Kraftig økte priser for å minske trafikken

Artikkel - Ariam Amanuel

Fra 1. Juni trer den nye satsningen i Oslopakke 3 med nye bomstasjonene i full effekt. Det skal være en kraftig økning i bompenger. Det finnes i dag 31 bomstasjoner, i tillegg til det skal det bli satt opp 53 nye. Dette kan føre til mindre biler ut på veien og mindre trafikk.

Med de nye bompengeringene i Oslopakke 3 vil det bli flere sentrale bompengestasjoner i Oslo sentrum enn tidligere.Foto: Eirik Skarstein / Unsplash

Med de nye bompengeringene i Oslopakke 3 vil det bli flere sentrale bompengestasjoner i Oslo sentrum enn tidligere.

Foto: Eirik Skarstein / Unsplash

I tillegg til at prisen går opp, vil den kjøringen som i dag er gratis begynne å koste penger og du må betale når du kjører inn og ut av byen. Stasjonene vil bli fordelt på tre ringer rundt i Oslo. En når du kjører inn til Oslo kommune, en annen når du kjører inn til byen og til slutt en indre ring når du skal kjøre til mer sentrale deler av Oslo sentrum.

Som det kommer utfra Vegvesenets side om Oslopakke 3:

Det nye bompengesystemet skal bidra til å:
- Finansiere vei- og kollektivutbygging
- Redusere personbiltrafikken
- Øke fremkommeligheten for alle trafikantgrupper
- Redusere klimagassutslipp
- Forbedre bymiljøet
- Jevne ut bompengebelastningen ved at flere bidrar

Denne kraftige bom økningen kan så klart føre til mindre mennesker ute på veien, og det er det som er målet. Miljøpartiet De Grønne (MDG) er veldig fornøyde med trafikk-reduksjonen dette kommer til å føre til.

- Grønn politikk fungerer! Neste år får vi flere bomstasjoner og økte bompenger i Oslo. Det vil føre til ca 11 % mindre biltrafikk, ifølge forskere. Det betyr mindre klimagassutslipp, renere luft og mindre kø for de som er avhengig av bil i hverdagen, skrev Lan Marie Berg (MDG) i et innlegg på Facebook.

Miljøpartiet De Grønne vil også at pengene som går til bom skal bli brukt på kollektiv transport, istedenfor motorveier.

Med den nye satsningen på bompengesystemet i Oslopakke 3 kan kollektivtrafikken i Oslo få et kraftig løft, som Lan Marie Berg (MDG) ønsker med de nye pengestrømmen.Foto: Hyunwon Jang / Unsplash

Med den nye satsningen på bompengesystemet i Oslopakke 3 kan kollektivtrafikken i Oslo få et kraftig løft, som Lan Marie Berg (MDG) ønsker med de nye pengestrømmen.

Foto: Hyunwon Jang / Unsplash