Etiske retningslinjer mot kroppspress, men for hvem?

Kronikk - Amanda Berntsen

En ny standard skal bli lagt til rette for influencere, der kroppspress på sosiale medier skal få nye retningslinjer. Tirsdag ettermiddag inviterte Barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helland (H) og folkehelseminister Åse Michaelsen (Frp) til et nytt diskusjonsmøte med nettopp influencere for å legge frem forslag om retningslinjer om kroppspress.  

Denne diskusjonen har åpnet dører for forbedring og regjeringen har allerede lagt frem et forslag på de nye etiske retningslinjene som skal motvirke kroppspress på sosiale medier. Det er også blitt nye regler for Oslo kommune der all reklame skal markeres med 'retursjert' hvis bildet er retusjert.
Retningslinjene kan du lese i korte trekk under her:

etiske.jpg

Etter å ha bidratt med dette forslaget, trengs det fortsatt å jobbes med detaljene mener influencere, men det får være opp til dem og ikke regjeringen. Dette er dog en god start på noe som kan utvikles til å bli et seriøst ansvar for influencere.

Likevel lurer jeg på hvem disse retningslinjene skal gjelde for. Man kan nå til dags se at det henger plakater på t-baner for hårvitaminer med 50% rabatt om du bruker rabattkoden som står på plakaten. Akkurat som å se en post på Instagram. På plakaten er det også en ung dame, med perfekt hår, store lepper og lange vipper – et eksempel på et ”uoppnåelig” skjønnhetsideal. Dette skjønnhetsidealet som plakaten fremmer, er så tydelig også med tanke på at man ser plakaten, og deretter folk som står eller sitter rundt den. Det er tydelig et skille mellom ekte mennesker og den unge damen som er avbildet på plakaten. Plakaten viser ikke kun hår, men også en retusjert dame.

Nå er ikke t-banen akkurat en influencer, men uansett om du ikke er på sosiale medier, så blir dette skjønnhetsidealet presset på, selv på t-banen. Dette er første gang jeg har sett en plakat som fremmer skjønnhetsideal i kollektiv transport.

Et av argumentene til noen influencere for å kunne poste sånn som de vil, er at det er bare å logge av, og ikke følge folk som fremmer kroppspress, men når det henger plakater på t-banen, da blir det vanskelig å bare logge av eller å slutte og ta kollektiv transport.  

Så hvem er de nye retningslinjene for egentlig?

Hvis influencere må følge retningslinjer for å motvirke kroppspress på sosiale medier, burde hvert fall kollektiv transport følge samme regler, slik at man slipper kroppspress på både sosiale medier og i ens ekte liv.  Kroppspress er en stor og problematisk sak som ikke bare gjelder eksponering for reklame og bilder, men holdninger og verdier i samfunnet, og dette er noe som ikke kan fikses over natten med hjelp av nye retningslinjer, men at det er tatt opp til diskusjon er et steg i riktig retning.