Førstegangsvelgere mer sårbare for desinformasjon i feeden

Nyhetsartikkel - Ingvild Louise Kjeldsen

Stadig flere får opp innhold de ikke selv aktivt har søkt etter på sosiale medier viser en rapport fra Medietilsynet - innholdet “dukker bare opp” i feeden deres.

Rapporten Feed, fornuft og følelser: ungdoms refleksjoner om politikk og påvirkning, som kom i sommer, oppsummerer blant annet med at unge i dag er mer sårbare for desinformasjon og feilinformasjon.

Algoritmene som styrer feeden din kan inneholde falsk eller manipulert innhold. Foto: Vardan Papikyan / Unsplash

Møter på desinformasjon på sosiale medier

Ifølge Norsk Mediebarometer 2024 får unge mesteparten av nyhetene sine gjennom sosiale medier. De eldre holder derimot fast ved redaktørstyrte medier som aviser, lineær-TV og radio. Den mest populære plattformen for de mellom 16 og 19 år er TikTok, hvor 62 prosent daglig får med seg nyheter på TikTok. Ifølge Medietilsynets rapport er sosiale medier også det mest populære stedet for førstegangsvelgere, og tre av fire førstegangsvelgere bruker sosiale medier til å navigere seg gjennom nyheter om politikk og samfunnsspørsmål.

Informasjonsstrømmen i sosiale medier kan virke overveldende, forteller ungdommene i rapporten. Foto: Florian Schmetz / Unsplash

Sosiale medier er “hovedkanalen” for spredning av desinformasjon, skriver de videre i rapporten. En konsekvens av dette er at førstegangsvelgerne har større sannsynlighet for å bli “matet” desinformasjon fra de ikke-redaktørstyrte sosiale medieplattformene.

Mye av det de unge får med seg av nyheter dikteres av algoritmer:

“Innholdet som ungdommene forholder seg til, preges av hva algoritmene velger å løfte frem. Fra forskningen vet vi at algoritmene ofte prioriterer innhold som skaper engasjement, deriblant falskt eller manipulert innhold, som kan gi brukerne et fordreid bilde av virkeligheten.”

- Feed, fornuft og følelser: ungdoms refleksjoner om politikk, medier og påvirkning

Mari Velsand, sjef i Medietilsynet, forteller hvordan mange av avsenderne er ukjente for brukerne:

– De unge forteller at mye av innholdet de eksponeres for, kommer fra avsendere de ikke selv har valgt å følge, ikke vet hvem er eller hvordan jobber.

Digital dømmekraft

Unge er i stor grad oppmerksom på at sosiale medieplattformer som TikTok og Instagram styres av algoritmer, og at dette påvirker hva slags innhold de får opp i feeden deres. Flere av informantene fortalte at de aktivt forsøker å styre algoritmene vekk fra innhold de ser på som lite troverdig eller som de ikke ønsker å se mer av. Det gjør de blant annet ved å la være å like, scrolle fort forbi videoene, og enkelte gikk inn og trykket at de ikke ønsker å se mer lignende innhold i deres feed. Ungdommene mener likevel at det ikke er spesielt lett å kontrollere dette selv.

Det er kun fire av ti av de mellom 17 og 21 år i dag som aktivt søker opp informasjon på sosiale medier. Et av funnene i rapporten er at mange unge mener at informasjonsstrømmen i sosiale medier kan føles overveldende. En av grunnene er at feeden består av informasjon fra politiske partier og politikere, underholdning og reklame om hverandre.

Unge tar altså også bevisste valg når de navigerer det digitale medielandskapet, og mange ønsker å finne en balanse mellom å følge med på hva som skjer på sosiale medier, samtidig som de er skeptisk til en del av innholdet som ramler ned i feeden deres. Medietilsynet oppsummerer med at ungdommene viser «høy grad av refleksjon og digital dømmekraft.»