Amandaprisens vinnere

Nylig ble årets Amandapris holdt i Haugesund for å kåre det siste årets beste norske filmer.

Ut og Stjæle Hester ble årets storvinner. Foto: 4 1/2.

Ut og Stjæle Hester ble årets storvinner. Foto: 4 1/2.

Amandaprisen har blitt arrangert hvert år siden 1985, og er ansett som den den norske Oscar utdelingen. I regi av NFI og den norske filmfestivalen så er prisene skapt for å sette lys på den norske filmindustrien. Det har vært et sterkt år for norsk film og det reflekteres i vinnerne. De største favorittene var Ut og Stjæle Hester, Harajuku og Blindsone. De to førstnevnte hadde ti og ni nominasjoner hver respektivt. I tillegg var Psychobitch og Skjelvet store favoritter til å vinne publikumsprisen. 

Regissør Hans Petter Moland. Foto: Berlinalen.

Regissør Hans Petter Moland. Foto: Berlinalen.

Kvelds største vinner var Hans Petter Molands Ut og Stjæle Hester. Basert på Per Pettersons klassiske bok av samme navn, som er en episk generasjonsfortelling fra landsbygda og ansett som umulig å filme. Stjerneregissøren Moland tok på seg oppgaven og bragte hjem fem priser for årets norske kinofilm, beste regissør, beste filmfoto for Rasmus Videbæk, beste mannlige birolle til Bjørn Floberg og beste originalmusikk til Kaspar Kaae. 

Harajuku er en brutal skildring av en ung jente som tvinges til å vokse opp etter en tragisk hendelse. Foto: Maipo Film.

Harajuku er en brutal skildring av en ung jente som tvinges til å vokse opp etter en tragisk hendelse. Foto: Maipo Film.

Det intime Oslo S-dramaet Harajuku forteller historien om en ung jente som søker sin ikke-tilstedeværende far etter en grusom hendelse var en storfavoritt i mange kategorier. Den stakk av med beste lyddesign og filmklipp på slutten av kvelden. Det Tuva Novotny-regisserte selvmords-dramaet Blindsone ga Pia Tjelta sin første amandapris for beste kvinnelige hovedrolle. Hennes rolle som en desperat og forvirret mor i den verste dagen i hennes liv er et karrierehøydepunkt og at filmen er skutt i èn tagning styrker hennes prestasjon ytterligere. Tobias Santelmann vant beste mannlige hovedrolle i Mordene i Kongo (selv om hans rolle i Ut og Stjæle Hester var bedre) og Maria Bonnevie for kvinnelige birolle i Føniks. 

Psychobitch er en spennende visning av “generasjon prestasjon”. Foto: Ape&Bjørn Film.

Psychobitch er en spennende visning av “generasjon prestasjon”. Foto: Ape&Bjørn Film.

Den rebelske tenåringsfilmen Psychobitch vant beste filmmanus til Martin Lund og beste norske barnefilm. Lund hadde i tillegg regi på filmen som har vært en stor suksess for produksjonsselskapet Ape&Bjørn. Storsatsningen Skjelvet med Kristoffer Joner og Ane Dahl Torp vant publikumsprisen. Vel fortjent etter at den var fjorårets mest profitable kinofilm fra Norge. 

Årets Amanda har vært en spennende utdeling med mange sterke titler i konkurransen. Det blir spennende å se konkurransen neste år da det kommer nye filmer fra Joachim Trier, Eskild Vogt, Anne Sewitsky og Dan Johan Haugerud.