Har vi mistet tilliten?

Artikkel - Ida Andersen

Mediemotstanden kan noen ganger virke overveldende. Vi har hatt utallige diskusjoner rundt falske nyheter, mediebruk og det å være kritisk til det vi leser og hører. Men er det faktisk sånn at vi ikke stoler på mediene våre?

Foto: Davide ragusa /Unsplash

Foto: Davide ragusa /Unsplash

Stoler du på det du leser og hører gjennom mediene? Å være skeptisk til mediene har ligget i vinden de siste årene. Vi har snakket om kritisk medieforståelse, fake news og politiske ledere som går ut og forteller oss at vi ikke kan stole på journalistene. Dette gjør selvfølgelig noe med oss. Som privatpersoner og som samfunn. Det er vel ikke så lenge siden du hørte skeptikeren i vennegjengen si: “men du skal ikke stole på alt du leser”? Samtidig hører jeg stadig i diskusjoner at mediehus og journalister mister troverdigheten blant publikumet sitt. Med gjør de egentlig det? La oss gå gjennom dette med tillit.

Medietilsynets undersøkelse

Mari Velsland, direktør i medietilsynet, la i 2019 frem Medietilsynets undersøkelse. Denne viste at hele 83 prosent, eller hele åtte av ti nordmenn, har tillit til mediene. Dette er viktig å ta med seg. Ifølge Nettavisen var et redaktørpanel mobilisert for å diskutere funnene i undersøkelsen, og både Per Arne Kalbakk (NRK), Gard Steiro (VG) og Eirik Hoff Lysholm (Dagsavisen) var enige om at tallene var både høye og gledelige. Det ble pekt på at den høye tilliten kan ha sammenheng med det høye tillitsnivået vi har i det norske samfunnet generelt. Det virker ganske naturlig. Likevel, hvis vi titter nærmere på undersøkelsen, er påstanden formulert slik: «Mer enn åtte av ti svarer at "norske medier i hovedsak er til å stole på", og tilliten til norske medier generelt er dermed relativt stor». Men, rapporten kan også sees litt annerledes. 32 prosent er helt enig i påstanden om at norske medier i hovedsak er til å stole på, mens 51 prosent er litt enig i påstanden. Uansett, samlet sett når det gjelder forståelse, bruk og tillit, konkluderer Medietilsynet med at 83 prosent har tillit til mediene. Det mener jeg rapporten også viser til, ser vi den samlet.

Likevel er det en økning i tillit til informasjon fra personlige relasjoner og nyheter fremfor andre medier, ifølge Ipsos. Sosiale medier og den lette flyten av informasjon, også informasjon som ikke er sant, spiller en faktor her. Med det vi kaller et “high-choice media environment” kommer problemet med at falsk informasjon, lett blendes sammen med informasjon basert på fakta.

camilo-jimenez-qZenO_gQ7QA-unsplash.jpg

Liten tillit - stort problem?

I hvilken grad vi stoler på mediene våre kan naturligvis kobles sammen med i hvilken grad vi faktisk blir informert om aktuelle saker og hendelser. Stoler vi ikke på det mediene formidler til oss, vil vi som samfunn slite med å samle oss rundt fakta. At vi ikke klarer å være enige om ting skaper problemer i alle ledd i samfunnet. Dette handler også om mediebruk og hvordan hver og en av oss bruker mediene og hvordan vi forstår saker som blir presentert for oss. Er det liten tillit til mediene vil dette med sikkerhet utgjøre et problem for demokratiet vårt. Høy tillit til mediene er viktig for et sterkt demokrati der vi kan klare å komme til politiske enigheter som påvirker oss. Mediene er der for å holde oss med i samfunnsdebatten. Vi har også et ansvar som forbrukere, og det er det viktig å huske på.