Kunst og sosiale medier

I en tidsalder hvor digitale plattformer preger hverdagen vår, har kunstbransjen funnet nye måter å nå ut til publikum på. Sosiale medier har blitt en unik arena for å dele kunstverk, skape fellesskap og inspirere andre. I forbindelse med månedens utgave, har jeg tatt kontakt med to kvinnelige kunstnere for å høre mer om hvordan de deler kunst digitalt.

Alvilde Jerpseth og Lea Alstad. Foto: Warm Ornelas. Foto: Lea Alstad.

Kunstbransjens digitale revolusjon

De siste årene har sosiale medier revolusjonert måten kunst deles og konsumeres på. Alt fra store til små gallerier og kunstmuseum benytter digitale plattformer for å dele kunst, og markedsføre seg selv - som Astrup Fearnley’s digitale kunstkolleksjon like tilgjengelig på nett som i museets lokaler på Tjuvholmen, eller suksesskontoen til The Museum of Modern Art (MoMA) på Instagram med sine 5,8 millioner følgere.

Kunstens sammensmeltning med teknologiens verden har blitt et faktum, og det har også gitt oss nye kunstformer som det både gledes, og gremmes, over. I Norge har vi vært vitne til debatt om krypokunstens verdi da grunnleggeren Sophia Adampour åpnet Skandinavias første NFT-galleri, “verse gallery”, midt i Oslo sentrum i 2021. Påfølgende år kokte det over på sosiale medier da det AI-genererte kunstverket “Théâtre D’opéra Spatial”, produsert av Jason M. Allen i AI-programmet Midjourney, vant en kunstkonkurranse ved Colorado State Fair. Det er tydelig at debatten om digitaliseringen av kunstbransjen engasjerer, men hvordan brukes egentlig sosiale medier for å dele kunst.

Kvinner som skaper, inspirerer og deler

Ved hjelp av sosiale medier kan kunstnere nå ut til et globalt publikum i løpet av noen enkle tastetrykk for å dele kunst med alle som ønsker å se det. Det unike innblikket i kunstnernes liv og tankeunivers som tilbys gjennom skjermen gjør at kunst kan oppleves som mer personlig og relaterbar for publikum. Sosiale mediers tilgjengeliggjøring av kunst har også ført til en demokratisk utjevning av kunstverden.

For å lære mer om hva sosiale medier har å by på for kunstbransjen, har jeg tatt kontakt med de to unge kunstnerne Alvilde Jerpseth og Lea Alstad. På Instagram deler Alvilde og Lea sine kunstverk, kreative prosesser og gir et innblikk i kunstnernes rolle i vår digitaliserte tidsalder.

Alvilde hjemme i studioet sitt i Palermo, Italia. 2023. Foto: Warm Ornelas.

Lea på plass i studioet i Oslo. 2023. Foto: Lea Alstad

Kunstens mange inspirasjonskilder

I søken om å lære mer om de to unge, lovende kunstnernes arbeid og stil, spør jeg: “Hva er viktig for deg når du lager kunst?”

Alvilde forteller at hun ser på seg selv som en figurativ ekspresjonist:

– Jeg maler bilder om livets mange begivenheter og sosiale settinger, hvor jeg utforsker skjønnhet, femininitet og maskulinitet. Jeg bare leker og lager mitt eget univers av karakterer. Noe av det jeg elsker er å jobbe med farger for å få frem følelser og stemning, forteller Alvilde.

Lea kan dele at det som er viktig for henne når hun lager kunst er å utforske noe nytt, og ikke bli for komfortabel i en stil eller prosess:

– Jeg ønsker å eksprimentere med nye materialer, men også utforske nye perspektiv og følelser! Samtidig vil jeg være tro mot meg selv, og trykke noe som føles ekte for meg, sier hun.

Hvor henter du inspirasjon når du jobber med et prosjekt?

– Fra nye inntrykk og tanker som dukker opp i hodet mitt. Inspirasjonen kan komme fra å stirre ut fra vinduet i bussen, gå en tur, snakke med et nytt menneske, høre en ny sang… Jeg tenker ofte i bilder, og det kommer tydeligere frem når jeg bare lar tankene vandre, sier Lea.

Når Alvilde stilles samme spørsmål, forteller hun om ekspresjonismen på 1900-tallet som har inspirert henne fra en tidlig alder, hvor Picasso og Munch har vært store kilder til inspirasjon. I senere tid er det flere som har inspirert kunstneren:

– Jeg har vært stor fan av kunstnere som Constance Tenvik, Charlie Roberts, Johanna Dumet, Ines Longevial og Ida Ekblad! Jeg inspireres generelt av å se andres verk, selv om det er annerledes fra hva jeg selv driver med.

I perioder når hun føler seg uinspirert, kan Alvilde fortelle at det å se på dokumentarer om andre kunstnere eller gå på kunstutstillinger vekker skaperglede og motivasjonen hos henne.

Foto hentet fra Alvilde Jerpseth’s instagramkonto @alvilde_project.

Sosiale mediers påvirkning på kunstnerisk karriere

Hvordan bruker du Instagram for å dele kunsten din?

– Jeg startet som 17-åring med en anonym instagramkonto hvor jeg delte skisser og tegninger jeg hadde laget i notatbøkene mine fra skolebenken, røper Lea.

Videre kan hun fortelle at kontoen hun benytter nå, @alstad.art, har blitt en salgs kunstnerisk dagbok med innlegg fra bak kulissene, tanker og ting som ikke går helt etter planen: – Jeg ser at slikt type innhold engasjerer minst like mye som den faktiske kunsten jeg lager. En stor del av å vise frem kunsten min på sosiale medier ligger i selve formidlingen av den.

Alvilde forteller at hun aktivt bruker Instagram for å dele kunsten sin gjennom historier om kunstverkenes prosess og bilder fra utstillinger. Det hender seg også at noen mer planlagte shoots med bilder av bedre kvalitet legges ut enn hva Alvilde selv får til med mobilen:

– Alt i alt så er det meste veldig lavterskel, og ting jeg liker å gjøre selv. Instagram har blitt en fantastisk arena for å snakke med potensielle kunder, noe som gir meg mer innsikt over hva som funker, hvilke motiver folk liker og generelt skapt et nærmere forhold til mine kunder og følgere, avslutter Alvilde.

Hvordan har sosiale medier påvirket din kunstneriske karriere?

Begge kunstnerne kan dele at Instagram har vært avgjørende for deres kunstkarrierer:

– Det har gjort at jeg har kunnet utvide karrieren til et mer internasjonalt marked, og gitt meg muligheten til å ha en egen bedrift uten å måtte forholde meg til gallerier, sier Alvilde. Hun kan også fortelle at Instagram har vært en viktig faktor for å få kontakt med gallerier, og at mange av dem hun har vært i kontakt med aktivt bruker Instagram for å finne nye kunstnere.

– Det har endret ALT! Jeg har ikke gått den typiske “kunstnermalen”, forteller Lea. Hun kom ikke inn på en kunstskole, og har heller ingen kunstnere i familien eller nettverket sitt. Instagram har vært avgjørende for hennes karriere: – Hadde jeg levd i en tid før sosiale medier, ville jeg nok hatt en annen jobb. Selv om jeg til tider hater disse appene, så har det gjort at jeg kan leve av kunsten min.

Foto hentet fra Lea Alstad’s instagramkonto @alstadart.

Har sosiale medier hjulpet deg å komme i kontakt med andre kunstnere?

– Ja, absolutt! Det blir et fellesskap, og terskelen for å prate med folk er mye lavere, forteller Lea. Hun forklarer videre at flere på Instagram har kjent henne igjen eller kontaktet henne direkte gjennom appen med nye muligheter og oppdrag.

Alvilde følte tidligere på at kunstmiljøet virket lukket og ekskluderende, men gjennom Instagram fikk hun en ny opplevelse:

– Jeg har møtt flere av kunstnerne jeg har hatt kontakt med på Instagram i virkeligheten, og kommet inn i et miljø med dem. Vi kan snakke sammen, dele tips, støtte hverandre, og planlegge utstillinger, sier hun. Alvilde har opplevd Instagram som en mulighet til å kontakte andre kunstnere direkte for å spørre om råd, og selv kan hun fortelle at hun føler seg heldig over å ha møtt så mange inkluderende mennesker:

– Det er flott å være en del av en så inkluderende gjeng med fine mennesker. I mitt tilfelle har jeg en gruppe mannlige kunstnere rundt meg som er flinke til å støtte hverandre. De møtes ofte for å male sammen, og jeg føler meg veldig heldig som har blitt inkludert, deler hun.

Hvilke fordeler og/eller ulemper opplever du med å bruke sosiale medier som kunstner?

Alvilde fremhever at å kunne styre sin egen bedrift, ha mer personlig kontakt med kunder, få et utvidet nettverk med andre kunstnere, og ha en plattform som gjør det enkelt for gallerier og kunder å finne deg som klare fordeler ved å bruke sosiale medier. Men hun kan også dele at det ofte kan oppleves som tidkrevende, og til tider ubehagelig:

– Det hender jo at man møter på folk med dårlige hensikter, som slenger dritt eller seksualiserer deg. Heldigvis har jeg ikke vært utsatt så mye for dette, men det er definitivt en ulempe ved å eksponere seg selv, forteller hun.

It’s a blessing and a curse
— Lea Alstad

Lea kan dele at sosiale medier har gjort at hun sammenligner seg selv mye med andre. Hun opplever å hele tiden være “på vakt” etter hva andre gjør, og at oppturer og nedturer blir veldig synlig:

– Det er flaut å innrømme, men jeg kan bli skikkelig sjalu på andre kunstnere som får til ting. Man presenterer seg jo alltid fra sin beste side på sosiale medier, og til tider kan jeg sammenligne meg selv med bildet jeg har skapt av meg selv. Er jeg egentlig den personen jeg presenterer meg som?

For Lea kan sosiale medier fremprovosere imposter-syndromet, da hennes Instagram-konto @alstadart blir en egen, uoppnåelig rival. Men hun kan også dele at fordelene heldigvis veier opp for det:

– Jeg får eksponering, salg, nettverksbygging og inspirasjon. Sosiale medier har også gjort at jeg har fått en bedre relasjon med publikummer mitt. Alt fra å prate, engasjere og dele milepæler. Man får også mulighet til å nå ut til en hel verden, og jeg har solgt kunst til både Tyskland, Japan, USA og Australia takket være Instagram, forteller hun.

Foto hentet fra @alvilde_project og @alstadart.

Tips til kommende kunstnere

Hvilke tips har du til kommende kunstnere som ønsker å dele kunsten sin?

– Mitt beste tips er å innstille seg på et maraton, og ikke en sprint. Det å drive med markedsføring på sosiale medier er litt av en utholdenhetstrening, svarer Lea.

Hun kan fortelle at det er lett å bli fristet av å gå viral, men at det kanskje ikke hjelper så mye i det lange løp. Lea forteller også om appenes avhengighetsskapende effekt med likes og bekreftelse:

– Det er fort gjort å tenke at innholdet man legger ut gjør det dårlig, men det må man lære seg å stå i. Del kunsten din, selv om du kun får 12 likes. Det er fortsatt 12 personer som har verdsatt noe du har skapt, oppfordrer Lea.

Videre forteller Alvilde at hun opplevde Instagram som skummelt da hun var helt ny i gamet, og ikke la ut særlig med bilder av seg selv som en måte å distansere seg selv fra det mer personlige. Hun vil oppfordre alle til å tørre å legge ut hva man gjør helt fra starten av:

– Jeg tror det er viktig å huske på at alt man lager ikke kan være “mesterverk”, og at kunst også er ekstremt individuelt. Folk har forskjellig smak, og man bryr seg gjerne mest om hva man legger ut selv. For de fleste andre er innholdet ditt bare et scroll her i livet, sier Alvilde.

Fremtidstanker om sosiale medier i kunstbransjen

Før intervjuet avsluttes er jeg interessert i å høre mer om hva jentene tenker om fremtidens bruk av sosiale medier i kunstbransjen. Jeg spør: “Hvordan tror du sosiale medier kan påvirke kunstbransjen i fremtiden?”

Alvilde vektlegger at sosiale medier gir mer kontroll og makt over økonomien til kunstneren, og at dette også muliggjør å ha en egen bedrift:

– Kanskje behøver man ikke å forholde seg til gallerier på samme måte som før, som også kan føre til at galleriene forbedrer seg. Men når det er sagt så er jeg veldig glad for at vi har gallerier og museum. Det er viktig at folk har muligheten til å se kunst, og at ikke alt havner i private hjem for de som har råd, sier Alvilde.

For Lea representerer sosiale medier nye regler og holdninger, og at det kan være med på å demokratisere kunstscenen:

– Hvor man er fra, hva foreldrene dine tjener, hvilken skole du har gått på, eller hvor gammel du er spiller ingen rolle på sosiale medier. Om folk liker kunsten din, så liker de den. Og denne muligheten tror jeg er viktig, da folk som ellers ikke ville fått eksponering får det, sier hun.

Videre deler Lea at hun tror man vil forvente mer av selve kunstneren enn før, og viser til et eksempel fra musikkbransjen:

– Før sto plateselskapene for mye av markedsføringen, men nå er det forventet at musikerne selv skal fungere mer eller mindre som innholdsprsodusenter i tillegg til å faktisk skape musikk.

Ifølge Lea kan man alt se spor av dette i kunstbransjen:

- Jeg har følt mye på at jeg må lage kunst, men også innhold av at jeg lager kunst for sosiale medier. To ganske tidskrevende oppgaver, så jeg skjønner godt at jobben som influencer er en heltidsjobb, avslutter Lea med glimt i øyet.