TikTok – en ukjent kjempe?

Kommentar - Lene M. Haugen

Verdens mest nedlastede app i 2019 sensureres etter kinesisk politikk, og brukes av barn. Samtidig er det en app de fleste voksne ikke vet noe om. Uskyldig eller uheldig?

Sosiale medier preger hverdagen til de fleste, og medier som Facebook, Instagram og Snapchat er store og kjente plattformer som blir brukt av utrolig mange mennesker over hele verden. En av appene som den yngre generasjon bruker er TikTok. Både i Norge og i utlandet har denne bygget seg opp til å bli en av de store i aldersgruppen 13-18 år.

Foto: Jed Villejo /  Unsplash

Foto: Jed Villejo / Unsplash

I 2016 ble appen, da under annet navn, lansert i Kina for å lage og dele korte videoer på en egen plattform. I 2017 ble appen lansert som TikTok utenfor Kina og har vokst enormt siden det. De to siste årene har appen fått 500 millioner månedlige aktive brukere på verdensbasis. Appen er den med flest nedlastninger fra Apple sin App Store så langt i 2019, med god margin foran YouTube. Appen er altså en av de store nye, men hvem bruker den og hvor kommer den fra? De fleste som ikke omgås gruppen 13-18 år har nemlig aldri hørt om denne kjempen. Har vi over 18 noe grunn til å bry oss om enda en app for barn?

Tiktok har mange funksjoner som tiltrekker yngre brukere. Blandingen av video, musikk, morsomme filtre og remixing i samme app er attraktivt for de unge. Mange lager egne små musikk- eller danse-videoer, men i teorien kan videoene inneholde hva som helst. Ifølge norske App Store er TikTok for alle 12+. Det er vanskelig å vite om plattformen har mange brukere som er yngre enn dette, men målgruppen som er satt stemmer godt med tanke på innhold du finner i appen. Appen får 12+ fordi innholdet er innenfor sjeldent/mildt upassende språk eller grov humor. Mye av innholdet er videoer med humor og musikk, og appen har egne trender inne på plattformen. En god del videoer er tilsatt musikk med grovt budskap selv om selve innholdet bare er dans og fjas. I utgangspunktet kan det se ut som TikTok ikke bryr seg stort om hva slags musikk som får oppmerksomhet på plattformen.

Det er interessant å se hvordan skaperne av TikTok virkelig har truffet målgruppen under 18 år. Det er også litt skremmende å se hvordan appen har huket inn en målgruppe som er ganske sårbar og lettpåvirkelig, uten å få særlig oppmerksomhet fra voksne. Hele appen baserer seg på videoklipp og musikk, men oppfører seg som et sosialt medium, der man kan dele og kommentere ganske fritt. Det er skremmende at en app med så mange unge brukere får lite oppmerksomhet, dens påvirkningsverdi er reell, men er ikke ute i lyset. Appen gir i praksis barn tilgang til sosiale medier. Dette er bekymringsverdig akkurat fordi barn er mer utsatt en voksne for påvirkning. I lys av hvor mye voksne i dagens samfunn opplever påvirking fra sosiale medier er det viktig å se på appen som noe mer enn bare musikk og tull for unge.

Appen har i det siste fått kritikk for sin sensur av innhold. En dokumentlekkasje delt av The Guardian rettet lyset mot ByteDance, appens kinesiske eiere, som anklages for sensurering av innhold som ikke samsvarer med kinesisk politikk. Eksempler som er dratt frem er «tibetask uavhengighet» og «Den himmelske freds plass». Ytringer om disse temaene blir angivelig sensurert, ofte uten at brukerne vet det selv. Hovedproblemet her er at kinesisk politikk påvirker plattformen langt utenfor Kina. I vesten står ytringsfriheten høyt, og blant annet USA-senator Marco Rubio mener dette er urovekkende. De fleste brukerne aner ikke at deres ytringer kan bli kontrollert av Kina. Rubios problem med sensureringen er å se i en større sammenheng om Kinas sensurering av nett-tjenester etter opprørene i Hongkong. Det er ingen stor overraskelse at kinesiske selskaper må følge Kinas retningslinjer og ikke stritte i mot deres politisk budskap. Men det er urovekkende at en app med så mange unge brukere over hele verden er med på å følge et bestemt politisk standpunkt, uten at mange av brukerne har mulighet til å forstå det selv. I realiteten kan alle typer innlegg sensureres i tråd med kinesisk politikk.

Selv er jeg ung, men fortsatt ikke ung nok til å vite nok om eller forstå appens bakgrunn før jeg gjorde min research. Det skal ikke mye til for å se hvor lite de fleste vet om appen, og dens store rekkevidde. Appen fremstår ganske uskyldig, og med god grunn – den fylles i stor grad med dans og humor. Men det er viktig å være kritisk til kreftene bak slike store apper. Det er bekymringsverdig at den mest nedlastede appen i App Store så langt i år er en app de fleste voksne ikke vet noe om. Forhåpentligvis vil det bli mer vanlig å stille seg kritisk til slike morsomme apper for barn, noe som kan føre til mer åpenhet rundt slike politiske motiver.

Les også: Instagram – et tveegget sverd?