SoMe i kampen for Palestina

Artikkel - Emma S. Daasvatn

Nyhetsavisene har lenge blitt kritisert for sin (mangel på) dekning av Midtøsten-konflikten. Er sosiale medier håpet for en endring på dette? 

Palestinerne har i flere år kjempet mot israelske myndigheter for å forsøke å #fripalestina.Foto: Ahmed Abu Hameeda / Unsplash

Palestinerne har i flere år kjempet mot israelske myndigheter for å forsøke å #fripalestina.

Foto: Ahmed Abu Hameeda / Unsplash

Drapet på George Floyd den 25 mai 2020 skapte store ringvirkninger på sosiale medier, og fikk mange institusjoner (deriblant nyhetsinstitusjoner) til å anerkjenne hvor utbredt rasismeproblemet er i dagens samfunn. Brannene som foregikk i Amazonas i fjord ble i all hovedsak postet om på enkeltpersoners sosiale medier før saken ble fanget opp av nyhetsmediene. Disse sakene to gode eksempler på effekten det kan ha når flere enkeltpersoner bestemmer seg for å vie oppmerksomhet til saker som ellers ikke har fått mye oppmerksomhet i nyhetene. Mye av omtalen disse sakene fikk i sosiale medier gikk ut på å forsøke å skape økt oppmerksomhet omkring hendelsene, samt kritikk av at de “store og mektige” nyhetsmediene som ikke omtalte sakene, eller at de ikke omtalte de i stor nok grad. Vil vi nå se en lignende utvikling i henhold til Midtøsten-konflikten? 

#savesheikhjarrah 

En av grunnene til at Midtøsten-konflikten har fått økt oppmerksomhet den siste tiden er den pågående okkupasjonen som foregår i Øst-Jerusalem, i og omkring nabolaget Sheikh Jarrah. Dette nabolaget består av en overveldende del palestinsk befolkning sett i forhold til israelsk. Okkupasjonen startet med at Israel den 2. mai 2021 beordret seks palestinske familier til å forlate hjemmene sine for å gi plass til israelske bosettere. Dette har videre ført til store demonstrasjoner og sammenstøt mellom palestinere og israelsk politi. Mange har postet og viderepostet bilder og videoer som viser situasjonen, ofte under emneknaggen #savesheikhjarrah. 

Videoen som gikk viralt

Noe som virkelig fikk dette hjulet til å rulle, var videoen som ble postet på twitter som viser en israelsk bosetter som beordrer en palestinsk familie til å forlate hjemmet sitt. I videoen vises 22 år gamle Mona al-Kurd, som frustrert roper til bosetteren “du stjeler huset mitt!”. I respons av den israelske bosetteren får hun høre at “hvis ikke jeg stjeler det, så kommer noen andre til å stjele det. Så hvorfor skriker du til meg?” 

Videoen ble aller først postet på Twitter, og er nå sett av flere millioner, etter at den har blitt re-postet tusenvis av ganger på diverse sosiale medier.  

Al Jazeera fortsetter å skrive om konflikten 

Den internasjonale nyhetskanalen Al Jazeera, med hovedkontor i Doha, Qatar, er en av avisene som lenge har gått i bresjen for å formidle informasjon omkring Midtøsten-konflikten. Mange andre nyhetsaviser har blitt kritisert for å ikke vie konflikten nok oppmerksomhet, eller å ha skrevet om den på en måte som undergraver palestinernes lange kamp mot myndighetene.

De siste dagene kan det virke som om flere nyhetskanaler, deriblant norske VG og NRK, samt internasjonale kanaler som CNN og Euronews har gitt #savesheikhjarrah og midtøsten-konflikten mye oppmerksomhet. Dette var først nylig, etter at det allerede hadde gått flere dager siden okkupasjonene startet, og etter at kampanjen var godt i gang på ulike sosiale media-plattformer.

Foto: assalrad/twitter

Foto: assalrad/twitter

SoMe kan skape økt oppmerksomhet omkring Midtøsten 

Mange opplever akkurat nå å se innlegg og videoer på sine private sosiale-media-kontoer som viser situasjonen i Sheikh Jarrah. Mye av budskapet i disse innleggene går ut på å spre informasjon og å skape økt oppmerksomhet om det som foregår i nabolaget Sheikh Jarrah, og generelt om palestinernes situasjon i Israel. Det kan også være fordelaktig for palestinernes sak at sosiale medier gir dem en mulighet til å vise verden deres situasjon fra sitt eget personlige perspektiv, gjennom bilder og videoer, slik som i videoen ovenfor. 

Spørsmålet man kan stille seg er om det som i George-Floyd-saken og oppmerksomheten som oppsto omkring Amazonas-brannene høsten 2019 er enkeltmenneskers innsats som må til for å skape en større samtale om saker som fortjener økt oppmerksomhet i nyhetsbildet. Eksemplene viser også at selv om de store nyhetsmediene kan nå ut til tusenvis på en gang, i motsetningen til de fleste av oss sine egne Instagram-innlegg eller tweets, så kan også enkeltpersoner være med å vinkle samtalen i nyhetsbildet ved å gå sammen om å spre et felles budskap. Ofte er det nettopp dette som skal til for å fange oppmerksomheten til de store mediehusene.

Israels okkupasjon av Palestina, kan det virke som, har i store deler foregått nærmest i stillhet. Spørsmålet er hvor lenge dette kommer til å fortsette, og hvorvidt sosiale medier vil være med på å bedre situasjonen for palestinerne– selv om dette kanskje virker naivt å håpe på.