NY UKE, NY BINGE - #10

A-liste – Andre Trannum & Anders Wiig Letnes

I helgen som kommer så er det utrolig mange aktiviteter, konserter, foredrag og lignende som arrangeres for å få kvinnene frem i lyset. På søndag er det nemlig Kvinnedagen! Vi har tatt en titt på hva som skjer i helgen i forbindelse med den store dagen, og et par andre arrangementer.

Stella Mwangi i 2011. Foto: Ernst Vikne from Skien, Norway [CC BY-SA] / Wikimedia Commons

EMPWR Fest – Who Run the World?

I anledning kvinnedagen så har noen av Norges råeste kvinner samlet seg for konserter, forelesninger, dans, kunst, litteratur og mer. Her får du artister som Stella Mwangi, Linda Vidala, og de 6 kvinnelige DJ-ene i Oh Mama Crew som har varmet opp for blant annet Talib Kweli, Snoop Dogg og Wu-Tang Clan, for å nevne noen.

Dette er en helt ny norsk festival som skal feire kvinnene vi er så takknemlige for å ha, og for å fremme likestilling. Festivalen starter kl. 20:00 lørdag og foregår på Youngs, Kulturhuset og Skatten Oslo. Billetter kan du kjøpe på ticketmaster.no og koster 160 kr. Aldergrense 20 år.

Foto: Martine Jacobsen / Unsplash

Skifest og RAW Air – NRK og Eurosport

Den storslagne skifesten i Holmenkollen skulle egentlig gått av stabelen denne helga. Grunnet frykten for koronasmitte er arrangementet stengt for publikum. Frykt ikke! Det blir fortsatt konkurranse i skihopp, fellesstart og klassisk langrenn. Da er det bare å innta sofaen istedenfor!

Selv om vi er i mars og vinteren snart (les: endelig) er slutt og våren i anmarsj, så har vi fortsatt litt tid igjen til å se Norges folkekjære aktivitet nr. 1, nemlig alt som har med ski å gjøre. Det blir selvsagt en litt annerledes konkurranse uten publikum til stede, men det vil uansett være spennende å se Klæbo & co i action.

Opphavsrett: Stand Up Norge / Foto: latter.no

«Ta deg sammen!» med Halvor Johansson

Er du klar for en morsom kveld? Halvor Johansson turnerer for tiden rundt med standup-showet sitt, «Ta deg sammen!». Komikeren er kjent for sine tordentaler på Radio Rock, og har høstet latter hos lytterne med sin komiske fremstilling av samfunnskritikk og ting og folk som irriterer han.

Johansson har fått terningkast 5 for showet, og er jo en morsom kar, så det her blir bra! Showet finner du på Latter Klubbscene og det starter klokken 18:30. Billetten får du hos ticketmaster.no for 295 kr.

Opphavsrett: Miso Film & SF Norge AS / Foto: IMDb

Alle utlendinger har lukka gardiner – film (NFKino og ODEON)

Endelig er filmatiseringen av Maria Navarro Skarangers debutroman her! Og hvilken knalldebut det var. Alle utlendinger har lukka gardiner fikk mye omtale for å være den første boka skrevet utelukkende på såkalt “kebabnorsk”. Romanen henter fritt fra Skarangers oppvekst på Romsås i Oslo, og er en fin skildring av både sted og ungdomstid.

Ifølge NFKino handler filmen om “hvor jævlig og vidunderlig det er å være forelsket, samtidig som det også er en historie om vennskap, savn og kjærlighet, om selvstendighet og løsrivelse, og om det å være ungdom i Norge og verden i dag.”

Opphavsrett: Femihelse / Foto: femihelse.com

Femihelse & Etterfest med Agenda og NSF

På søndag er det selve kvinnedagen. Dagen der de som ga oss liv blir feiret, og der det blir tatt opp viktige temaer og diskusjoner som må frem i dagens lys. Det er akkurat det Etterfesten er til for! Hva er konsekvensen av at kvinnehelse nedprioriteres?

Et av innslagene er livepodcast med Helene og Sigrun fra Femihelse. Denne podkasten kan også anbefales på det sterkeste. Femihelse handler om kvinnehelse fra A-Å, og Helen og Sigrun stiller spørsmål til en ekspert for at alle skal bli klokere på kvinnekroppen. Møt opp på Kulturhuset ved Youngstorget klokka 16:00, få med deg disse viktige temaene og vær med på å gjøre en forskjell!

Har du fått noen tips til helga? Fortell oss hva du skal finne på under!