Hva gjorde vi da Facebook og Instagram var nede?

Nyhetsartikkel - Alexandra M. Lunstøeng

Forrige uke skrev PRESSET. og en rekke medier om frustrerte brukere over hele verden som var uten Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp i flere timer. Men hva var årsaken til at plattformene hadde problemer, og hva gjorde vi imens de var nede? Kan plattformenes nedetid ha gitt oss brukere en lærepenge?

De populære plattformene Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp var nede i seks timer forrige mandags kveld. Foto: Jeremy Bezanger / Unsplash

De populære plattformene Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp var nede i seks timer forrige mandags kveld. Foto: Jeremy Bezanger / Unsplash

Måtte klare seg uten plattformene i seks timer

Forrige uke skrev PRESSET. og flere medier over hele verden om at de populære plattformene Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp hadde store problemer. Ifølge nettstedet Downdetector, som sporer problemer for ulike nettsider, begynte Facebook å slite etter klokken 17.30 norsk tid forrige mandag. Messenger, Instagram og WhatsApp, som eies av Facebook og deler mye av den samme infrastrukturen, fikk også problemer rundt samme tidspunkt. På Messenger og WhatsApp var det umulig å sende meldinger og ringe til hverandre, og flere hadde problemer med å logge seg inn på Instagram.

Da flere brukere prøvde å logge seg inn på Facebook, fikk de en feilmelding opp på skjermen som sa at “Noe er galt”. Hva som var galt, var imidlertid helt ukjent, og brukere var på dette tidspunktet uvitende om at de kom til å måtte klare seg uten de kjære plattformene i de neste seks timene. Facebook bekreftet selv på Twitter rundt klokken 18.22 at de hadde problemer, og de skrev følgende i tweeten:

Vi er klar over at flere har problemer med tilgangen til våre apper og produkter. Vi jobber med å få alt tilbake til normalen, så raskt som overhodet mulig, og vi beklager eventuelle ulemper dette medfører.

En intern feil skal være årsaken til problemene

Etter seks timer kunne Facebook komme med en gladmelding.

Vi har jobbet hardt for å gjenopprette tilgangen til våre apper og tjenester, og vi er glade for å kunne si at de nå er på vei til å fungere igjen.

Dette annonserte Facebook selv på Twitter klokken 00.33 natt til tirsdag 5. oktober, ifølge NRK . Men hva var årsaken til at Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp var nede i alle disse timene?

I en pressemelding skal Facebook selv har opplyst om at det var et mislykket forsøk på å konfigurere Facebooks rutere som førte til at plattformene gikk ned. Det var dermed ikke et hackerangrep som flere trodde, men en intern feil som skyldtes Facebook selv. Feilen førte til problemer i mange av Facebooks interne systemer og verktøy. Dette førte til at det tok lengre tid for selskapet å finne og løse feilen. Ifølge VG har også Facebook opplyst om at det er ingenting som tyder på at brukerdata har blitt lekket som et resultat av nedetiden.

Det som var spesielt med Facebooks lange nedetid forrige uke, var at problemene ikke bare påvirket brukerne, men også selskapets egne ansatte. Dette ble blant annet omtalt i en nyhetsartikkel i PRESSET..

Da de populære nettgigantene var nede i seks timer, ble man kanskje sittende og tenke «Hva nå?». Flere måtte ty til andre midler for å underholde seg selv forrige mandags kveld. Foto:  Tim Mossholder / Unsplash

Da de populære nettgigantene var nede i seks timer, ble man kanskje sittende og tenke «Hva nå?». Flere måtte ty til andre midler for å underholde seg selv forrige mandags kveld. Foto:
Tim Mossholder / Unsplash

Måtte underholde oss selv

Millioner av brukere verden over måtte finne andre ting å gjøre da nettgigantene var nede i seks timer. I tillegg til dette ble også mange nordmenn rammet av nedetid hos Telia. Så hva gjorde vi da vi plutselig måtte klare oss uten den kjære smarttelefonen og alle appene vi har på den? De kan jo tross alt underholde oss i timevis, slå i hjel dødtid, hjelpe oss med det ene og det andre, og gjøre at vi kan holde kontakt med vennene våre uavhengig av tid og sted. Jo, svaret er at vi måtte underholde oss selv på et vis.

Eirin Larsen er journalist og ansvarlig for sosiale medier i Midtnorsk debatt . I en kommentar fra forrige uke, skrev hun at da nettstedene var nede, så lastet hun ned et idiotisk mobilspill, som hun allerede var avhengig av, surfet overstadig på LinkedIn, og kommuniserte med venner og bekjente på Snapchat og Signal, i stedet for i Messenger-grupper der hverdagspraten egentlig tar sted. Larsen skrev også om hvordan kollegaene hennes slo i hjel de seks timene uten blant annet Facebook og Instagram. For her måtte man være kreativ for å få timene til å gå. En kollega brukte tiden godt og vasket både søppelbøtter og vaskemaskinen, og øvde seg på å tenne opp i peisen. Andre kollegaer spilte Ludo, snakket ekstra lenge med en venninne på telefonen, og satte epler til tørking.

Men det var ikke alle som klarte å gi slipp på den digitale underholdningen. Til tross for at millioner av mennesker var uten Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp forrige mandag, så fungerte Snapchat, TikTok og Twitter, som også er populære plattformer. Det kan dermed tenkes at folk strømmet hit og ble sittende og scrolle for å få tiden til å gå. På TikTok kunne man blant annet se flere videosnutter av hva folk fant på å gjøre imens plattformene var nede, og inne på appen har emneknaggene #FacebookDown, #Instagram og #WhatsappDown mer enn tusen videosnutter hver.

Hva kan være lærepengen?

På et eller annet vis fant vi alle på noe for å få tiden til å gå forrige mandags kveld. Jeg kan selv innrømme at jeg flere ganger i løpet av de seks timene sjekket hyppig om Facebook og Instagram var tilbake. I tillegg bladde jeg meg sikkert gjennom titalls av videosnutter på TikTok i håp om at tiden skulle gå fortere, og jeg var også innom en rekke nettaviser og ble mettet på nyheter. Kan plattformenes nedetid ha gitt oss en lærepenge?

De seks timene uten Facebook og dens søsterplattformer kan ha lært oss hvor utrolig avhengige vi er av disse plattformene for å blant annet holde oss oppdaterte på omverden og ha kontakt med vennene våre.

– Alt er nede, hele virksomheten min er nede.

Dette forteller Samir Munir til New York Times, ifølge Aftenposten. Munirs restaurant bruker Facebook som nettside og WhatsApp til å ta imot bestillinger. I Libanon skjer bestilling av koronatester gjennom WhatsApp, og BBC kan melde om at tannleger bruker appen for å kommunisere med pasientene sine. Hendelsen forrige mandag startet en bølge av kritikk, og flere begynte å bli bekymret for at verden er blitt for avhengig av private teknologiselskaper.

Natt til tirsdag forrige uke var nesten alt som normalt igjen, og vi kunne tirsdag morgen vende tilbake til å bla oss nedover de nesten uendelig lange nyhetsstrømmene på Facebook og Instagram, og chatte med vennene våre til enhver tid gjennom Messenger og WhatsApp. Men tør vi å forestille oss hva som hadde skjedd, og hva vi brukere hadde gjort, dersom plattformenes nedetiden hadde vart lengre enn disse seks timene?