Flere medier stanser promoteringen av Trumps uttalelser

Nyhetsartikkel - Linnea J. Aasrum

Snapchat demper promoteringen av Trumps uttalelser. Twitter har begynt å merke presidentens meldinger som villede. Facebook presses til å gjøre det samme. Grunnen? De ønsker ikke å dele meldinger de mener vil føre til rasistisk vold og urettferdighet.

Foto: Charles Deluvio/ Unsplash

Foto: Charles Deluvio/ Unsplash

Den siste tiden har internett florert av meldinger om solidaritet og rettferdighet for å fremme at alle mennesker skal ha like rettigheter uavhengig av hudfarge. USA har fått massiv kritikk for bruk av unødvendig politivold. Flere tusen mennesker over hele verden har tatt til gatene for å demonstrere mot et system som på langt nært bare eksisterer i USA. Den amerikanske presidenten har truet med å sette inn militæret og har hyllet politiets arbeid under demonstrasjonene. Han kritiseres for å komme med krasse uttalelser som flere medieplattformer mener at kan føre til rasistisk vold og urettferdighet.

Foto: Yucel Moran/ Unsplash

Foto: Yucel Moran/ Unsplash

Snapchat og Twitter prøver å redusere Trumps rekkevidde

Både Twitter og Snapchat har valgt å dempe promoteringen av innhold om Trump, og Twitter har valgt å merke presidentens meldinger som villede. Facebook har fått kritikk fra flere forskere og andre for å ikke ha fulgt samme retning. En gruppe eksperter har sendt et brev til Facebooks Mark Zuckerberg hvor de presiserer at plattformen ikke bør fortsette å fremme Trumps innlegg. De mener han sprer desinformasjon. Zuckerberg svarer med at han mener at sosiale medier ikke skal fungere som portvoktere i det politiske ordskifte.

Hardt ut mot mediene

Ordkrigen mellom Trump og flere medier er ingen ukjent sak. I slutten av mai gikk Trump offentlig ut om at han ville gjøre endringer i lovverk som beskytter mediene. Han underbygger sin avgjørelse med at informasjonen mediene deler om han er basert på politisk aktivisme. Det hvite hus reagerte også sterkt når beskjeden om Twitter sin avgjørelse ble offentliggjort, skriver Medier24. Hva Facebook velger å gjøre er fortsatt uvisst.