Cringe er kult

Du vet hva de sier: «nytt år, nye muligheter». På tross av en slags dvalemodus frem til våren, er ofte et nytt år muligheten for en frisk start. Mange benytter inngangen til det nye året som en sjanse til å reflektere over gamle vaner. Kanskje ønsker du å spise sunnere, komme i bedre form, kjøpe mer brukt eller lese flere bøker?

Personlig er det ikke bare tradisjonelle nyttårsforsett som får ta plass på min liste i år. Jeg ønsker nemlig å deinfluence meg selv, og det har jeg så klart blitt influenced til på TikTok.

Deinfluencing

Mot slutten av fjoråret begynte det å dukke opp flere klipp på min FYP (for you page) som snakket om deinfluencing. Konseptet startet med at “vanlige” influensere postet negative anmeldelser om ulike produkter, men oppfordret til å kjøpe andre produkter isteden (som de da gjerne var sponset av). Trenden kom som et friskt pust, men da TikTok åpnet TikTok shop mistet den kanskje litt vind i seilene. Likevel døde ikke deinfluencing helt ut, men nå er det andre nisjer og profiler på som har tatt over stafettpinnen. Blant annet skapere som har fokus på økonomi, miljø, bærekraft eller de som bare gjør narr av unødvendig overforbruk. Målene er å hjelpe folk til å spare penger, ta bedre valg for miljøet og mer bevisste valg i hverdagen, men først og fremst ønsker de å påvirke oss til å ikke bli påvirket. Paradoksalt nok tror jeg dette kan være veldig sunt for mange av oss.

Trender det på TikTok?

Framveksten av sosiale medier har en effekt på oss alle. Om du er på TikTok eller ei, vil du trolig støte på trender relatert til appen når du beveger deg rundt i byen. Uten at du er klar over det er folk cottagecore eller kanskje de har mob wife aesthetic? Det kan være varer i butikker som plutselig er utsolgt fordi noen pratet om det i en video. I flere butikker kan du faktisk se skilt som sier «som sett på TikTok» eller «trender på TikTok». Globaliseringen gjør at verden blir mindre og mindre. Det er ikke lenger lokale, men globale trender som rår. Det kan nesten virke som at vi optimalt sett skal være så like hverandre som mulig.

Illustrasjon: Anne Line Fjellstad / PRESSET.

Det begynner å bli så mange regler og normer for hva som er “rett og galt” at det nærmest er umulig å følge med. Det føles ut som at man konstant må hoppe paradis med alle trendene, men likevel ender man opp med å være cringe! Særlig med hensyn til hvordan man skal presentere seg selv for omverden. For har det egentlig noe å si hvilken fargesesong du tilhører? Om du er en sølv- eller gull girlie? Og kler du deg etter ditt «Venus-tegn»? Bruker du riktig contour for din nese, og har du high eller low visual value? Har du husket å gå din daglige hot girl walk, mens du drikker fra en Stanley-kopp? Jo, og når er det forresten cringe med stor forbokstav og riktig tegnsetting? Gud forby at man har lært gramatikk på skolen. Sukk…

For meg ble det nok da jeg så en video av en kvinne på rundt 30 år som spurte «hot girls of TikTok, why do I look stupid in the gym». Jeg vil bare leve, jeg. Ha det passe greit med meg selv, og føle meg ok. Gå på trening for å trene, og ikke måtte tenke over om jeg er hot or not. Ta på meg de klærne jeg liker uten å være redd for å ikke være trendy. Kunne si og gjøre det jeg vil uten å være redd for å være cringe. Kan jeg ikke få lov til å være en Disney adult uten å bli dragged?

Mine nyttårsforsett

Illustrasjon: Amanda Kvinge / PRESSET.

Jeg vil derfor slå et slag for at vi i år skal deinfluence oss selv, og være cringe. Mer cringe enn vi noen gang har vært. Til slutt klarer vi kanskje å bryte ut av de sosiale normers fangenskap som holder oss tilbake? For med deinfluensing kan cringe-begrepet ta en uventet vending, og bli et uttrykk for autentisitet og mot. Det som en gang ble sett på som pinlig eller ubehagelig kan bli omfavnet som en unik form for kulhet. Cringe kan gi oss muligheten til å være oss selv, eksperimentere og utforske sider som ikke nødvendigvis passer inn i denne estetiske, digitale verden. Å omfavne cringe er å bryte fri fra forventningene og vise verden at ekte autentisitet er langt mer verdifullt enn å opprettholde en fasade av ufeilbarlighet.

Dermed vil jeg presentere mine nyttårsforsetter:

- Være selektiv med hvem jeg følger på sosiale medier, prøve å ikke la meg påvirke til å delta i overforbruk og delta i deinfluencing.

- Være cringe

- Og som alltid, følge Kardemommeloven.