Instagram vil tilby eksklusivt innhold til betalende brukere

Nyhetsartikkel - Alexandra M. Lunstøeng

Gjennom det sosiale nettverket Instagram, kan man dele bilder og videosnutter med følgerne sine. Uansett hvor populær du er på plattformen er alt av innhold du publiserer fritt tilgjengelig for alle som følger deg. Men har du fått med deg ryktene om at Instagram nå ønsker å tilby eksklusivt innhold til betalende brukere?

Uansett hvor populær du er på Instagram, kan følgerne dine fritt se hva du poster. Nå vil Instagram tilby eksklusivt innhold til betalende brukere.

Foto: Luke van Zyl / Unsplash

Vil tilby eksklusivt innhold

I starten av november ble det meldt om at Instagram-abonnement skal være rett rundt hjørnet. På Instagram kan man dele innhold med følgerne sine, men det som publiseres og deles er imidlertid fritt tilgjengelig for dem. Det vil si at Instagram-brukere ikke betaler en eneste krone for å se innhold som for eksempel kunstnere og kjente influencere og instagrammere deler med dem. Mange Instagram-brukere, som ønsker å tjene litt penger på det de deler, bruker derfor Patreon. Dette er en plattform som brukes særlig av kunstnere, men også av selvstendige næringsdrivende innenfor kreative yrker. Gjennom Patreon kan man som skaper, kunstner eller influencer invitere folk til å sende eller donere penger for å få økonomisk støtte til å produsere kunst eller annet innhold. På Instagram kan man for eksempel se kreative sjeler som deler kunstverkene sine og innhold helt gratis med følgerne sine.  

Tech Crunch var et av de første nettstedene til å komme med nyheten om at Instagram er i ferd med å åpne opp sin egen abonnementsløsning. Hvis deres informasjonen stemmer, skal kjente instagrammere få muligheten til å produsere eksklusive “storyer” og annet innhold som kun er tilgjengelige for plattformenes abonnenter. Det vil heller ikke være mulig å ta skjermdump eller lagre det eksklusive innholdet. Instagram har selv vært åpen om at de ønsker å gjøre plattformen mer skapervennlig. Med Instagram-abonnementet er ideen at fans, og generelt plattformens brukere, kan betale en liten, løpende avgift for å få tilgang til eksklusivt innhold publisert og delt av deres favorittinstagrammere.

Abonnementsprisene ble oppdaget på App Store

Ifølge Tek.no skal Tech Crunch ha hentet informasjon og opplysninger om Instagram-abonnementet fra Sensor Tower og Apptopia, som begge fører statistikk på apper på Apples App Store, i tillegg til å registrere hver minste lille endring som skjer her. Det var tidligere denne måneden at de plukket opp tegn på og hint om at det populære nettverket skal lansere et abonnement for brukerne sine i to forskjellige prisnivåer, et på 0,99 dollar og et annet på 4,99 dollar, som tilsvarer omtrent 8,50 kroner og 42 kroner. Det bør også nevnes at Sensor Tower og Apptopia oppdaget dette på den amerikanske versjonen av App Store, og at denne informasjonen ikke er synlig på den norske versjonen. Dette kan tyde på at Instagram i første omgang bare vil teste ut abonnementsløsningen i USA, og at vi nordmenn heller får smøre oss med tålmodighet.

Konkurranse fra andre populære sosiale nettverk, pushet Instagram til å tenke nytt om hvilke muligheter de kunne tilby innholdsskapere på og brukere av plattformen.

Foto: Prateek Katyal / Unsplash

Pushet av andre plattformer

Det at sosiale nettverk ønsker å tilby brukerne sine eksklusive fordeler og innhold mot betaling, er tvert imot noe nytt. For et par år siden introduserte YouTube Youtube Premium, som er et betalt abonnement, som ifølge YouTube selv skal gi brukerne en enda bedre opplevelse av nettstedet. Med YouTube Premium kan man, for litt over en hundrelapp i måneden, se videoer på YouTube annonsefritt, laste ned videoer på mobilenheten, slik at man kan se dem uten Internett, og få tilgang til alle YouTube Originals-seriene og -filmene.

Ifølge Tech Crunch er det nettopp konkurranse fra YouTube, og andre populære sosiale nettverk, som TikTok, Snapchat og Pintrest, som skal ha pushet Instagram til å utforske nye muligheter for innholdsskapere på plattformen, deriblant å gi dem flere inntektsmuligheter gjennom å åpne opp for at brukere kan ha et Instagram-abonnement. Ifølge Tek.no har Tech Crunch prøvd å komme i kontakt med Instagram for å få svar på ryktene om abonnementsløsningen, men enn så lenge har ikke selskapet ønsket å kommentere saken.