Ny uke, nye anbefalinger #14 - Påskekos

Anbefalingsliste - Steffen Tomt

Påsken er jo allerede godt underveis, men det er heldigvis noen behagelige fridager igjen før hverdagen kommer rullende tilbake, så vi benytter anledningen til å samle sammen noen skikkelig gode påske-anbefalinger til deg, enten du er på hytta i solveggen, i skiløypa på høyfjellet, eller parkert godt på en bedagelig kafé i byen. God påske kjære leser!

Opphavsrett: Pathé / Park Circus

Bjørnen (1988)
- Regissør: Jean-Jaques Annaud
- IMDb: 7.7/10 | Rotten Tomatoes: 87% fresh
- Strømming: Filmoteket

Denne er da litt spesiell for undertegnede, og vil nok alltid være det. Bjørnen, L’ours, som mesterverket til Jean-Jacques Annaud heter på fransk, er en helt spesiel film på flere måter enn min egen personlig tilknytning. Så vidt jeg husker er dette kanskje den første filmen jeg så med faren min, som jeg hvert fall husker at vi to satt oss ned for å se sammen. Og i mitt 8 eller 9 år gammelt hode var jo filmen helt magisk, og jeg kunne virkelig ikke fatte hvordan de hadde klart å få bjørnene til å gjøre som de ville? Det var jo helt magisk!

Men vi trenger ikke en lang trip down memory lane her nå, poenget er bare dette: hvis du ikke allerede har sett denne legendariske, særegne og storslåtte filmen fra mannen som har regissert Syv år i Tibet og Rosens navn, for å nevne noen, så burde du virkelig få ræva i gir. Filmen følger historien om en bjørneunge som mister moren sin i et jordras, og som så desperat prøver å knytte seg til en enslig hanne som vandrer fjellene rundt alene. Når bjørnejegere er på vei, drar fortellingen seg over i en dramatisk kamp for livet for de to, og tillitsforholdet dem i mellom testes til de ytterste grenser. Annaud brukte over 6 år på filmen, hvor hver scene tok flere måneder å gjennomføre med de 12 trente bjørnene som til sammen utgjør filmens hovedrolle. Med en inntjening på 1,5 milliard norsker kroner etter visninger verden over, en stående rating på IMDb på hele 7.7/10, var dette mesterverket lenge regnet som den største filmsuksessen i det franske hjemlandet. Så, gå inn i de siste påskedagene med en klassiker av et helt vilt kaliber!

Opphavsrett: Nero Film A.G / The Music Hall

M (1931)
- Regissør: Fritz Lang
- Vurdering: IMDb: 8.3/10 | Rotten Tomatoes: 100% fresh
- Strømming: Filmoteket

Kan vi virkelig kalle det påske hvis man ikke konsumerer udugelige mengder godteri, sjokolade og skikkelig, klassisk og rå krim? Jeg vil si meg uenig altså, så her i gården må vi jo gjøre vårt for å opprettholde krim-filmens evige grep på påskens kulturelle konsum, og det er nesten ingen bedre film enn Fritz Langs første lydfilm, mordmysteriets gudfar, film noir’ens oppskrift, selveste M fra 1931!

Selv anser Lang sin egen prestasjon ved denne filmen som det beste han har gjort, og det kan vi si oss enige med her i redaksjonen. M har en spesiell rolle i filmhistorien som følge av flere faktorer: filmen er regnet som den første mordmysterie filmen som har blitt laget, filmen er Langs første produksjon av lydfilm – som forøvrig gir rom for et helt fantastisk lydbildet du skal lete lenge etter å finne igjen andre steder –, filmteknikkene brukt underveis var banebrytende, og filmen er alt i alt et skikkelig godt stykke krim som alle burde ha gleden av å opplev en eller annen gang i livet. Så denne er til deg kjære krimelsker, du som sitrer av glede over tanken på enda en skandinavisk krimserie produsert av våre naboer i Danmark, som sluker krimhistorier som om du skulle vært helt uttørstet etter måneder i ørkenen, og som verdsetter en skikkelig god klassisk krimfilm. For det er nettopp det denne er – påsken er reddet!

Opphavsrett: Mikrofilm AS / Norsk Filmdistribusjon

Titina (2022)
- Regissør: Kajsa Ness
- Vurdering: IMDb 7.6/10 | Rotten Tomatoes: Ikke vurdert enda
- Strømming: Apple TV, ViaPlay, YouTube, TV2 Play, SF Anytime,

Det er ikke ofte at beskrivelser som «…den største norske animasjonsfilmen sidan «Flåklypa Grand Prix» blir slengt etter norske animasjonsfilmer, ref hva Klassekampen her uttaler, men det er nå enn tilfellet med braksuksessen Titina som ankom sølvlerretet på tampen av fjoråret. Filmen følger den utrolig historien til polfareren Roald Amundsen og luftskipbyggeren Umberto Nobil, og deres ferd over Nordpolen – men det er jo ikke bare de to som tar turen over isødet, for Nobil drar ingen steder uten sin elskede lille hund, Titina! Og hvordan var det med hvem som oppdaget Nordpolen først, var det Amundsen, Nobil, eller kanskje det faktisk var Titina?

Påsken er en tid for mange ting, men kanskje viktigst av dem er familietiden! Og jeg kan skrive under på dette to ganger, tre ganger, så mange ganger du ønsker, for denne barnefilmen er jaggu meg like flott for hele familien, den er rett og slett en animasjons-perle du virkelig må få med deg, uavhengig av alder! Så kast deg rundt på sofaen, finn frem påskegodteriet og snurr film med norsk historie, en fortelling om usedvanlige utfordringer, og historien om den kanskje minst kjente polfareren av dem alle, hunden Titina!

Faksimile: Aftenposten / SNL

Bergenstoget plyndret i natt! (1923)
- Forfatter: Nordahl Grieg og Nils Lie under pseudonymet Jonathan Jerven
- Vurdering: Regnet som opphavet til fenomenet ‘påskekrim’ i Norge
- Tilgjengelighet: Til salgs hos flere av landets bokhandlere og til låns hos bibliotek

Har du noen gang tenkt over hvor særeget og spesielt påskekrim egentlig er? Nordmenn er først i rekke på mange fronter, vi drikker jo mer kaffe en resten av verden, og vi er best i klassen på å kaste i oss frossen pizza, men vi er og best i gjengen når det kommer til å fylle påska full av grusomme drap, ran, kriminelle handlinger og skremmende historier om naboer med grumsete ønsker.

Bergenstoget plyndret i natt! så dagens lys (så du hva jeg gjorde der?) våren 1923, forfattet av Nordal Grieg og Nils Lie under det hel-norske pseudonymet Jonathan Jerven. Krimromanen forteller historien om to smarte studiekamerater som i en desperat jakt etter raske penger bestemmer seg for å rane Bergenstoget natt til 1. april, med håp om at politiet skal tro det hele dreier seg om en 1. april-spøk, men ting går ei den veien de to kameratene håper den svartkledde natta i togvognene. Faksimilen du ser her er hentet fra Afteposten sin lørdagsavis 24. mars 1923, og fikk det her til å se ut som om Bergenstoget faktisk hadde blitt plyndret! Det hele var riktignok bare en annonse for den nye krimromanen, men som Store Norske Leksikon understreker viser dette et bevist valg og endring i annonse-tendensene hos de store bokforlagene. For det å reklamere for bøker opp mot store høytider og ferier i Norge var intet nytt, men dette står igjen som det første tilfellet av et valg om å knytte krimromanen til påskefjellet, både med tanke på romanens innhold og handling som utspiller seg på første påskedag, på påskefjellet, med alle konnotasjoner tilgjengelig for publikum.

Perfekt for solveggen, sant? Les i vei og nyt et stykke med norsk litteraturhistorie!

Foto: André Bjerke som ung mann, lesende på en sofa / Fotograf: Ukjent
Opphavsrett: Public domain, fri gjenbruk / Nasjonalbiblioteket

Nattmennesket (1941)
- Forfatter: André Bjerke under pseudonymet Bernhard Borge
- Vurdering: En av de første krim-romanene som ble omtalt med begrepet ‘påskekrim’

Det kom som et naturlig resultat å inkludere Bjerkes store suksess-roman Nattmennesket med på denne lille påskelista, når vi først hadde inkludert den overnevnte Bergenstoget plyndret i natt! som kom noen år tidligere til det påskeglade norske folket. Nattmennesket, som først fremsto som om den var forfattet av Bernhard Borge, som også er fortellerstemmen i romanen, var i all realitet skrevet av ingen ringere enn selveste André Bjerke, en mester i krimsjangeren hvis det noen sinne har vært en! Romanen er og den første av de tre fortellingen om detektiven Kai Bugge, og i skikkelig god zeitgeist stil, så flyter krimromanen over med et fokus som fulgt den generelle interessen hos hovedstadens borgere i samtiden; psykoanalyse – som ikke bare bærer den overordnede fortellingen og historien fremover, men også er med på å løse det store mordmysteriet! Det skal sies at Bjerke modellerte Bugge etter psykiateren Trygve Braatøy, tross at Bjerke selv ikke kjente Braatøy.

Gripende, spennende, svevende og ikonisk, det er mange adjektiver som kan slenges etter Nattmennesket, men det er nå en gang sånn at man burde oppleve det selv før man gjør seg opp en mening. Og hvem vet, kanskje det er sånn som godeste Bernhard Borge presenterer seg selv i romanen, som: «den faste leverandør til alle ryggsekker i påskehelgen»?