Meta nominert til årets Gullbarbie

Nyhetsartikkel - Emma Sofie Nordhus

Tidligere vinnere er realityprogrammet “Ex on the Beach” og Sophie Elise AS. I år settes søkelyset mot de virkelig store aktørene, når norske barn og unge har stemt fram årets Gullbarbie-kandidater. Vi spurte lederen i Press om hvorfor akkurat Meta er på årets liste.

Meta nominert til Gullbarbie, illustrasjon av Anne LIne Fjeldstad

I år er Meta en av tre kandidater til å vinne Gullbarbie-prisen. Illustrasjon: Anne Line Fjeldstad

Hvert år kårer Press, Redd Barnas ungdomsorganisasjon, den aktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst. Press forklarer at Gullbarbie-prisen går til aktører som ikke tar barns rettigheter og mentale helse på alvor, eksempelvis ved å fremme kroppspress, kjøpepress eller bruke markedsføringstriks og manipulative teknikker som negativt påvirker hvordan barn og unge føler seg. Målet med kåringen er å ansvarliggjøre aktørene som bevisst tjener på barns usikkerheter. Samt krever Press klarere rammer, retningslinjer og reguleringer for hvordan kommersielle aktører, influensere og teknologiplattformer skal forholde seg til barn og unge, skriver de på sine nettsider. I tillegg til Meta, er årets to andre kandidater det norske selskapet Good For Me og klesgiganten Shein.

Begrunnelse for nominasjonen

Videre på nettsiden til Press og hos NRK kan man lese begrunnelsene for hvorfor akkurat disse tre aktørene er plukket ut.

Meta er nominert på bakgrunn av sin forretningsmodell, der reklame og innhold er mer personlig og treffende enn noen gang tidligere. Teknologigiganten er den største sosiale medier-aktøren i Norge, og globalt har de over 3,5 milliarder brukere. Press skriver at med mange unge brukere på plattformen følger det et stort ansvar som Meta per nå ikke tar.

Good For Me er derimot et norsk selskap. Selskapet selger kosttilskudd, og er ifølge Press med på å opprettholde et snevert skjønnhetsideal i samfunnet og øker utseendepresset blant barn og unge. De markedsfører seg aggressivt i sosiale medier gjennom influensere, som i stor grad spiller på utseende for å selge oss et produkt som skal gi oss bedre hud og hår, noe som presser oss inn i snevre skjønnhetsidealer, står det på Gullbarbies nettsider.

Motegiganten Shein er nominert for måten de benytter influensere og sosiale medier til å bygge opp under kjøpe- og klespress blant unge. Press skriver på nettsidene at Shein markedsfører seg mot unge forbrukere som har dårlig råd og vil ha de siste trendene: “Vi bombarderes av enorme mengder med ultra fast fashion i ferden vår, og med “keep or return” eller try on hauls på TikTok, er det umulig å holde seg unna.”

Ungdommens egne talerør

Til VG sier Press-leder Maja Enerhaug Egge at kåringen er nødvendig, og at det har blitt ungdommens egne talerør:

Det er vår måte å si at nok er nok. At vi er lei av utnyttelse og at folk skal tjene penger på oss. Om det er å pushe reklamer eller å kjøpe oppmerksomheten vår.

Maja Enerhaug Egge, leder i Press. Foto: Press.

Egge forteller videre i samme intervju at årets nominerte på mange måter representerer hvordan utfordringsbildet har endret seg, og at man er nødt til å se på de større aktørene og systemene som ligger bak:

Enten det er Meta som samler inn og eier personopplysningene våre eller Shein og Good For Me som bruker sosial medier og algoritmer til å få ut budskapet sitt.

Hvorfor Meta i år?

Etter å ha lest intervjuet og uttalelsene til Egge omkring årets tendenser, ble vi i PRESSET. nysgjerrige på hvorfor akkurat Meta gjør seg gjeldende denne gangen. Vi kontaktet Egge, som kunne fortelle at:

Meta er nominert på bakgrunn av at deres plattformer drives på en måte der brukernes tid og oppmerksomhet blir valuta, noe som setter barns rettigheter og unges psykiske helse på spill.

Meta opererer med en forretningsmodell som bygger på reklame og har blitt eksperter på å fange brukerens oppmerksomhet med personifisert innhold. I høst høstet Meta kritikk for denne typen markedsføring, som PRESSET. den gang skrev om i forbindelse med rettssaken de tapte mot Datatilsynet. I ettertid har Meta innført en funksjon for EU-brukere der man kan betale for at selskapet ikke skal benytte persondata for målrettet reklame i feeden, forteller Egge.

Dette viser selve kjernen av problemet - forsvarlig personvernshåndtering og trygghet for brukeren er ikke noe brukere skal måtte betale seg til, det er noe man har rett på.

Hvorfor Meta skiller seg ut som en versting i år har tydelig sammenheng med kulturen barn og unge bidrar til og lever i og med på sosiale medier. Blant Metas plattformer skiller spesielt Instagram seg ut når det gjelder å påvirke unges psykiske helse mest - i negativ forstand.

Sosiale medier får stadig større påvirkning på livene våre, og her er giganter slik som Meta med deres datainnsamling, algoritmer og manipulerende design helt avgjørende for hvilke budskap vi møter i hverdagen og hvor mye tid vi bruker på plattformene. Flere avsløringer viser også at Meta har visst at Instagram, en av deres plattformer, har hatt negativ påvirkning på unge, uten at man har sett noen merkverdig endring av den grunn. Når man driver noen av verdens største kommunikasjonsplattformer, plattformer barn og unge benytter seg av ofte og lenge, er man nødt til å ta deres helse og rettigheter på alvor.

Tidligere vinnere

Aktører som tidligere har stukket av med seieren er Sophie Elise AS, Brandy Melville, Bik Bok - og ifjor: “Ex on the Beach”. Liste over vinnerne av Gullbarbie siden kåringen startet, sortert fra nyeste til eldste:

  • Ex on the Beach (2023)

  • Brandy Melville (2022)

  • Sophie Elise AS (2021)

  • Blogg.no (2020)

  • Victorias Secret (2019)

  • Bik Bok (2018)

  • Nettavisen (2017)

  • Dagbladet (2016)

  • Elevkalenderen (2015)

  • Russedress (2014)

  • Victorias Secret: A Body for Every Body (2013)

  • Jack & Jones (2012)

  • Diesel (2011)