Prisen ingen vil ha

Artikkel - Anniken Haugen

Bakgrunn-med-Gullbarbie.jpg

Årets nominerte for verstingprisen “Gullbarbie” ble annonsert denne uken, og på listen finner vi klesmerket GymShark, Victoria`s Secret og Snapchat. Vinneren blir kåret 10.februar og DU kan avgi din stemme på gullbarbie.no frem til 9.februar.

Ingen heder og ære
Hva er en gullbarbie? Gullbarbie er en årlig pris, gitt av Press – Redd Barna Ungdom, som blir tildelt den reklame- og medieaktøren som har fått ungdom til å føle seg verst. Med rundt 350 forslag har de utplukkede kandidatene utmerket seg i samfunnet med sine gammeldagse kjønnsroller, uåpnåelige skjønnhetsidealer og unødvendig seksualisering. En gullbarbie er en verstingpris man burde skamme seg over å få tildelt. Prisen har blitt utdelt siden 2011 og har tidligere gått til blant annet Dagbladet (2016), Nettavisen (2017) og Victoria`s Secret (2013) som også er en av kandidatene i år. I 2018 var hele 18.500 norske ungdommer med på å stemme frem Bik Bok som vinner av prisen.

thought-catalog-731868-unsplash.jpg

Stort ansvar
Snapchat gjør det tydeligvis ikke bare dårlig på børsen om dagen , men også på annonse-fronten. For bruken av annonsører har vekt store reaksjoner hos brukerene. Mina Vinje, leder i Press, sier til framtida.no; «Det er veldig problematisk at Snapchat skal tjene penger på å ha annonser som skaper kroppspress.» På appen kan man blant annet finne annonsører for fettreduksjon, lipfillers, retusjeringsapper og lignende. Men det er ikke bare annonsene som er kritikkverdig. De mener også at filterene er med på å bidra til det ensidige skjønnhetsidealet. «Filterfunksjonen skal være morsom, men den retusjerer jo ansiktet ditt. Hundeører er gøy, men den gjør deg også lysere i huden og tynnere. Det er en subtil måte å fortelle at det er greit å retusjere, som er forkledd som ren moro.»

For første gang har en sosiale medier-plattform blitt nominert. Nye tall fra Ipsos viser at det finnes nesten 2,5 millioner norske profiler på Snapchat, som tilsvarer nærmere halvparten av Norges befolkning. Vinje ønsker at Snapchat skal forstå ansvaret de har, og ber de om å skjerpe seg. For det er ett ganske stort ansvar. Årets Gullbarbie blir kåret 10.februar og alle kan avgi sin stemme på gullbarbie.no frem til 9.februar.