Meta lanserer verifiseringsabonnement

Nyhetsartikkel - Alexandra M. Lunstøeng

Kan du tenke deg å betale for å bli verifisert på Facebook og Instagram? Meta skal nå lansere en ny abonnementstjeneste som åpner opp for nettopp dette.

Meta lanserer ny abonnementstjeneste som åpner opp for at man blant annet kan kjøpe det blå verifiseringsmerket, som man har ved siden av navnet sitt på sosiale medier. Foto: Dima Solomin / Unsplash

Du har kanskje lagt merke til de blå hakene som noen kontoer i sosiale medier har ved siden av profilbildet sitt. Særlig kjendiser og profilerte personer kan ha dette såkalte verifiseringsmerket. Merket kan hjelpe deg med å finne de ekte sidene og profilene til offentlige personer, organisasjoner og bedrifter på sosiale medier. Det er med på å signalisere at kontoene man sjekker ut er troverdige. Hvis en side eller profil har verifiseringsmerket, så betyr det altså at de som står bak har bekreftet at identiteten den representerer er ekte.

Metas nye abonnementstjeneste: “Meta Verified”

Nylig ble det kjent at Meta, som er morselskapet til både Instagram og Facebook, skal lansere en helt ny abonnementstjeneste for de to sosiale mediene. Tjenesten har fått navnet “Meta Verified”, og går ut på at man mot betaling kan få det lille blå verifiseringsmerket ved siden av navnet sitt i sosiale medier, for å vise for andre at man er “verifisert” av Meta.

Slike blå verifiseringsmerker signaliserer at kontoer i sosiale medier er ekte og troverdige. Foto: ilgmyzin / Unsplash

For å abonnere på denne tjenesten må man være minst 18 år. Man må derfor kunne laste opp offentlig godkjent legitimasjon med både navn og bilde, som samsvarer med opplysninger man har oppgitt på Facebook eller Instagram, for å bli godkjent som bruker. Denne nye tjenesten er ifølge Meta og Mark Zuckerburg ment for å øke autentisiteten og sikkerheten på tvers av tjenestene våre.

Hva vil det koste?

Tjenesten er ikke gratis. Man oppretter et abonnement som koster 15 dollar i måneden hvis man registrer seg og abonnerer gjennom en iOS- eller Android-enhet. Hvis man melder seg inn direkte gjennom nettsiden, så koster det 12 dollar i måneden. For å gjøre det om til norske kroner, så vil det med dagens kurs koste cirka 155 kroner og 123 kroner i måneden for å få dette verifiseringsmerket. Det kan tenkes at de høyere kostnadene på iOS og Android er en måte å kompensere for provisjonen både Apple og Google tar på kjøp i appen.

I tillegg til et blått ikon ved siden av navnet sitt, så vil man også få økt beskyttelse og tilgang til en supportlinje. Brukere som registrerer seg for tjenesten mottar også 100 gratis “stjerner” per måned, som kan forklares som en slags digital valuta man kan gis som gaver til skapere på Facebook. Ikke nok med det, så får man gjennom abonnementet også eksklusive klistremerker som kan brukes når man lager Stories og Reels.

Meta bemerker at bedrifter ennå ikke kan søke om et Meta Verified-merke, og at du ikke kan endre profilnavn, brukernavn, fødselsdag eller profilbilde uten å gå gjennom bekreftelsesprosessen på nytt. Abonnementstjenesten skal først bli tilgjengelig i Australia og New Zealand, og det skal skje i løpet av neste uke, og vil deretter rulles ut til flere land etter hvert.

Går Meta i fotsporene til Twitter?  

Rykter om “Meta Verified” dukket først opp tidlig i februar, da en rapport fra TechCrunch delte referanser til betalt bekreftelse i Instagrams kildekode. Ifølge The Verge, skal da sosiale medier-konsulent Matt Navarra ha lagt ut det som ser ut til å være en støtteside for betalt bekreftelse på enten den australske eller New Zealand-baserte versjonen av Instagram.

Samtidig kan det være nærmest umulig å ikke trekke paralleller mellom “Meta Verified” og Twitters “Twitter Blue”-abonnement, som ble lansert av Elon Musk i begynnelsen av februar.

Ifølge estimater fra The Information har 290 000 brukere begynt å abonnere på Twitters abonnement, siden det ble lansert. Det at Meta både har Facebook og Instagram i stallen sin, betyr også at de har milliarder av brukere de kan nå ut til med den nye abonnementstjenesten, og tjene penger på. Ifølge KOM24, finnes det tre milliarder aktive brukere på Facebook og én milliard på Instagram. For Meta vil det si at selv en liten brøkdel av en prosent konvertering kan gi inntekter på flere hundre millioner kroner per måned.