Digital Markets Act - ny lovregulering av store tech-plattformer

Nyhetsartikkel - Vilde Skauge

EU-forhandlere har nå blitt enig om en ny lovregulering som skal bidra til et mer rettferdig digitalt marked der det settes tydelige krav til de store teknologi-plattformene.

En ny lovregulering setter begrensninger for store tech-selskaper. Foto: Yura Fresh / Unsplash

Digital Markets Act, eller DMA, er en ny historisk lovregulering rettet mot de største plattformene på internett som meldingsplattformer, mobilplattformer og app-markerdplasser. Loven skal hindre markedsdominansen til selskaper som Google, Meta, Amazon og Apple og er blitt forhandlet frem av representanter fra EU-parlamentet og fra EUs 27 medlemsland. Dette skal gjøre det langt vanskeligere for teknologigigantene å dominere markedene, slik de gjør i dag, og tvinge dem til å gi rettferdige vilkår til andre foretak og forbrukerne som bruker tjenestene deres, ifølge Journalisten.

I praksis

Det vil si at de store meldingsplattformene som blant annet Messenger, WhatsApp og iMessenger pålegges å åpne opp tjeneste sine slik at det blir mulig for mindre aktører å utveksle meldinger med dem. Dette melder kom24. I praksis vil det si at brukere av små meldingsplattformer som Telegram skal kunne kommunisere sømløst med brukere av de store plattformene. Med DMA vil de store plattformene også pålegges å innhente tillatelse fra hver enkelt bruker før de kan kombinere brukerdata fra flere tjeneste for å vise målrettede annonser. Plattformene må også ha din tillatelse før de kan sammenstille dem. Google kan dermed ikke kombinere data fra din bruk av søkemotoren og YouTube uten å spørre deg først, ifølge kom24.

I tillegg gir DMA brukere rett til å selv velge hvilke enkelttjenester de vil bruke på plattformene. Apple kan for eksempel ikke kreve at du bruker iMessenger som meldingstjeneste hvis du foretrekker Messenger eller Telegram. Brukerne skal også få mulighet til å avinstallere plattformens egne tjenester. Dette skriver kom24. Det gir brukere muligheten til å slette forhåndsinstallerte apper og kunne bruke digitale tjenester uten å måtte godta at deres data skal deles med andre av teknologiselskapenes plattformer. “Plattformene vil heller ikke ha lov til å gi sine egne tjenester fordeler eller særbehandling. Google og Apple vil for eksempel ikke ha lov til å plassere sine egne tjenester øverst i søkeresultatet av lister over tjenester”, skriver kom24.

Lovreguleringen er presentert av EU-parlementet. Foto: Markus Spiske / Unsplash

EU-politikerne har vært opptatt av at DMA skal ramme de store plattformene, og ikke bli et kostnadssluk for små og mellomstore aktører. Derfor vil DMA bare gjelde plattformselskaper med en verdi på minst 75 milliarder euro eller årlig omsetning på 7,5 milliarder euro, som tilbyr noen spesifiserte digitale tjenester som blant annet meldingstjenester, nettlese og sosiale medier, og som har minimum 45 millioner brukere hver måned i EU eller 10 000 profesjonelle brukere i året. Dette melder kom24.

Ny æra i teknologiregulering

Den tyske EU-parlamentarikeren Andreas Schwab sier at avtalen baner vei for en ny æra i teknologiregulering i hele verden og at det setter en stopper for den stadig økende dominansen til de store teknologiselskapene. EUs digitaliseringkommissær Margrethe Vestager sier at de alle føler at de har vært med på noe stort og at denne avtalen baner vei for et rettferdig digitalt marked. 

– Portvokterne må nå ta sitt ansvar, sier hun om de store selskapene ifølge Journalisten.

Selv om det nå er enighet om utformingen av DMA, vil det fortsatt være en stund til reglene trer i kraft da den først må godkjennes av EU-parlamentet og EUs ministerråd, ifølge Journalisten. Deretter vil det ta seks måneder før reglene trer i kraft. Altså er det enda en stund til en slik regulering blir innført. En regulering som regnes som den mest betydningsfulle reguleringen av det digitale markedet siden GDPR, ifølge kom24.