Bør Baldur's Gate 3 være den nye standarden?

Feature - Oskar Haugen

At store spill tar lang er nok ikke en nyhet for de fleste. Enten det er tiden det tar å spille gjennom, eller hvor lang tid utviklerne har brukt på å lage spillet. Baldur’s Gate 3 er et slikt spill, og lanseringen av spillet har skapt en debatt på nett om hva AAA-spill bør være, både blant utviklere fra andre studioer og spillere. Bør altså Baldur’s Gate 3 være den nye normalen for moderne storspill?

Cover-art for Baldur’s Gate 3
Foto: Larian Studios / Opphavsrett: Larian Studios

Hva er Baldur’s Gate 3?

Baldur’s Gate 3 er et spill utviklet av Larian Studios, og er en RPG (role-playing game) basert på universet til det populære brettspillet Dungeons & Dragons, med et stort fokus på en lang narrativ historie som spillerne kan spille alene, eller i co-op med opp til tre andre venner. Spillet tar deg gjennom tre historie-akter, hvor alle er propfulle av side-oppdrag, gjenstander og områder å finne, nye karakterer å møte, og kamper mot fiender. Du starter med å lage din egen karakter, hvor du velger din rase, klasse, bakgrunn, osv., slik at du kan skreddersy din karakter til å være akkurat hva eller hvem du vil. Du har også valget mellom sju “origin characters”, som er ferdig-lagde karakterer, og er noen av karakterene du møter på gjennom spillet hvis du velger å lage din egen.

Spillet er også en oppfølger av de to første Baldur’s Gate spillene, som ble utviklet av studioet BioWare på sent 90-tallet og tidlig 2000-tallet. Larian Studios ble tilbudt om å lage en oppfølger til Baldur’s Gate etter lanseringen av spillene deres Divinity: Original Sin og Divinity: Original Sin 2. Spillet ble først lansert i early-access i sent 2020, men kom nå endelig ut til full lansering 3. august 2023, og har vært en enorm suksess for Larian Studios.

Bør dette være den nye normalen for AAA?

Den enorme suksessen til Baldur’s Gate 3 har gjenn-oppstartet en debatt som har gått gjennom 2023 om hvordan AAA-spill bør være. Mange på nett har vært litt skuffet over lanseringen av mange AAA-spill gjennom de siste årene, men med spill som Tears of the Kingdom fra tidligere i år, og nå Baldur’s Gate 3, så er det mange som synes at dette bør være den nye normen for AAA-spill. Ofte er dette spill med stor backing, store utvikler-teams, og som koster en del for å spille. Med dette kommer det jo forventninger til hvor mye innhold og kvalitet det skal være i disse spillene, og mange spill som faller innenfor AAA har ikke falt helt innenfor disse forventningene. Mange AAA-spill har vært veldig bra, men det har føltes ut som om det er noe som har manglet for å gi det det ekstra pushet til å være ekstraordinære spill som vi kan synke dypt ned og utforske, både narrativt og time-messig.

Baldur’s Gate 3 omtales allerede som en instant-klassiker av ulike spillmagasin
Foto: PGGamesN / Opphavsrett: Larian Studios

Selv synes jeg at det er gøy når spill som Elden Ring, Tears of the Kingdom, Baldur’s Gate 3, og senere i år, Starfield, kommer ut og endrer forventningene mine til AAA-spill og deres innhold. Samtidig må en også forstå at spill som dette tar lang tid å produsere, spesielt når de er så gigantiske som de nevnte spillene er. Selv har jeg klokket inn rundt 72 timer i Baldur’s Gate 3 siden lansering, alle spredt litt utover forskjellige karakterer, både alene og med venner, hvor da den karakteren jeg har spilt lengst på ligger på rundt 35 timer, og jeg har så vidt startet på akt 2 av spillets historie. Spillet er enormt, noe som jeg føler er passende med spill som er AAA, men samtidig er dette en enorm utvikler-prosess som tar mange år å gjennomføre. Som spiller forventer jeg litt ekstra av AAA, men jeg har også forståelse for at dette tar utrolig lang tid å gjennomføre for å nå opp til de nivåene som de nevnte spillene ligger på. Ikke alle spill må blåse av banen, men det er utrolig gøy når de gjør det.

Ett stort pain-point for mange spillere, inkludert meg selv, med AAA-spill har vært mikrotransaksjoner, noe som Baldur’s Gate 3 ikke har noe av. Du betaler de 600 kronene som spillet koster, og det gir det alt innholdet som er å tilby. Ingen mini dlc-er til 100kr per stykk, ikke noe “pre-order bonus”, ingen skins for en enkelt karakter til 250kr per stykk. Dette har vært utrolig forfriskende i ett landskap hvor dyre spill som Call of Duty og Diablo 4 vil koste deg opp mot 700kr, men du kan også betale hundrevis ekstra for “deluxe editions” med kosmetiske pakker, samt også en “item shop” i selve spillet hvor du kan kjøpe skins og andre kosmetiske pakker for hundrevis av kroner. Selvfølgelig kan en jo si “Det er bare kosmetisk, det går bra”, noe som er sant, men det er noe som føles utrolig kjipt med å betale 600-700kr for et nytt spill, og så se en kosmetisk item shop propfullt av kosmetisk innhold som koster skjorta. Derfor har jeg selv vært utrolig glad for at spill som Elden Ring og nå Baldur’s Gate 3 ikke har dette. Du får det du betaler for uten noen ekstra mini-kostnader her og der, noe som er veldig gøy.

Fremtiden?

Med store suksesser som Baldur’s Gate 3 så vil vi nok se en endring i forventningene til AAA-spill, både på godt og vondt. Selv om forventninger kanskje bør være litt høye for AAA-spill, så er dette spill som trenger god tid på å lages, noe som jeg håper utgivere som Activision og EA lærer av dette. Kvalitetsspill trenger kvalitetstid for å gjennomføres på en god måte, og Larian Studios fortjener en stor applaus for arbeidet og gjennomføringen deres av Baldur’s Gate 3.