, men det er veldig interessant å se undersøkelser på akkurat dette. Hele artikkelen til Marika Lüders, «Pushing music: People’s continued will to archive versus Spotify’s will to make them explore», kan du finne på SAGE Journals