HALLOWEENBINGE

A-liste - Jenny Førland

I år faller Halloween på en helt vanlig og kjedelig onsdag (blææ), så i stedet for å dra ut og feste midt i uka, er det nok mange som heller vil ligge hjemme, under et teppe og spise dødsbillig godteri. Jeg har derfor laget en liste med hele TI filmer/serier du kan se på denne skrekkelig kjedelige onsdagen. Kos deg!

Scream (1996)

FOTO: Dimension Films

Den mest åpenbare filmen som må på denne listen er kanskje “Scream” - eller “Skrik” som vi pleier å kalle den på norsk. For et år siden ble moren til Sidney Prescott drept, og Sidney blir nå etterfulgt av en ny morder som bruker skrekkfilmer for å skremme og terrorisere henne og vennene hennes. Hun søker beskyttelse hos kjæresten Billy, men begynner å mistenke at han kanskje kan ha vært morderen. Han blir arrestert, men løslatt dagen etter - så mistankene faller så videre på faren hennes. Uten hell i å finne ut hvem morderen er, drar Sidney, kjæresten og vennene deres på fest, hvor det bokstavelig talt blir et blodbad. Dette er en tradisjonell skrekkfilm som bare må på din Halloween-liste.

Stranger Things (2016 - )

FOTO: Netflix

Netflix-serien “Stranger Things” har slått virkelig an hos fansen. Serien er skap av brødrene Matt og Ross Duffer og forteller historien om da en gutt forsvinner fra jordens overflate - bokstavelig talt - og vennene hans bruker all energi de eier på å få ham tilbake. I serien møter vi den nerdete vennegjengen, Will - den bortkommede gutten - Lucas, Dustin, Mike og hans lille forelskelse Eleven. Eleven har noe mystisk ved seg, og tilhører kanskje ikke denne verden, men hun har evnene som skal til for å kontakte Will “på den andre siden”. Disse fire, i lag med søsken, familie og politiet, slåss mot monstre og må overgå store frykter. Serien har to sesonger som begge ligger på Netflix og fansen venter med spenning i fingertuppene på neste sesong. Den er både hjerteskjærende, underholdene og blitt litt creepy. Virkelig verdt å binge!

Monster House (2006)

FOTO: Columbia Pictures

Ok, “Monster House” er kanskje en barnefilm, men ikke la deg stoppe av det! Den er morsom, søt og faktisk litt nervepirrende! Den er produsert av Steven Spielberg, så kvaliteten er det ingenting å utsette på. Filmen handler om den gretne gamle mannen, Nebbercracker, som bor i et sliten, gammelt hus på andre siden av gaten for DJ. Da Nebbercracker blir syk og havner på sykehus, oppdager DJ og kompisen hans Chowder at det er noe mystisk som foregår i huset hans - først og fremst stjeler huset basketballen til Chowder. DJ og Chowder tar med seg speiderjenta, Jenny, og går på oppdagelsesferd i Nebbercracker sitt hus, og finner ut av en del hemmeligheter han har holdt tett til brystet i mange år - som forklarer hvorfor og hvordan huset hans lever!

Halloweek (2018)

FOTO: Savannah Brymer // Halloweek

Dette er et Halloween-konsept på gjort av flere YouTubere i år. Her skal man laste opp en video hver dag og snakke om forskjellige mord, mysterier eller andre skumle og ubehagelige ting. Det er flere YouTubere som har tatt på seg utfordringen, blant annet Kendall Rae, Bella Fiori, Danelle Hallan og Savannah Brymer. Videoene handler om for eksempel Marilyn Monroe eller Martha Moxley og ligger på omtrent 20 minutter til en halvtimestid. Det er spennende og underholdende temaer, og det er lett å bli hooked av alle disse interessante historiene.

Halloween (1987, 1981, 1982, 1988, 1989, 1995, 1998, 2002, 2007, 2009, 2018)

FOTO:

Om ikke “Scream” er den mest åpenbare Halloween-filmen, er i hvert fall “Halloween” det. I mean, come on, den heter til og med Halloween! Dette er en laaang rekke filmer, og noen er naturligvis ikke like bra som andre, og man trenger ikke sitte inne hele kvelden i dag og se alle sammen. Velg ut din én, så holder nok det i massevis. Uten å gå for dypt inn på hva alle disse 11 filmene handler om, kan jeg kort og enkelt si at de tar for seg morderen Michael Myers som stalker utvalgte personer og dreper de. Hold tunga rett i munnen nå, for jeg skal gi deg en kort forklaring av hva de forskjellige filmene er: De seks første filmene er oppfølgere, mens den syvende tar for seg hva som har skjedd 20 år senere. Den åttende filmen er oppfølger av den syvende, mens nummer ni er en remake av den første og ti en oppfølger av nummer ni. I år kom den ellevte filmen i samlingen, og den er en direkte oppfølger av den første filmen fra 1978 - og handler om hva som skjer 40 år etter første film.

The Haunting of Hill House (2018 - )

FOTO: Netflix

Netflix sin nye serie “The Haunting of Hill House” har havnet på PRESSA for bare få uker siden, og siden den gang har jeg brukt enhver mulighet jeg har til å se på serien. Jeg har blitt helt hekta, og den passer perfekt inn på Halloween-edition av PRESSA. Familien Crain flyttet inn i Hill House - som i senere tid har blitt kjent for å være USAs mest hjemsøkte hus - og man får se hvordan opplevelsene de hadde der påvirker dem den dag i dag. Serien byr på familieinntriger, død, mystikk og hjerteskjærende øyeblikk - i tillegg til å være skummel as fuck. Seerne blir kastet frem og til mellom Crain-barna sine ubehagelige og skumle opplevelser i huset og deres trøblete liv som voksne. Noen sliter psykisk og andre med stoff, og noen har kommet ut av det hele ganske greit - men alle lurer på det samme; hvordan døde moren deres den siste kvelden de bodde i Hill House? Det spørsmålet er det kun faren som kan svare på.

Sweeney Todd - The Demon Barber of Fleet Street (2007)

FOTO: Warner Bros.

Stephen Sondheim-musikalen “Sweeney Todd” ble i 2007 filmatisert i regi av Tim Burton - og naturligvis er hovedrollene Sweeney Todd og Mrs. Lovett besatt av Johnny Depp og Helena Bonham Carter. Filmen handler om en hevngjerrig barberer som til tid og annen slaktet sine kunder ved å knekke nakken deres, knuse skallen deres eller kutte strupen med barberhøvelen, og leverte dem til pai-kokken i etasjen under, Mrs. Lovett. Det er nemlig ikke mulighet for å kaste bort det ferske kjøttet. På den måten kan du kjøpe kjøttpaier av Mrs. Lovett med smak av prest, butler, skredder, og aller helst dommer. Det er nemlig dommer Turpin Sweeney Todd aller helst er blodtørstig på, ettersom han tidligere fikk Todd bortvist fra London og tok hans kone og datter. Det finnes mange ulike versjoner av Sweeney Todd, du kan lese bøkene og se teateroppsetningen av musikalen - alle like creepy og passende for Halloween.

The Addams Family (1991)

FOTO: Paramount Pictures

Hvis Halloween skulle vært en familie, hadde det vært familien Addams. Dette er en film de aller fleste har fått med seg en eller annen gang i livet, men det skader jo ikke å se den enda en gang? Filmen fra 1991 er basert på en komiserie som gikk på ABC i USA på 1960-tallet, og det kom faktisk en hel triologi på 1990-tallet om familien. På denne lista vil jeg forholde meg til den første filmen “The Addams Family” fra 1991. Filmen handler om da Fester, broren til familiefaren Gomez, kommer tilbake etter en forsvinning. I virkeligheten er Fester egentlig sønnen til advokaten til Gomez som planlegger å robbe familien for å betale tilbake penger han har lånt. Fester sitt egentlige navn er Gordon. Samtidig som Gordon begynner å knytte bånd til familien, begynner Gomez å få et nyss hvem Fester/Gordon egentlig er. Filmen er egentlig utrolig artig og underholdende, og tar opp utrolig fine og koselige temaer som familiesammenkomst og lojalitet. Om du ikke får nok av den første “The Addams Family”-filmen, kan du like godt se hele triologien.

The Rocky Horror Picture Show (1975)

FOTO: Michael White Productions // 20th Century Fox

Er du i humør for mer musikal, burde du ta en titt på “The Rocky Horror Picture Show”. En utrolig merkelig musikal med en bizarre handling. I musikalen møter vi Brad og Janet som skal gifte seg, de bestemmer seg for å dra og besøke mannen som førte de sammen - deres naturfagsprofessor. På veien dit punkterer de bilen og går til nærmeste hus for å låne en telefon. Huset de banker på døren tilhører Dr. Frank-N-Furter, en mann som beskriver seg selv som “a sweet transvestite from Transsexual, Transylvania!” Inne i huset hans, opplever de vanvittig mye unormalt, og hva som er ekte og hva som er drøm, er uvisst. Du må være litt åpen til sinns for å like denne filmen, og må bare akseptere at ting er som de er. Men musikken er veldig fengende og det er en del interessante og morsomme scener.

E.T. the Extra-Terrestrial (1982)

FOTO: Universal Pictures

Man kan faktisk ikke ha en Halloween-liste uten E.T.! Filmen handler om unge Elliot som oppdager et romvesen i boden i hagen, og han bestemmer seg for å gjemme det på rommet sitt. Han knytter et sterkt bånd til romvesenet, som han kaller E.T., og introduserer ham for storebroren, Michael, og lillesøsteren, Gertie. Elliot får en merkelig forbindelse med E.T. og begynner å føle de samme følelsene som romvesenet gjør - noe som fører til at når E.T. blir syk av å tilbringe så mye tid på jorden, blir Elliot også syk. Elliot blir tatt inn på sykehuset for behandling og blir frisk, men E.T. blir bare sykere og ligger for døden. Amerikanske myndigheter bryter inn og skiller E.T. og Elliot. Det er en sykt fin film om vennskap, og det er umulig å ikke felle en tåre mot slutten. Dersom du ikke er personen som liker å bli skremt, er nok “E.T. the Extra-Terrestrial” en fin Halloween-film for deg.

Steffen Tomt