Musikkens rebeller

Fotoessay - Fanny F. Overgaard

Det er alltid en melding eller en e-mail som skal svares på, og når det endelig er gjort så tikker det inn en ny. Man føler liksom alltid at man må være påkoblet. Det er som en evig loop som aldri stopper. Sisyphus dyttet den meningsløse steinen opp den meningsløse bakken, akkurat som at vi må svare på de evige, meningsløse meldingene. Og God damn, det er derfor man trenger en ferie.

Amsterdamcore. Foto: Fanny F. Overgaard / PRESSET.

Reisefølge. Foto: Fanny F. Overgaard / PRESSET.

På ferie trenger man ikke å svare på meldinger

Turen til Amsterdam skulle være et forsøk på å komme seg bort fra loopen, i alle fall for noen dager. Selv om det så skralt ut på bankkontoen og de økonomiske nedgangstidene hadde begynt å hente meg inn, så ga jeg helt ærlig litt blanke. Jeg fortjente espresso martini og eggs benedict i sola. Det var uaktuelt at meldinger om møter og krav eller økonomiske nedgangstider skulle holde meg tilbake. Møtene kunne vente og pengene kunne jeg tjene inn da jeg kom hjem. Den tid, den sorg.

Menn med blomster, eggs benedict og alt det estetiske. Foto: Fanny F. Overgaard / PRESSET.

Dessuten ville det være fint for den mentale helsa. Å koble av på ordentlig liksom. Det ville gi en ny driv i hverdagen, som igjen ville føre til gode resultater på skolearbeidet. Jeg ville også bli en bedre ansatt, venn og datter. Utmattelse og irritasjon ville bli byttet ut med godt humør. Det var jo egentlig en investering, når jeg tenkte meg om. Man kan jo ikke sette en prislapp på psykisk helse, ikke sant?

Gatene i Amsterdam. Foto: Daniela M. Vasquez

Skygger i strobelys. Foto: Fanny F. Overgaard / PRESSET.

Mat for sjelen

For meg betyr Amsterdam musikk. Det er et senter for elektronika, techno og house, og klubbene åpner rommene sine slik at folk kan miste det til musikken. Vi står i mørke rom, med strobelys i rødt og blått. Musikken penetrerer kroppen, og lydbølgene vibrerer organene. Du kan danse akkurat som du vil: her er det ingen som dømmer eller ser på deg. Tiden stopper opp, og i noen sekunder føles det ut som det bare er her og nå. Ingenting annet eksisterer. En riktig avkobling med andre ord.

Postkort av to venninner på rave på 90-tallet. Kjøpt på Our House.

Den legendariske britiske DJen innen elektronika Carl Cox. Bildet er fra Our House. Foto: Fanny F. Overgaard / PRESSET.

Our House

En av dagene kom vi over et sted som lovet å dykke i historien til elektronisk musikk. Stedet het Our House og inneholdt fotografier og historiene bak, samt en vegg av knapper med hver sin unike lyd som man kunne lage egne sanger på. Du kan jo forestille deg hvordan det hørtes ut.

Vi kunne lese om hvordan samfunn og kultur har formet musikken gjennom årene. Siden det er en så lang tradisjon, er det også et bredt spekter av sjangre. De kan strekke seg fra mer radiovennlig musikk, som EDM, til sære toner og lyder som gjerne oppsto for å si “eff you” til makthaverne i samfunnet.

Folk lager egne sanger på Our House. Foto: Fanny F. Overgaard / PRESSET.

Avisutklipp fra 1994. Musikken får mye motstand fra regjeringen. Utstilt på Our House. Foto: Fanny F. Overgaard / PRESSET.

Evil of ecstasy

Our House skriver at house musikk, techno og acid house fikk mye motstand fra lokale regjeringer. På grunn av dette ble det arrangert ulovlige raves rundt om i Europa. England var aktive når det kom til ulovlige raves, som ofte ble holdt på sletter. Blant annet var et kjent møtepunkt langs motorveien M25. Den massive interessen for raves ledet til at “The Criminal Justice” og “Public order act” i Storbritannia forbød sammenkomster med musikk de beskrev slik: “music characterized by the emission of a succession of repetitive beats”.

En stappa konsert, men usikker på hvilken? Bilde fra Our House. Foto: Fanny F. Overgaard / PRESSET.

1989. The German wave. På Our House. Foto: Fanny F. Overgaard / PRESSET.

Den tyske bølgen

Jerngardinen faller i Tyskland i 1989, og med det feirer en ny generasjon sin frihet. Scener starter å formes i Berlin, Frankfurt, Hamburg og Cologne. Snart blir Tyskland et senter for techno, der kjente klubber fødes og pioneerer som Sven Väth, Dr Motte og Paul van Dyk starter sine karrierer. I Tyskland er det åpenbart at techno er lyden av generasjonen som ikke føler seg forstått av status quo.

Kraftwerk med albumet “Trans Europe Express” i 1977. Fra Our House. Foto: Fanny F. Overgaard/ PRESSET.

Inspirasjon for elektronisk musikk

Gruppen Kraftwerk ville i tiden etter 1977 influere og inspirere all fremtidig elektronisk musikk. De spilte nemlig ikke inn musikken sin med tradisjonelle instrumenter, men tok kun i bruk lyder fra elektroniske enheter.

The Prodigy. Bilde fra Our House.

Crossover live acts

I 1995 krysser The Prodigy, The Chemical Brothers og Underworld over til de store, alternative pop/rock festivalene skriver Our House. Dette skjer mye på grunn av deres banebrytende musikkvideoer og de visuelt interessante konsertopptredene.

Born Slippy av Underworld ble en suksess på topplistene på grunn av filmen Trainspotting. Låten ville gå videre til å bli, som Our House beskriver det, “one of the ultimate electronic music anthems”. Du har sikkert hørt den, enten du har sett filmen eller ikke!