AT&T annonserer WarnerMedia-strømmetjeneste

Nyhetsartikkel - Anders W. Letnes

AT&T er, som Telenor, egentlig i telekombransjen. Foto: Mario Caruso / Unsplash

AT&T er, som Telenor, egentlig i telekombransjen. Foto: Mario Caruso / Unsplash

Et av verdens største telekomselskaper, AT&T, har annonsert at de skal lansere en strømmetjeneste i løpet av 2019. Dermed melder enda en utfordrer seg inn i kampen om strømmetronen.

Tjenesten kommer til å lanseres innen slutten av 2019, og vil inneholde filmer og TV-serier fra Hollywoods største bibliotek, andre lisensierte programmer og etter hvert originalt innhold, melder Reuters.

Det ble rabalder i vår da telekomselskapet AT&T ville kjøpe opp Time Warner. Det amerikanske justisdepartementet mente dette ville svekke konkurranse og forbrukernes vilkår, og forsøkte å stoppe fusjonen, skriver hegnar.no. Dommer Richard Leon lot seg riktignok ikke overbevise. Dermed gikk kjøpet på 85 milliarder dollar gjennom 12. juni.

En slik konsentrasjon av eierskap har vært et kjennetegn ved mediebransjen siden 2000-tallet. Det er også et eksempel på en konvergens hvor selskaper innen et felt kjøper opp selskaper innen et annet. Og det er ikke uten grunn at justisdepartementet ville stoppe fusjonen. AT&T er blant de største mobil- og internettilbyderne i USA. Som Wired.com skriver, kan de potensielt gjøre tjenesten sin gratis for disse kundene, eller eventuelt gjøre det slik at sin tjeneste fungere bedre enn de andre på sitt nett. Dessuten skriver Wired at slike selskaper vinner uansett; går det dårlig med strømmetjenesten kan de bare øke prisen på bredbåndet.

AT&T er nå stolt eier av det som har fått navnet WarnerMedia. Biblioteket deres inneholder dermed alt som er påklistret den kjente Warner Bros.-logoen, både filmklassikere som Casablanca, nyere franchiser som Harry Potter og DC-universet, i tillegg til en rekke serier. Dessuten eier de HBO, og det sier jo sitt.

Ifølge Reuters ønsker John Stankey, WarnerMedia-sjefen, en tjeneste som samler andre selskaper i en stor familie. Reuters sammenligner dette med Hulu. Enten samles andre Time Warner-tjenester i en pakke, eller så lages noe helt nytt. Nøyaktig hvordan det blir seende ut til slutt er ikke klart enda, og prisen er enda ikke fastsatt.

Reuters melder også om en lekkasje fra et møte hvor Stankey skal ha sagt at han vil ekspandere HBO. Dette kan skade den merkevaren HBO er, påpeker Reuters, og tror det er mer sannsynlig at HBO blir tilbudt som en del av pakken.

For øvrig er også Disney, Apple og til og med Walmart i gang med å lage strømmetjenester. Med andre ord blir det flere og flere om beinet. Det er for så vidt trivelig å ha mye å velge mellom. Konkurranse kan jo føre til bedre priser og tjenester. Samtidig blir det dyrt i lengden. De av oss som savner tiden da Netflix var mer som Spotify, altså at 100 kr i måneden var nøkkelen til alt som fantes, går en tung tid i møte.

Inntil videre sitter Netflix riktignok trygt på tronen. Selskapet meldte nettopp fra om sterke tall for tredje kvartal, skriver LA Times. Selskapet har håvet inn 402.8 millioner dollar, noe som betyr 89 % per aksje. Dessuten har de fått 7 millioner nye brukere, som betyr en total på 137 millioner verden over. Ifølge LA Times har også originalt innhold økt med 88 %.

Originalt innhold har lenge vært et viktig våpen i kampen mot lignende tjenester, som Amazon Prime og Hulu. Det kan kanskje sies at Netflix Originals ikke signaliserer kvalitet på samme måte som HBO, men serier som Stranger Things, Orange is the New Black og The Crown kan trekke kunder. Fremover blir nok dette enda viktigere, da man kan forvente at andre tjenester ikke lenger vil dele innhold de har rettighetene til. Disney Play kan på sikt bety null Marvel, Star Wars og Pixar på Netflix.

Som PRESSET. har meldt om tidligere kan et nytt EU-direktiv pålegge Netflix og andre internasjonale aktører at de skal ha 30 % lokalt innhold. I tillegg snakker man om å skattlegge slike tjenester, som hittil har fått løpe fritt. Netflix melder om at de kanskje må øke prisene sine for å møte slike krav. Pris vil alltid være noe tjenester kan konkurrere på, men hvordan de velger å løse det lokale innholdet blir spennende.

Selvsagt er originalt innhold viktig, men man kan også se for seg at den totale størrelsen på biblioteket teller. Spesielt for de som ønsker Spotify-løsningen med alt på samme sted. Med det Reuters kaller Hollywoods største bibliotek kan AT&T og WarnerMedia-tjenesten bli en tøff motstander.