LGBTQIA+ i The Last of Us - fremveksten av skeiv representasjon i dataspill

Nyhetsartikkel - Sarah A. Jensen

Skeiv representasjon i dataspill er noe som lenge har vært en mangel i den digitale omverdenen. TV-serien The Last of Us (2023), basert på spillet med samme navn, har nylig fått applaus for hovedkarakteren “Ellie” og hennes skeive bakgrunnshistorie. I tillegg har serieskaperne endret deler av originalhandlingen til en mer inklusiv og mangfoldig fortelling. Dette har skapt diskusjon og debatt rundt den manglende representasjonen, men også fremveksten av det skeive bildet i spill.

Serie-adaptasjonen av spillet The Last of Us har oppnådd suksess online og på sosiale medier.
Foto: The Atlantic / Opphavsrett: HBO

Skeiv representasjon og funksjoner som tillater å endre dette i spill har lenge vært savnet. Derimot har de siste 20 årene vist en fremvekst av dette i videospill. Det er likevel en lang vei å gå, mener mange. Blant dem er Joakim Johansen Østby, som er førstelektor ved Institutt for medier og kommunikasjon på UiO. Han omtales i en artikkel av IMK hos UiO, hvor han beskriver en tendens til avskaffelse av stereotypiske fremvisninger av skeive karakterer i spill, spesielt i det nye århundre. Likevel er det en lang vei å gå, mener Østby i den øvrige artikkelen.

Tidligere i år kom den lenge forventede serien The Last of Us ut på HBO Max. Serien som er basert på et videospill fra 2013, har hatt mange lojale fans sittende hjemme og vente med høye forventninger til spin off-serien. Spillet, som allerede i begynnelsen har hatt et stort tilhengertall, har deriblant fått mye popularitet på nettet og blant dets nisje-fellesskap online. Blant annet har YouTubere som Pewdiepie og andre kjente gamere i miljøet skapt mye engasjement gjennom å filme deres spillopplevelser på nettet. 

Det er ingen hemmelighet at spillet har hatt et stort publikum siden utgivelsen i 2013. Derimot er det en annen komponent av spin off-serien som har fått mye kritikk i mediene, nemlig dets skeive representasjon i fortellingen.

OBS! Artikkelen byr på spoilers.

The Last of Us og skeiv representasjon

Originalhandlingen i spillet går ut på en post-apokalyptisk verden, hvor en sopp med parasittiske evner har smittet over til andre organismer, inkludert mennesker. Denne soppen med navn “Cordyceps” (som også finnes i virkeligheten, men ikke hos mennesker) kan smittes over til mennesker som et slags zombievirus. Hovedproblemet ved denne soppen er at den derfra vil bli smittet over til resten av befolkningen, som nå holder seg skjult fra resten av den infiserte gruppen av mennesker. Blant disse er hovedpersonene “Joel” og tenåringsjenten “Ellie”, som senere viser seg å være immune til soppen. Handlingen følger deres reise, med både oppturer og nedturer, i å utvikle en potensiell vaksine mot soppen.

Denne handlingen har derimot blitt endret på i den senere serie-adaptasjonen som kom ut i januar 2023. Blant forandringene som har blitt gjort er forholdet mellom “Bill” og “Frank”, som i episode 3 av serien blir endret til en romanse. Karakterene som hadde et noe turbulent og nærmest motsigende handling i spillet har i serien blitt forandret til en følelsesrik, samt trist romanse mellom de to. I spillet danner Bill og Frank et forhold som flere har diskutert seg frem til en potensiell romanse, uten å få en avklaring i dette. I serien, derimot, blir denne romansen utviklet videre ved å både legge til gammel og ny handling som viser til en kjærlighetshistorie mellom de to mennene.

Joakim Johansen Østby forteller til PRESSET. at det har skjedd en interessant endring i handlingsforløpet fra spillet til den nye HBO-serien: 

Jeg synes det er en ganske interessant endring. For det første gir det et annet blikk på hva slags nære og intime fortellinger man kan fortelle om i postapokalyptiske univers, og videre viser episoden en tydelig kjærlighetshistorie mellom godt voksne menn, noe vi kanskje ikke ser så ofte på tv.

I spillet har Bill og Frank ikke fått mye plass i fortellingen. Serien dedikerer i motsetning en hel episode til den nevnte kjærlighetshistorien mellom de to. Dette er en betydelig endring fra publikums forventninger fra spillet til seriens innhold. Serien byr på en dypere, og mer kompleks fortelling om forholdet deres, noe mange ikke hadde forutsett. 

I tillegg har serien gitt rom for romansen mellom Ellie og “Riley”, som også ble inkludert i DLC-versjonen av spillet, som ble utgitt som ekstrainnhold ved siden av hovedspillet. I ekstrainnholdet illustreres et mer kompleks forhold mellom Ellie og Riley, noe som hinter til mer enn bare et platonisk vennskap. Østby kommenterer også dette:

Ellie og Rileys vennskap og forhold er også inkludert som en egen episode i tv-serien. Dette var jo inkludert i spillet som en del av Left Behind-dlcen, men dlc er jo ekstrainnhold og ikke en del av hovedspillet. Dermed får denne fortellingen også mye tydeligere plass i tv-serien.

Starten på mer inkludering i gaming?

Kanskje er dette begynnelsen på en mer mangfoldig og inklusiv epoke for gaming-industrien. The Last of Us har belyst et svært revolusjonerende moment, som både har tøyd spilluniversets grenser og satt nye standarder som en forløper av en forhåpentligvis mer inkluderende fremtid innenfor gaming.