Den fantastiske Jordan Peele

FeatureFanny Overgaard

Hvem er monsteret i Nope? Opphavsrett:
Universal Pictures Foto: Collider

Sommeren 2022 har alle skrekkfilmentusiaster noe å glede seg til. 22 juli kommer Academy Award-vinneren og skrekkfilmskaperen, Jordan Peele, ut med en ny film. Filmen heter Nope, og forventningene mine er skyhøye. Hvis Peele gjør det han tidligere har gjort med Get Out og Us, så er vi in for a ride. 

Etter å ha sett traileren til Nope, ser det ut til at Peele ikke kommer til å skuffe. Som mange andre, tror jeg han kommer til å følge samme mønster som i sine tidligere verk. Med sterke, nyskapende historier og monstre som alle er redde for. Den korte snutten avslører at hovedkarakterene Daniel Kaluuya (som også spiller hovedpersonen i Get Out) og Keke Palmer forteller at de er de eneste svarte eiere av en hesteranch i Hollywood. Traileren avsluttes så med at en person dramatisk blir revet opp fra bakken og opp mot himmelen. Kan det dreie seg om noe religiøst? Er det en Gud som nå skal innhente stakkars sjeler? Det gjenstår å se…

Jordan Peeles arbeid

Etter lanseringen av skrekkfilmen Get Out i 2017, ble interessen for Jordan Peele som filmskaper innen skrekkfilmsjangeren stor. Det var noe annerledes med denne filmen. Noe som satte seg, noe vi husket. Noe nyskapende og interessant. Ikke bare er filmen skremmende, men den inneholder flere elementer som gjør den bunnsolid. Peele tar opp alvorlige samfunnstemaer, og kombinerer med sjangerne skrekk og (en dæsj av) humor. Filmen har allerede fått status som klassiker, noe Peele også ville oppnå. Han henter nemlig inspirasjon fra flere klassiske skrekkfilmer. Peele forteller i et intervju med The New York Times fra 2017: 

“A really good horror movie has like three good scares these days. I started off with 20. The first thing I did was make a list of my favorite types of scares in movies, and I said, if I can get 20, I’ll have a classic.”

Skuespiller Daniel Kaluuya (i rollen som Chris Washington) og Jordan Peele i filmingen av Get Out.
Opphavsrett: Universal Pictures / Foto: The Daily Beast

Peeles mål med Get Out var å avsløre ”løgnen” om Amerika som et såkalt ”Amerika etter rasisme” da Barack Obama ble president i landet. Med en svart president oppsto håpet om mer likhet og mindre systematisk rasisme. Slik så ikke bildet ut i virkeligheten.

Med bevegelsen Black Lives Matter forsto mange hvite endelig hvilken frykt svarte menn og kvinner har. Like så gir filmen oss mulighet til å forstå. Peele forteller til The New York Times at han ville gi publikum et perspektiv vi ofte ikke ser. Gjennom en god storyline og en sjanger kunne han be en hvit person om å se verden gjennom øynene til en svart person i en og en halv time. Samtidig skulle filmen også treffe et større publikum. Og da gjennom det som elementært er skremmende for oss alle. Nemlig ideen om menneskets onde side.

Den mest skremmende er kanskje det som ligger dypest i oss? Avbildet er skuespiller Lupita Nyong’o fra Us.
Opphavsrett: Universal Pictures / Foto: That Shelf

Peele velger å bruke samme type skrekk-virkemiddel i filmen Us. Peele spør seg: “Hva ligger egentlig dypt inne i oss? Våger vi å se?” Det er jo noe som skremmer oss alle; uavhengig av ytre faktorer. Å virkelig se inn i vårt innerste og dypeste “selv” er en reell menneskelig frykt som mange kjenner på. Inkludert Peele, som forteller at han valgte å skildre disse bekymringene i filmen Us.

Den liberale eliten

Som en hvit kvinne la jeg fort merke til majoriteten av svarte skuespillere i filmene til Peele. Dette sier jo sitt om hvor dårlig representasjon og mangfold er i spillefilmer. Jeg har ikke tenkt noe særlig over at de fleste jeg ser på skjerm er hvite skuespillere. Mest sannsynlig fordi jeg selv blir representert og føler meg inkludert. Det å se en majoritet av svarte skuespillere, ikke minst i hovedrollene, gjør noe med meg. Og det er jo nettopp derfor representasjon er så viktig. Det endrer oss, både samfunnsmessig og på individnivå. Spesielt at man forstår det privilegiet man har ved å være hvit. Selv om det kan føles skummelt å uttale seg om denne tematikken, inspirerer slike verk til å nettopp være “en som uttaler seg”. Å være en person som tar ansvar og vil lære. Jeg ønsker i alle fall ikke være en person som stikker hodet i sanden. Som Jordan Peele sier til The New York Times:

- Get Out skulle treffe den liberale eliten. Disse menneskene som ofte uttrykker at ”vi er ikke rasister på noen som helst måte”. Tanker som er minst like farlige og problematiske som det åpenbare rasistiske. Get Out handler om den manglende innrømmelsen om at rasisme eksisterer.

Dette har fått meg, som en hvit person, til å begynne å tenke mer over hva mange svarte opplever. Noe jeg (i større grad) ikke ville tenkt på ellers, hvis ikke jeg hadde sett filmene til Jordan Peele. Verdensbildet mitt har utvidet seg bittelitt. Jeg vil høre flere historier fra mennesker med alle slags bakgrunner. Historier om mennesker som har en annen oppfatning av verden enn meg selv. Det blir derfor spennende å se hva Peele disker opp i sin nye skrekkfilm - hvem er monsteret denne gangen?