Bør vi forlate sosiale medier? 

Artikkel - Ida Andersen

Jaron Lanier, den kunstige virkelighetens far, stiller seg kritisk til sosiale medier og ber oss slette kontoene våre. Samtidig er ikke forskningen på feltet fult så negativ.

Sosiale medier skulle føre med seg en enklere hverdag. Flere stemmer ville naturlig nok føre til en demokratisering og et mer informert samfunn. Det er i hvert fall det mange så for seg i de tidligste dagene med internett. Mange, deriblant Jaron Lanier, ga seg selv en klapp på skulderen for å ha bidratt til å skape en ny verden av stemmer, meninger, relasjoner og kontakt. Men, er det egentlig dette sosiale medier har ført med seg? 

Instagram er en av verdens mest populære tjenester. Ifølge Statista var det 1 milliard aktive brukere i juni 2018 og i underkant av 2,2 millioner bare i Norge ifølge Ipsos. I tillegg bruker 62 % av alle nordmenn over 18 år Instagram hver dag.

Instagram er en av verdens mest populære tjenester. Ifølge Statista var det 1 milliard aktive brukere i juni 2018 og i underkant av 2,2 millioner bare i Norge ifølge Ipsos. I tillegg bruker 62 % av alle nordmenn over 18 år Instagram hver dag.

Jaron Lanier blir regnet som en av de mest innflytelsesrike menneskene når det kommer til den digitale verden. Ifølge Huffington Post var han i 1997 blant annet med på et prosjekt kalt «internett 2», som skulle være med på å åpne internett for globalt bruk. Han var også med på å skape et av de første selskapene til å selge VR-teknologi. Men, Lanier er kritisk. Han har siden 90-tallet kommet med flere advarsler når det gjelder sosiale medier og bruken av det. Blant annet har han gått drastisk til verks med uttaler som «“there’s a Western myth that technology will save us». I tillegg har han svart på den pågående debatten rundt politisk manipulasjon på steder som Facebook og Instagram med «delete your account.”

Masse-avhengighet

I hans siste bok «Ten Arguments for Deleting Your Social Media Accounts Right Now», er Lanier svært kritisk til bruken av sosiale medier, og mener vi må slutte med dem før det er for sent. I et intervju med Huffington Post forklarer han hvordan sosiale medier skaper en masse-avhengighet i vårt nåværende system. Han sammenligner denne masse-avhengigheten til tendenser vi har sett tidligere der det var tilknyttet kommersiell interesse. Som eksempel bruker han tiden før røykeloven der alle røyket og var avhengig av det. Med dette var det umulig å ha en samtale om å kvitte seg med dem. Når det endelig var nok mennesker som ikke var avhengig, og det var mulig å ha en samtale, innså vi at «Hey, this is stupid; we should at least not have cigarettes in public places.” Betyr dette at så fort vi er mange nok mennesker som mener at sosiale medier er en dårlig ting, så vil vi stoppe å bruke det?

På en gjennomsnittlig uke bruker 66% av befolkningen i Norge sosiale medier daglig, ifølge SSB.

På en gjennomsnittlig uke bruker 66% av befolkningen i Norge sosiale medier daglig, ifølge SSB.

Jaron Lanier sa i 1992 at han så for seg fremtiden med mennesker sittende i myke stoler, kanskje apatiske, mens de ser verden gjennom glassvinduer. Lanier sier til Huffington Post at i ethvert tilfelle av studier rundt det å slette kontoene sine i sosiale medier, har så og si alle disse menneskene generelt følt seg bedre. De har også følt seg sunnere, bedre informert og de føler de har mer fritid. 

I tillegg til å generelt være skeptisk til hva sosiale medier gjør med samfunnet, stiller Jaron Lanier et godt spørsmål når han spør om hva vi får ut av å bruke sosiale medier. Han sier til Huffington Post at siden så mange av oss er vokst opp i et system som er skapt til å gagne noen få mennesker i toppen av de store selskapene, så burde vi stille spørsmål rundt om denne tingen som er så viktig i livene våre, virkelig tjener oss eller ikke. 

Kan forskning forsvare bruken av sosiale medier?

Samtidig er ikke all forskning like kritisk som Lanier. I en studie gjennomført av Michael Kearney, universitetslektor, og et team ved University of Missouri School of Journalism, kommer andre perspektiver frem. Ifølge Futurity tilsier funnene deres at bruken av sosiale medier ikke har noen sterk påvirkning på fremtidig sosial interaksjon. Kearney og teamet gjennomførte to studier, en over lang tid og en over kort tid. Målet deres var å teste oppfatningen om at tiden vi bruker på apper som Facebook og Snapchat, fører til at kvaliteten på vår sosiale interaksjon med andre blir redusert. 

Den første undersøkelsen, som tok for seg en lengre tidsperiode, fulgte personers bruk av sosiale medier fra 2009 til 2011. Her fant Kearney og teamet at endring i bruken av sosiale medier ikke var tilknyttet endringer i vår direkte sosiale kontakt med andre. I tillegg følte faktisk deltakerne en økning av «well-beeing», ifølge studien

Den andre undersøkelsen fulgte voksne og studenter gjennom tekstmeldinger over en periode på fem dager. Funnene her viste at bruk av sosiale medier tidlig på dagen ikke hadde noen påvirkning på sosial interaksjon senere. Likevel fant forskerne her at passiv bruk av sosiale medier førte til et lavere nivå av «well-beeing» hvis personen hadde vært alene tidligere på dagen. 

Michael Kearney kom her med et innspill; 

“People who use social media alone likely aren’t getting their face-to-face social needs met, so if they’re not having their social needs met in their life outside of social media, it makes sense that looking at social media might make them feel even lonelier.”

Kearney legger til at dette med tid er et viktig element når det gjelder studier av sosiale medier. Ifølge News Bureau sier han at selv om tiden vi bruker på sider som Facebook ikke nødvendigvis stjeler tid fra andre sosiale interaksjoner, er det fortsatt sannsynlig at bruk av hvilket som helst medium eliminerer tid vi kunne brukt på ansikt - til- ansikt interaksjon. Kearney legger til at vi selv har ansvar for å opprettholde våre relasjoner til andre mennesker, gjennom mediene og andre forhold. 

Men er det så enkelt? Klarer vi å opprettholde forhold, vennskap, relasjoner og kontakt med andre mennesker? Virkelig kontakt, helt på ekte? Eller tyr vi til sosiale medier rett og slett fordi det er enklere?