Blumhouse - Hollywoods største rebell

Artikkel - Magnus Biringvad

Foto: Blumhouse Productions

Foto: Blumhouse Productions

Nå som den nyeste Halloween-oppfølgeren har sprengt inntektsrekorder rundt om i verden, har det uavhengige produksjonsselskapet Blumhouse igjen etablert seg som en opprørsk makt å regne med i det moderne Hollywood-landskapet. Suksessformelen? Billig produksjon og tiltro til filmskaperen.

Produsent Jason Blum. Foto: Emily Shur / The New York Times

Produsent Jason Blum. Foto: Emily Shur / The New York Times

Selve navnet Blumhouse er nok ikke på folkemunne, men det er garantert filmene Whiplash, Get Out, Split, Paranormal Activity, Insidious, SInister, The Purge og andre utallige filmer som er bladd forbi på Netflix eller kinoprogrammet. Blumhouse ble etablert i år 2000 av produsent Jason Blum i Los Angeles og startet som et multimedia selskap som spesialiserte seg på TV-spesialer og små skrekkfilmer. Blum så med avsky på Hollywoods store milliard-filmer som floppet, overbetalte filmstjerner og de frustrerte filmskaperne som gikk på autopilot for de mektige produsentenes krav. Dette ville Blum gjøre noe med.

Det var ikke før i 2009 da den første Paranormal Activity-filmen kom ut på kino at Blums selskap ble en sann institusjon. Filmen tjente inn nærmere 200 millioner dollar med et budsjett på 15.000, noe som gjør den til en av de mest profitable filmene noensinne. Dette ga Blumhouse nok ressurser til å strategisk kunne investere i lignende produksjoner fremover. Noe de gjorde med stor suksess og i 2014 signerte de en 10-års kontrakt med giganten Universal Studios som skulle ta seg av markedsføringen og distribusjonen. Om man ser på porteføljen deres er det for det meste skrekkfilmer som blir produsert, med noen mer dype dramaer her og der for å appellere til filmfestivaler og pris-seremonier. Filmene Whiplash og Get Out har gjort Blum til en Oscar nominert filmprodusent. Det var tydelig at Blumhouse begynte å bli mer enn et selskap som kun produserte billige skrekkfilmer.

Den ikoniske morderen Michael Myers er tilbake på kino 26. Oktober. Foto: Universal Pictures.

Den ikoniske morderen Michael Myers er tilbake på kino 26. Oktober. Foto: Universal Pictures.

Suksessformelen til Blum er svært enkel: Billig produksjon og tiltro til regissørens visjon for filmen. I et intervju på Code Media 2017 forteller Jason Blum om hvor mye de kutter ned på produksjonen: Alle får betalt så lite som lovlig mulig og produksjonen skal være på rundt fem millioner dollar, men filmskaperne får full kunstnerisk frihet og får dele på det finansielle overskuddet. For selskapet er det viktig at de er på en mellomgrunn der det skal lite til for at filmen får fortjeneste, men om den flopper er det ikke mye penger tapt. Dette gir rom for, som Blum selv sier, mye eksperimentering med filmformen både narrativt og stilistisk. Dette er et faktum som tiltrekker profilerte filmskapere og stjerner til tross for at det er lite betaling i starten. James Wan, som skapte Saw-filmene, kom til Blum etter noen frustrerende år i Hollywood for å gå tilbake til røttene sine med den fremtidige kassasuksessen Insidious. Filmskaperen M. Night Shyamalan gjorde stor suksess med Blum etter flere flopper med filmene The Visit og Split. Jennifer Lopez gjorde The Boy Next Door for kun 11.000 dollar når hun til vanlig tar flere millioner for å gjøre en rolle, noe Jamie Foxx også kommer til å gjøre for den kommende superheltfilmen Spawn.

Blumhouse produksjonsselskap er en sann kraft å regne med for tiden, og anses av mange til å være motgiften for den kreative konkursen som har rammet Hollywood. Mindre filmer tjener inn mer enn store produksjoner, og gir grobunn for å lage enda flere. Deres nyeste suksess Halloween er å se på kino her til lands fredag 26. Oktober, akkurat tidsnok til å komme i den rette Halloween-stemningen.