En lederartikkel om konsum

Leder - Steffen Tomt

Forbruk, transaksjoner, kjøp, handel, salg – den kapitalistiske styreformen trenger gjennom samfunnets alle lag, og medieverden er intent unntak. Men som aldri før blir stadig større deler av det digitale samfunnet og de sosiale mediene vi oppholder oss i vinklet mot salg, kjøp og fortjeneste. Så, hva vil skje med vår medierte verden? Vil konsum av produkter trumfe de sosiale mekanismene og interaksjonene sosiale medier ble skapt for, eller vil konsumering skape nye, positive sider ved medieverden?

Markedsplasser, private tjenester, ekslusive tilganger og betalingstjenester – er medienes verden i ferd med å bli det nye digitale verdesmarkedet?
Foto: Fabio Bracht / Unsplash

Det kan virke tilfeldig at temaet for denne månedens utgave, Februar 2022, ble konsum. På mange måter er det alltid et snev av tilfeldighet når vi setter oss ned og planlegger årets ulike utgaver, med deres selvstendige temaer. Men når redaksjonen bestemmer seg for noe, gjøres alltid beregninger – og februar er en måned med et svært høyt fokus på konsum, som kanskje på ulike måter øker for hvert år som går.

En trenger ikke å se lenger enn til film og kinoens sfærer for å få med seg at noen av årets største filmproduksjoner ofte slippes mot slutten av måneden – ofte går filmselskapers og filmprodusenter regnskap fra februar til februar – så den økonomiske gevinsten med å slippe blockbuster filmer mot årets andre måned er ei tilfeldig.

Går du den andre veien og snur deg mot sosiale medier, så er det mange viktige merkedager som har fått en ny brodd av økonomisk viktighet festet til seg de senere årene. Fokuset på Valentines dag, morsdag og alt man som forbruker må ordne, fikse og skaffe for å vise sin kjærlighet til de viktigste menneskene rundt en minker ikke akkurat for hvert år som går.

Samtidig har konsum av produkter, tjenester og transaksjoner sakte men sikkert sneket seg vei inn i medienes verden i de senere årene. Alt fra private tjenester til økonomiske modeller som bryter ut fra et eksisterende system, til lovnader om ekslusiv tilgang, tjenester og digitale kunstverk – det er ikke mangel på eksempler av konsum i mediene rundt oss. Spørsmålet er riktignok ikke hvorvidt konsumeringen har kommet for å bli, men heller hva en slik grad av konsum gjør mediene våre, og ikke minst med oss som brukere.

Slike spørsmål prøver vi oss på å stille her, i denne 32 utgaven vår, og årets andre utgave. Vi håper som vanlig at disse utvalgte tekstene og artiklene kan inspirere, fange og ikke minst vekke en viss grad av nysgjerrighet hos deg som leser, men aller viktigst for oss er at noe forhåpentligvis forblir interessant.

God lesning fra alle oss i redaksjonen, og husk at konsum i seg selv ikke nødvendigvis er last, men kan være et gode.
– Steffen Tomt, sjefredaktør