Miljøvennlige klær behøver ikke være «basic»

Intervju - Sofie Elise Oksavik

Designer Ingrid Elise Hildre (22), og markedsfører Filippa Sekkelsten (22), har startet opp egen kleskolleksjon, som går under navnet «t.REN.d.» Klærne er stilfulle og laget av god kvalitet, samtidig som de er mindre belastende på miljøet.

Foto: Knipps foto

Foto: Knipps foto

Klesmerket «t.REN.d»
Klesindustrien er en klimaversting som har større innvirkning på miljøet enn det folk flest vet. Ingrid fikk øynene opp for hvor mye klesindustrien forurenser miljøet da de var på Start up weekend i Bergen i høst. Hvor viktig miljøvennlige materialer og bærekraftig produksjon er for klima, var også et stort fokus i løpet av bachelorgraden hennes i motedesign. Dette har bidratt til at “t.REN.d” har valgt den miljøvennlige veien. Produksjonen av kleskolleksjonen skjer under bærekraftige forhold i en fabrikk i Portugal.

Verken «basic» eller «kjedelig»
Ingrid tror at folk flest ikke har innsikt i hvor negativ innvirkning klærne de kjøper har på miljøet, hvilket fører til at mange kjøper store mengder klær som består av både unaturlige og billige materialer.

- Når folk først finner miljøvennlige klær, er det mange som synes at de ikke er av god kvalitet eller ser fine ut; de er «basic» eller «kjedelige», klærne skal derfor være high-end fashion.

Foto: Knipps foto

Foto: Knipps foto

Ingrid forteller videre at en logo og/eller ordspill på brystet skal skape en word of mouth-effekt der folk lurer på hvorfor ordene eller setningene står der og hva de betyr.

- Det vi, og flere andre merker prøver på, er å normalisere dette med miljøvennlige klær. REN i t.REN.d skal brukes som ordspill for å lage en snakkebølge om våre klær og for å gjøre miljøvennlige klær kult.

Ingrid trekker frem Holzweiler og deres kleshenger som et godt eksempel på dette.

- Folk skal dermed bli mer oppmerksom på at det finnes kule klær som også er miljøvennelige. Det er mange miljøvennlige klesmerker der ute, som ikke nødvendigvis promoterer at de er miljøvennlige.

Ingrid sier at t.REN.d sitt ultimate mål er at de skal utvikle et interessant design som en ønsker å ha i klesskapet, og som treffer mange ulike målgrupper.

Det naturlige materialet “tencel”
Klesmerket t.REN.d representerer at klærne er laget rent av hensyn til både kunden og miljøet.

- Stoffet vi vil bruke i klærne er det bærekraftige og naturlige råmaterialet “tencel”. Hvert tencelfiber er laget av cellulose fra trær som er 100% nedbrytbart og produseres av miljøansvarlige prosesser i Østerrike av produsenten Lenzing.

Ingrid forteller at råmaterialet tencel er et luftig stoff som har samme kvaliteter som ull. I tillegg, etterlater ikke stoffet seg like mye lukt eller kroppssvette på klærne, som fører til at klærne ikke trenger å bli vasket like ofte.

- Selv når man skal vaske klærne vil det ikke etterlate seg kjemikalier som mikroplast i havet, som andre syntetiske klær gjør. Dette gjør at klærne våre er enda mer miljøvennlige enn mange andre produkter der ute av organisk materiale, forklarer Ingrid.

En liten bedrift med stor verdi
Ingrid forteller at klesmerket har egen nettside, men at promoteringen hovedsakelig foregår på Instagram, siden det er en plattform målgruppen benytter.

- Instagram er der man finner oss. Dersom folk er nysgjerrige på merket vårt, henviser vi alltid dit. Der legger vi ut bilder og videoer av arbeidet vi gjør og klærne vi lager. Mange følger oss der fordi de synes konseptet er kult og ønsker å holde seg oppdatert på når klærne er ferdig laget.

Nylig gjennomførte jentene et samarbeid med Solofondet, som ble vist på en rekke sosiale medier.

- Solofondet-reklamen hjalp oss veldig med promoteringen av merket. Siden reklamen dukket opp på mange ulike plattformer, fikk filmen også veldig mange visninger. Det var ekstremt mange som fikk vite om oss på den måten.

Etter samarbeidet opplevde jentene en økende interesse for kolleksjonen. På hjemmesiden har de en liste hvor folk kan skrive seg opp, slik at de får beskjed om når klærne er klare. Etter Solofond-reklamen var det en stor økning i antall navn på lista.

- Folk venter i spenning, sier Ingrid.

Jentene er også flinke til å benytte sine egne kanaler for å nå ut til enda flere. Sosiale medier har vært avgjørende når det gjelder promoteringen av klesmerket. Instagram-kontoen “t.ren.d” har nesten 500 følgere - og det er før klærne har kommet for salg. Til tross for at de fremdeles er en liten bedrift, er det ingen tvil om at de kan ha stor verdi.

- Målet er å nå ut til- og inspirere andre merker til å ta mer bærekraftig valg, både når det gjelder klærnes materialer og måten de produseres på. Vi ønsker å få frem budskapet om at miljøvennlige klær er veien å gå. På den måten kan vi bidra til å forhindre den enorme forurensingen moteindustrien forårsaker.