Kronerulling - En gullkiste med preg av vår

Artikkel - Steffen Tomt

Massive tv-serier, adaptasjoner fra uendelige litterære univers, og den evige kampen om rettferdig lønn for rettferdig arbeid. Økonomien i filmverden har en større påvirkning enn noensinne tidligere, men hvordan former dette innholdet som blir produsert?

Store produksjsonsatsninger skaper som regel store gevinsterFoto: Chris Murray / Unsplash

Store produksjsonsatsninger skaper som regel store gevinster

Foto: Chris Murray / Unsplash

Det er få film- og serie-vårer som kan måle seg med våren 2019 og årets allerede store utgivelser. Marvel Studios avsluttet en utrolig lang reise og 11 år med oppbygning av det kjente og kjære filmuniverset med “Avengers: Endgame” som premierte 24. April 2019 i Norge. På den andre siden oppsummerte HBO sitt store mesterverk “Game of Thrones” med den aller siste episoden i den åtte år lange tv-serien forrige mandag, 20. Mai 2019.

Store satsninger gir muligheter for store fortjenester, og resultatene for film- og serievåren 2019 ligger allerede klart: vårens stor film med “Avengers: Endgame” knuste alle tidligere rekorder i USA, og endte som en massiv kassasuksess i amerikansk filmindustri. Filmen hentet inn så mye som 1.22 milliarder $ verden over, og ble den første filmen i amerikansk historie som hentet inn 1 milliard $ i premiereuken som Bloomberg kan melde.

På den andre siden av filmindustrien har “Game of Thrones” i løpet av åtte år hjulpet HBO med å trekke inn nærmere 50 millioner nye abonnenter som Hollywood Insider melder. "Game of Thrones” franchisen estimeres til en verdi over 1 milliard $, en imponerende sum i strømmetjeneste verden. Fra å være en enkel tv-serie som gapet over en massiv adaptasjon fra bøker til episoder, har også lønnsnivået til seriens skuespillere økt drastisk. Seriens A-nivå stjerner som Emilie Clark (Daenerys Targaryen), Kit Harrington (Jon Snow), Nikolaj Coster-Waldu (Jamie Lannister), Peter Dinklage (Tyrion Lannister) og Lena Heady (Cersei Lannister) har alle som en en samlet inntekt på 500 000 $ per episode, en kraftig økning fra deres tidligere lønnsnivå på rundt 300 000 $, som Vanity Fair bekrefter.

Men det er ikke bare Marvel Studios og HBO med som viser krefter og økonomisk makt i møte med stadig flere krav om sjokk-verdi, storartete opplevelser og oppslukende visuelle øyeblikk; Amazone har også kastet seg inn i kampen. Som PRESSET. har bekreftet tidligere satser nettgiganten Amazon kraftig på deres nye adaptasjon av Ringenes Herre universet, og som Digital Trends kan bekrefte har serie-adaptasjonen av den velkjente triologien blitt tildelte svimlende 1 milliard $ i produksjonsmidler til oppstart - en av de høyeste summene en tv-serie har blitt tildelt som til oppstart noensinne. Denne summen som estimeres til litt over en milliard $ vil være en start sum for serien, og vil kunne endres betraktelig med flere midler og større summer etterhvert som serien utvikles. Amazons adaptasjon av Ringenes Herre universet kan forventes å premiere i 2021, så detaljene for serien vil nesten sikkert endre seg.

Både HBO og Marvel Studios kan smile bredt etter at satsningene deres har nådd målene (og litt til).Foto: Collin Watts / Unsplash

Både HBO og Marvel Studios kan smile bredt etter at satsningene deres har nådd målene (og litt til).

Foto: Collin Watts / Unsplash

Tallene som sakte men sikkert tikker inn for både kostnader og inntekter i filmverden viser en kraftig og markant trend: store satsninger, og store avkastninger. “Game of Thrones” serien har hatt en produksjonsverdi mellom 10 og 15 millioner $ per episode i siste sesong av serien, men som tallene vitner om har resultatet vært mer en positivt. “Avengers: Endgame” hadde en samlet produksjonsverdi på rundt 356 millioner $, en liten slump av en sum i forhold til inntektene.

Det virker som om verdens produksjonsselskaper satser både større, bredere, og tar et sammenhengende dypdykk i sine egne lommebøker for å skape fantastiske serier, og fantastiske inntekts summer. I de fleste tilfeller så har våren 2019 vist at store satsninger skaper store resultater - til tross for delte meninger (spesielt med tanke på sesongavslutningen av “Game of Thrones”) taler tallene for seg selv: suksessen har aldri vært større enn dette.