En lederartikkel om nostalgi

Leder - Steffen Tomt

Det kan virke som om det konstant dukker opp noe nytt – som om den konstante flyten med nye teknologiske innretninger og sosiale medier aldri stopper. Det finnes alltid noe nytt å sette seg inn. Men hvis vi heller snur oss bakover, til det som var tidligere, er det noe nytt å hente i nostalgiens sfære?

Nostalgi banner - Squarespace.jpg

I diskusjoner rundt årets kommende utgaver og deres tematikk, er det alltid mye spennende som blir vekslet rundt om i rommet på redaksjonsmøtene. Vinklinger, motsigelser, og uenigheter om hva som er av størst interesse og ikke veksles i høyt tempo, og til slutt, etter en lang runde rundt bordet, lander heldigvis redaksjonen på en enighet. Og når det kommer til denne måneden, Februar, og det forslaget som ble presentert, ja da var det faktisk ingenting annet enn enighet i det digitale rommet.

En utgave med fokus på nostalgi, hva vil det egentlig tilsi? Vil det være en samling med artikler fokusert rundt rosenrøde minner om en lykkelig barndomstid, enkle former for sosiale medier, og ikke minst det fraværende kravet om å konstant være tilgjengelig og pålogget? Eller vil en slik utgave heller fokusere på glemte medier, gamle, utdaterte og overflødige teknologiske anretninger? Hva med en underliggende kritikk av hva medier er og hvordan de fungerer? Eller som en motsetning, hva med en prising av medienes teknologiske tilstand?

Alle disse overnevnte spørsmålene stod igjen etter redaksjonens beslutning om nostalgi som tematikk for denne utgave, og løsningen, ja den lyst opp foran oss som et neonskilt i snødrevet – det gjaldt å få med alt.

Så med et slikt grunnlag gikk redaksjons medlemmer til verks. Ord, linjer, argumenter og kritiske tanker ble skriblet ned, revidert, skrevet om, omformulert og helt tilslutt: ferdigstilt i en helhetlig samling med tekster. Alle forskjellig, alle ulike, og alle med hvert sitt spesifikke syn på begrepet “nostalgi”, og alle de tilhørende konnotasjonen (og det er mange). For selv om det stadig dukker opp nye, spennende og tilsynelatende altoppslukende medier, sosiale formuer og teknologiske nyvinninger, er det ikke nødvendigvis slik at skinnet er like bra som bjørnejegeren skal ha det til. Men akkurat det, får være opp til deg og bestemme.

Forhåpentligvis kan denne utgaven og de tekstene som følger, være av interesse. Kanskje du sitter igjen med noen nye ideer, noe nye synspunkter du ikke hadde tenkt over før, eller rett og slett en ny vurdering av de mediene og sosiale plattformene du selv tar del i daglig – i aller beste tilfelle for oss, så gir disse tekstene deg noen nye tanker, enkelt og greit.

God lesning, og husk, det lønner seg å se seg bakover innimellom, om ikke for bare minnes hva som en gang var.
– Steffen Tomt, sjefredaktør