Den årlige «verstingprisen»: Hvem er best på å få ungdom til å føle seg verst?

Artikkel - Anette Beckhaug

Press – Redd Barna Ungdom kårer for tiende gang en vinner av Gullbarbie-prisen. En pris ingen ønsker og en seier uten heder og ære – snarere tvert i mot. Mina Vinje, leder i Press, mener nemlig at Gullbarbien er en pris å skamme seg over. Hvem fikk ungdom til å føle seg verst i 2019?

En undersøkelse gjort av Press, viser at 55% av ungdom er misfornøyde med eget utseende. I følge Dagbladet, økte bruken av antidepressive medisiner blant jenter i alderen 15-19 år med 57% fra 2009 til 2016. Dagens digitale samfunn, og økende bruk av sosiale medier, fører til at unge utsettes for over 5000 kommersielle budskap hver eneste dag. Psykolog Tillmann Vin Soest tror at effekten av medier, sosiale medier og bilder av retusjerte toppmodeller er en av årsakene til de urovekkende tallene. Det er ingen tvil om at media- og reklamebransjen har fått uheldige følger for unges psykiske helse.

En kampanje for å bedre unges digitale helse

Gullbarbie er en kampanje som drives av og for ungdom –det er unge som nominerer ulike kandidater og som sammen kårer en vinner, med et felles mål om å forhindre usunne skjønnhetsidealer og kroppspress. Prisen går til den medie- og reklameaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst ved å bruke ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering. 

Foto: Carl-Frederic Salicath / Press

Foto: Carl-Frederic Salicath / Press

«Det er urettferdig at noen tjener penger på at ungdom får dårlig psykisk helse!»


Hele 9500 aktører ble i år nominert til prisen, og de tre finalister som står igjen er appen Facetune, plattformen blogg.no og Dagbladet. Førstnevnte gjør det enkelt å redigere eget utseende til det ugjenkjennelige, hvilket fremmer et ensidig og usunt skjønnhetsideal. Press kritiserer blogg.no for å ikke ha tilstrekkelige retningslinjer knyttet til sponset markedsføring av fillers og kosmetiske inngrep. Dagbladet vant Gullbarbien i 2016, og det faktum at de nå er nominert igjen tyder på at de ikke tok prisen seriøst sist. Press mener at de som en av landets største aviser har et viktig samfunnsansvar de ikke tar på alvor. Det publiseres hyppig artikler om sex, kropp og slanking, hvilket er svært skadelig for unges helse.

Over 18.000 ungdom stemte frem BikBok som prisvinner i 2018, hvilket tydelig viser at unge engasjerer seg for kampanjen. Er det ikke på høy tid at media- og reklamebransjen også tar ansvar for unges psykiske helse?

Hvem synes du fortjener å vinne årets verstingpris? Gi din stemme på Gullbarbie.no.