Medias fremstilling av koronaviruset

Nyhetsartikkel - Ingvild R. Solheim

Mediene har et enormt samfunnsoppdrag, og med situasjonen vi står overfor i dag er det forståelig at panikken er stor. Men dras dagens dekning av koronaviruset helt ut av proporsjoner?

Foto: Unsplash // @helloimnik

Foto: Unsplash // @helloimnik

Vi har sett det gang på gang. Fugleinfluensa, svineinfluensa og nå koronaviruset. Oss mediebrukere forlanger konstant informasjon og nyheter, og mediene skal være raskere enn noensinne for å være først ute. Avisene publiserer sekund for sekund når det gjelder koronaviruset. Og det er jo det vi vil ha, er det ikke?

I Medier24 skriver Bernt Olufsen om dagens dekning av koronaviruset, og om det er etisk journalistikk. I dag er det konstant dekning om temaet, og en nyhetssak for hvert eneste menneske som blir smittet. Mediene bør tenke over sin påvirkning, og prøve å ikke skape unødig frykt blant befolkningen. Veldig mange mennesker i dag sliter med dødsangst og frykt, og media har et ansvar for befolkningens mentale helse som nyhetsformidlere.

Alle aviser må følge Vær Varsom-plakaten, og det kan være relevant å trekke frem pkt. 3.9 i VVP:

«Opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen. (..) Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft. Husk at mennesker i sjokk eller sorg er mer sårbare enn andre.» 

Journalistikken har et ansvar for å publisere realistiske saker, både overskrifter og ingressen som de faktisk kan stille seg bak, mener Bernt Olufsen i Medier24. Det handler om å ikke overdramtisere, og skape unødig redsel. VG hadde en nyhetssak hvor en av overskriftene deres var «70 prosent kan bli smittet». Dette var delvis overdramatisert hvor Folkehelseinstituttet hadde fortalt at «uten tiltak, kan en stor del av befolkningen rammes, kanskje opp mot 70 prosent». Om det er 10, 20, 30 eller 70 prosent som blir rammet er uvisst. På bakgrunn av dette er det radikalt å fremme slike nyheter, som er tydelig overdramatisert.

Vi som nyhetsformidlere har et ansvar som Norges media. Vi må selvsagt videreformidle samfunns kritiske forhold, som er vårt samfunnsoppdrag. Men samtidig med omtanke og omhu, ved å ikke unødig skremme befolkningen.