Barbenheimer, Taylor Swift og Beyoncé – film og musikk kan redde økonomien

Foto: Shi Min Ti / Unsplash

Artikkel - Sarah A. Jensen

Om man ikke har levd under en stein den siste sommeren er Barbenheimer neppe et konsept man ikke har fått med seg. Filmene Barbie og Oppenheimer har tross alt blitt tilkalt et eget fenomen: Barbenheimer. Ikke bare har Barbenheimer påvist et skudd i visningstall på kino, men kan også til sammen med Taylor Swift og Beyonce sine konserter vise til en positiv utvikling av økonomien.

Filmen Barbie som omhandler den berømte plastikkdukken som de fleste om ikke alle vokste opp med, har brutt rekorder både på visninger på kino men også fått mye diskusjon i medier. Samtidig har Oppenheimer, filmen om skaperen av den første atombomben, også fått mye suksess gjennom sommerløpet. Begge filmene hadde lanseringsdato 21.juli, noe som skapte en strøm av mennesker som hoppet seg på trenden fra sosiale medier. De to filmene som har en ekstraordinær motsigende estetikk er blitt til et fenomen som folk på nett har kalt Barbenheimer. Mye grunnet til sosiale mediers innflytelse har filmene fått mye mer oppmerksomhet og diskusjon enn noen film tidligere. 

#Barbenheimer på sosiale medier

Allerede før lanseringsdatoen har Barbie fått mye oppmerksomhet i medier. Det fantes allerede trender på sosiale medier som innebar “Barbie core” og et ultra rosa konsept, noe som hjalp med å promotere filmens utgivelse. Både på TikTok og på Twitter ble det laget en egen subkultur om filmen før dens visning i sommer. Det var allerede beregnet at publikum skulle kle seg tilsvarende til det rosa konseptet av Barbie dukken, noe som skapte mye engasjement i sosiale medier. I en ny tid av teknologi og sosiale medier illustrerer Barbie og Barbenheimer fenomenet hvordan film industrien får mer enn god hjelp i medie dekning og videreføring av trender til å promotere ny underholdning. Med Barbie har tematikker som girlhood, girlpower, feminisme stått som overordende overskifter i mediene.

I tillegg har markedsføringen av Barbie gitt et stort utslag særlig på TikTok, men også Twitter og Instagram. Folk samlet seg på plattformene for å snakke om «hypen» og forventinger til den nye filmen. Da filmens trailere kom ut tidligere før sommeren, var også disse mye diskutert i mediene, noe som ga en forsmak før selveste premieren av filmen. Folk begynte å lage TikToks og Instagram reels som refererte til trailerens morsomme klipp og det utviklet seg raskt en subkultur på interenettet som omhandlet Barbie selv før filmens visning på kinoene.

Barbenheimer og Taylor Swift – en redning for økonomien?

Det er tydelig at kino og filmindustrien har belyst svært gode tall, men i tillegg har også musikkbransjen påvist et positivt utbrudd på engasjement og aktivitet. Både Taylor Swift og Beyonce var på turne og holdt flere konserter verden rundt denne sommeren, noe som utløste et større forbruk på underholdning enn hva som ville vært forventet. I etterperioden av pandemien, er økonomien i flere land påvirket av høy inflasjon og priser som stiger raskere og raskere. Derfor er det overraskende å se en stigning i forbrukeravgiften hvor flere individer har brukt penger på både film og musikk.

I følge The Insider, er Barbenheimer, Taylor Swift og Beyonce til sammen beregnet til å generere så mye som 8,5 milliarder dollars for den amerikanske økonomien. Gjennom store blockbuster filmer som Barbie sammen med Oppenheimer, viser også trofaste Taylor Swift og Beyonce fans til en ytterlig høyere rate av forbruk på underholdning, noe som ikke har vært lignende til før.