Pandemieffekten: Uintendert mediaaversjon

Artikkel - Susanna Mathea Arsky

Kinobesøk har dabbet av de siste årene. Nå kan det derimot virke som om korona-viruset også kan ta knekken på kinobransjen, før publikum gjorde det selv.

Illustrerende bilde av dagens situasjon. Photo by Denise Jans on Unsplash

Illustrerende bilde av dagens situasjon. Photo by Denise Jans on Unsplash

Etter WHOs erklæring av covid-19 som en pandemi har helsemyndigheter verden over innført strengere krav til sine innbyggere for å begrense spredningen av smitte. I Norge har mange tusener blitt permittert fra jobb, og mange har måttet ta med seg arbeidet hjem. Som følge av dette har internettleverandør Altibox sett en trafikkøkning på 111%. Get og Telenor rapporterer også en økning i bruk av bredbåndsnett. Men mens digitale medier nyter frukten av sykdomsutbruddet står kinoer, som allerede sliter under hard konkurranse mot aktører som Netflix, overfor harde tider.

I 2018 meldte E24 at filmbransjen er veldig avhengig av salg av kinobilletter, og at nedgang i salg av billetter kan ha en katastrofal effekt.

- Filmbransjen er blitt så avhengige av inntektene fra kino at den er veldig sårbar for endringer i kinomarkedet. Tallene har foreløpig holdt seg godt, men det kan endre seg, og da vil det få dramatiske utslag for inntjening til norsk film, forteller førsteamanuensis Terje Gaustad ved BI til E24.

Dessverre har flere kinoer verden over opplevd nedgang siden 2016. Det kan dermed virke som at publikum allerede har tatt et steg vekk fra det som tidligere var et sosialt samlepunkt, en hyggelig familieaktivitet og en selvfølge ved første stevnemøte. 

Alle kinoer stenges

Inntil videre vil alle kinoer i Norge være stengt på uviss tid, ifølge kino.no. Dette kommer som følge av råd fra folkehelseinstituttet. Kinoer, som har overlevd ved å skru opp prisen på billetter, har nå altså mistet alle sine kunder

-Atferden var allerede skiftende, men dette trår på gasspedalen. Jeg tror mesteparten av den globale oppvisningsbransjen vil være konkurs ved slutten av året, uttaler mediaforsker Rich Greenfield til The New York Times. 

Tross økende aversjon mot kinobesøk er det altså et virus som akselererer kinoens skritt mot døden.