Ny uke, nye anbefalinger #50 - Julespesial

Anbefalingsliste - Alexandra M. Lunstøeng

Det er desember, og julen nærmer seg med stormskritt. Nå står baking av de syv slag, julevasken, pynting av juletre og gaveinnkjøp for tur. Kanskje har du også et par eksamener igjen før du endelig kan hoppe inn i julepysjen og nyte en velfortjent juleferie. I en hektisk førjulsperiode er det viktig å få en avkobling fra alt julestresset. I denne ukens anbefalingsliste er det samlet fem julefilmer som (forhåpentligvis) kan gi deg det avbrekket du trenger, og få deg i skikkelig julestemning. God jul fra alle oss i PRESSET.!

Når familien Griswold endelig skal feire jul, går ingenting som planlagt. Opphavsrett: Getty Images / IMDb

Hjelp, det er juleferie! (Viaplay, 1989)

For de som har sett Hjelp, vi må på ferie! og den første oppfølgeren Hjelp, vi må på ferie til Europa!, så er familien Griswold og alle problemene de støter på kjent. I den andre oppfølgeren og den tredje filmen i serien, Hjelp, det er juleferie!, møter vi nok en gang kjernefamilien Griswold. Denne gangen har familien startet forberedelsene til en formidabel julefeiring. Familiefaren Clark Griswold ønsker å planlegge en feiring som kan føre den lille familien tettere sammen. Men i kjent Griswold-ånd, så går ikke alt som planlagt. Clark har invitert sine egne foreldre, konas foreldre, tante Bethany og onkel Lewis, men plutselig dukker søskenbarnet hans, Catherine, fra Kansas uventet opp. Hun har med seg sin irriterende ektemannen Eddie, de to barna deres, en hund og bobilen de bor i.

Hjelp, det er juleferie! er en veldig morsom julefilm, som tar for seg alle fallgruvene som kan oppstå når storfamilien skal samles til en storslått julefeiring. Clark Griswold gjør sitt aller beste for å skape julestemning og hygge, men støter stadig på problemer med irriterende slektninger, naboer som misliker han, og teknisk utstyr som aldri vil fungerer som det skal.

En ung gutt blir med på en magisk og uforglemmelig reise til Nordpolen, etter at det store og mystiske toget «Polarekspressen» stoppet utenfor huset hans natt til 25. desember.

Opphavsrett: Warner Bros. Ent. / IMDb

Polarekspressen (HBO Max, 2004)

Har du noen gang hatt et ønske om å kunne sette deg på et tog som tar deg til Nordpolen, hvor du kan møte selveste julenissen? Det hadde i hvert fall jeg som liten, spesielt etter at jeg hadde sett Polarekspressen for første gang. I denne animasjonsfilmen fra 2004, møter vi en ung gutt som begynner å tvile på julenissens eksistens. Når han legger seg til å sove på julekvelden, bråvåkner han plutselig til et fryktelig leven ute i gaten. Han går ut i pysjen for å undersøke hva som foregår, og rett utenfor huset sitt, har et massivt tog stoppet. En konduktør kommer ut og tilbyr gutten en billett til å bli med på toget, som er kjent som «Polarekspressen». Sammen med andre barn som både tror og ikke tror på julenissen, blir gutten med på en magisk togtur til Nordpolen. Dette er en reise han aldri vil glemme…

Om bord på Polarekspressen skjer det merkelige ting. Gutten møter på et mystisk spøkelse, og han må hjelpe til med å styre toget før det går fryktelig galt. Samtidig knytter han vennskap med de andre barna, og opplever alt det magiske julen har å by på. På vei til Nordpolen, lærer gutten om vennskap, tapperhet og julens ånd. Handlingen i Polarekspressen kan forhåpentligvis vekke julestemningen i deg, uavhengig av hvor gammel du er. I tillegg er filmen, til tross for at den er snart 20 år gammel, imponerende visuelt. Det har blant annet blitt brukt en animasjonsteknikk kalt «motion capture», som lar skuespiller Tom Hanks spille flere av rollene i filmen, deriblant den lille gutten.

I The Holdiday knytter Camerons Diazs karakter Amanda Woods et nært forhold til Jude Laws karakter som broren til Iris Simpkins.
Opphavsrett: Columbia Pictures Industries, Inc. and GH One LLC / IMDb

The Holdiday (Netflix, Viaplay, 2006)

I The Holdiday møter vi de to damene Amanda Woods og Iris Simpkins, som bor på hver sin side av Atlanteren. Mens Amanda eier et reklamefirma som produserer filmtrailere i varme California, skiver Iris en bryllupsspalte i “The Daily Telegraph” i London. Til tross for at de befinner seg på hver sin side av jordkloden, er de begge på samme sted i livet. Når Amanda oppdager helt tilfeldig at Iris har lagt ut huset sitt på en nettside som spesialiserer seg på husbytte, bestemmer de to seg for å bytte hus i et par uker i juleferien. Begge trenger nå en real pause fra alle kjærlighetsproblemene og stressmomentene som plager dem. I sommerlige Los Angeles treffer Iris Miles, som er kollega med Amandas ekskjæreste. Amanda reiser til Surrey utenfor London, og flytter inn i Iris’ hus. Ikke lenge etter at hun har pakket ut tingene sine, så kommer Iris’ bror på besøk, og det skal vise seg at de to finner tonen.

The Holiday er en ordentlig koselig julefilm, som tar for seg temaer som vennskap, kjærlighetssorg og ensomhet. Til tross for at filmen også er en skikkelig romantisk komedie-klisjé, er handlingen så hjertevarm at det nærmest er umulig å ikke like eller få julestemning av den. I tillegg er filmen spekket med kjente fjes og navn, deriblant Cameron Diaz, Kate Winslet, Jude Law og Jack Black som hovedrolleinnehaverne.

I flere år har Juliet trodd at Mark, ektemannens bestevenn, har mislikt henne, men det stemmer ikke… Opphavsrett: Peter Mountain / IMDb

Love Actually (Netflix, Viaplay, 2003)

Den neste julefilmen jeg skal anbefale er nok en romantisk komedie-klisjé, men det er til tross for dette, min desidert favoritt julefilm. Denne filmen kan anses som en ordentlig juleklassiker i moderne tid, og er for mange (meg selv inkludert) et must å se når julen nærmer seg. Jeg snakker selvfølgelig om Love Actually. Historien starter fem uker før julaften, og teller ned etter hvert som handlingen drives fremover. Publikum blir introdusert for flere tilsynelatende separate historier med et kjærlighetstema, men utover i handlingen knytter de seg til hverandre. Det vil ta for lang tid å ramse opp alle de forskjellige historiene, men vi møter blant annet Hugh Grant som Storbritannias statsminister, som forelsker seg i en tjenerpike. Alan Rickman spiller Harry og er gift med Emma Thompsons karakter Karen. Som administrerende direktør for et designbyrå, innleder han en liten flørt med sekretæren sin. Vi møter også Juliet, spilt av Keira Knightley, og Peter, spilt av Chiwetel Ejiofor, som gifter seg. Ekteparets femte hjul på vogna er Peters bestevenn Mark, spilt av Andrew Lincoln, som i flere år har vært hemmelig forelsket i Juliet.

På lik linje med The Holiday er også Love Actually fylt med kjente fjes. Love Actually er en julefilm som jeg kan se X antall ganger i løpet av julen, og jeg blir aldri lei, og det er kanskje særlig på grunn av filmens budskap. I 2019 skrev NRK Filmpolitet følgende om filmen og regissør og manusforfatter Richard Curtis: “[…] Curtis antyder ved filmens start at kjærligheten finnes overalt, til tross for at aviser og TV bombarderer oss med historier om hat og vold. Dette er en kjærkommen påminnelse som han har helt rett i. Det ER faktisk mer kjærlighet i verden enn hat og vold”.

Når Nikolas’ far drar ut på en lengre ferd for å finne Alvebyen, følger Nikolas etter. Med seg har han en snakkende mus som reisefølge.
Opphavsrett: Netflix US, LLC - Studiocanal SAS / IMDb

Gutten som ble julenissen (Netflix, 2021)

Den siste julefilmen som jeg vil anbefale, er Gutten som ble julenissen. Dette er en film som jeg selv så nylig på Netflix, og jeg likte den veldig godt. Det nærmer seg jul i nåtidens England. Gatene er fylt med snø, juledekorasjoner og -belysning i regnbuens farger. I et av husene befinner det seg tre søsken som har mistet moren sin, og høytiden er for dem dermed preget av sorg. Når deres gamle tante Ruth kommer på besøk, bestemmer hun seg for å fortelle dem et eventyr om unge Nikolas som også har mistet moren sin. Sammen med de tre søsknene, blir publikum tatt med inn i de dype og snøfylte finske skogene i Lapland. Her møter vi Nikolas og faren hans som bor i en liten hytte. Når faren drar ut på en lang ekspedisjon for å finne ut om Alvebyen faktisk eksisterer, følger Nikolas etter. På denne ferden støter han på oppturer og nedover, og han oppdager gleden ved å glede andre. Slik som filmens tittel kan hinte til, så blir også ideen om julenissen oppfunnet.

I Gutten som ble julenissen blir publikum servert et koselig og magisk juleeventyr om hvordan Nikolas fant julen. Filmen byr på gedigne slott, en mektig konge, alver og snakkede mus. I tillegg er det Maggie Smith, kjent fra Harry Potter og Downtown Abbey, som spiller tante Ruth. Gjennom filmen er hun vår kjære fortellerstemmer, noe som er prikken over i-en, spør du meg. Det er rett og slett vanskelig å ikke få julestemning av denne filmen.