NY UKE, NY BINGE - #9

A-liste – Anders Wiig Letnes

Mars er i anmarsj, men plutselig har kuldegradene meldt seg på igjen. Vi får heller søke tilflukt i stua, under dyna eller foran PC-en. Ukas PRESSA dedikeres til klassikere og fortsettelser: tre seriefavoritter med nye sesonger, en spillskatt og en anime-perle uten like.

Opphavsrett: Studio Ghibli & Toho Company / Foto: IMDb

Prinsesse Mononoke – film (Netflix)

Ikke bare en sabla god tegnefilm, men også et godt bilde på hva som skjer når mennesker prøver å bøye naturen etter sin vilje. I denne japanske tegnefilmen fra 1997 har villsvinene gått amok, og menneskene i Jernbyen er i krig mot skogens ånder. Midt i alt dette finner vi en jente oppdratt av ulver, den titulære Mononoke, som forsøker å redde skogen.

Anime og Netflix går tydeligvis hånd i hånd. Tjenesten flommer over av både gammelt og nytt. Nå har de påtatt seg å formidle samtlige Studio Ghibli-filmer. Et perfekt tidspunkt å spre det anerkjente japanske tegnefilmselskapets filmer til nye seere. På søndag slippes et knippe av de beste: Prinsesse Mononoke, Nausicaä: prinsessen fra vindens dal og Chihiro og heksene. Så Ghibli-maraton, da?

Opphavsrett: Netflix / Foto: IMDb

Altered Carbon: Sesong 2 – tv-serie (Netflix)

Cyberpunk er en av mine favorittsjangre, men jeg føler jeg har fått med meg alt den har å by på. Det er rett og slett ikke nok cyberpunk der ute! Så hvordan skal du stilne Blade Runner-sulten når det kniper som verst? Vel, jeg trodde Cyberpunk 2077 skulle holde meg mett i årene fremover, men spillet ble utsatt til september.

Da kan vi takke strømmegudene for at Netflix fornyet Altered Carbon! Sesong 2 slapp i går – akkurat i tide. Digger du Blade Runner-estetikken? Ghost in the Shell-filosofien? Krimgåter? Da vet du hva du skal binge denne helga!

Sjekk også ut vår CYBERPUNK-SPESIAL!

Opphavsrett: Valve / Foto: IMDb

Half-Life 1 & 2 – videospill (Steam)

Snart er den tilbake! Serien som revolusjonerte videospill generelt og first person shooter-sjangeren spesielt. VR-spillet Half Life: Alyx slippes i mars. Som en oppvarming er alle tidligere spill i serien gratis på Steam. Med andre ord en perfekt mulighet til å friske opp hukommelsen før Alyx!

Har du aldri spilt Half-Life før? Da er dette en god anledning til å oppleve spillserien som revolusjonerte gaming med realistisk grafikk, forseggjort fysikkmotor og historiefortelling av et kaliber man aldri hadde sett i skytespill før. Tilbudet varer riktignok ikke for evig. Valve sier frem til Alyx slippes, altså 23. mars, mens IGN Nordic hevder det er 1. april. Tiden begynner uansett å bli knapp!

Opphavsrett: NRK / Foto: Skjermdump fra NRK

Vikingane: Sesong 0 – tv-serie (NRK)

Endelig er den fjollete vikingserien tilbake! Handlingen er satt til tiden før de to sesongene vi har sett. En prequel, altså, som kalles Sesong 0. Vi får se hvorfor Jarl Varg (Jon Øigarden) ble ond, hva Orm (Kåre Conradi) tok seg til og mye annet snadder.

Med seg på laget har de fått med Thorbjørn Harr – som vikingelskere vil kjenne igjen fra serien denne ofte parodierer: Vikings. Harr burde definitivt vært viking på heltid. Det er noe festlig med at vikingtiden skaper ærefrykt med sine episke slag i Vikings, men samtidig komedie med sine tåpelige skikker i Vikingane.

Bob Odenkirk er tilbake som den sleipe advokaten. Opphavsrett: Netflix / Foto: Skjermdump fra Netflix

Better Call Saul: Sesong 5 – tv-serie (Netflix)

Hvem hadde vel sett for seg Better Call Saul da Breaking Bad-spinoffen ble annonsert? En serie om hvordan James McGill ble vår alles Saul Goodman – og så var det dette de endte opp med? På mange måter starter serien altfor tidlig. Så tidlig at den nesten ikke har noen tilknytning til Breaking Bad lenger. Egentlig kunne det like gjerne vært en helt ny serie. Men hadde folk sett den, da?

Better Call Saul er en interessant risk fra serieskaper Vince Gilligan. Allikevel har de klart å lage en knakende god serie. Med Bob Odenkirk i førersetet blir man mer og mer tatt inn i Jimmys verden – selv om den har særs lite med Walter Whites verden å gjøre. Nå som serien går mot slutten, riktignok, kommer den nærmere og nærmere forgjengeren. Hvor nært kommer vi denne gangen?

Har du sett eller spilt noen av disse? Hva synes du? Legg igjen en kommentar under!