Med TikToks fremmarsj; hvor ble det av Vine?

Artikkel - Alexandra M. Lunstøeng

TikTok har vokst til å bli en av de mest populære appene i verden. Appen åpner opp for at man kan være kreativ når man skal lage videosnutter, som kan deles med millioner av mennesker. TikTok kan minne om Vine, en annen videodelingsapp som hadde sin storhetstid i starten av 2010-årene. Men hva skjedde egentlig med den populære appen?  

Vine kan anses som en forgjenger til den populære videodelingsappen TikTok. Men hva skjedde egentlig med appen Vine? Foto: Pixabay / Pexels

På TikTok kan man dele alt fra dansevideoer til matoppskrifter, og andre morsomheter. Det er kanskje ikke overraskende at TikTok har vært en av de mest populære appene de siste to årene? TikTok så spesielt massiv vekst i starten av den pågående koronapandemien, da folk i alle aldre flommet over til appen som tidligere hadde vært ansett som en plattform hovedsakelig for tenåringer. Det er det kinesiske selskapet formelt kjent som ByteDance som eier TikTok, og appen ble tilgjengelig over hele verden i august 2018 da den fusjonerte med en annen populær app, Musical.ly. Med denne appen kunne man lage videoer som varte mellom alt fra 15 sekunder til ett minutt, der man mimet til favorittsangene sine, la på ulike effekter, og delte videoene med andre brukere. Etter at TikTok og Musical.ly kombinerte tjenestene sine, økte appen i popularitet eksponentielt.

Musicaly.ly og TikTok kan minne om en annen app som hadde sin storhetstid i årene 2012-2016, nemlig Vine. Vine kan rett og slett anses som en forgjenger til TikTok. I årene etter 2016 hørte og leste man mindre og mindre om videodelingsappen i mediene, og i dag kan det virke som at flere har fullstendig glemt den populære appen. Med TikToks fremmarsj; hvor ble det av Vine?

Magi på seks sekunder

Vine ble grunnlagt av Dom Hofmann, Rus Yusupov og Colin Kroll i juni 2012. Selskapet ble kjøpt opp av Twitter i oktober det samme året, og i 2013 ble Vine lansert som en gratis app for både iPhone- og Android-brukere. I løpet av få måneder ble Vine den mest brukte og nedlastede videodelingsappen på markedet.

Vine var i en lang periode det mediet millioner av mennesker, meg selv inkludert, brukte mest tid på, på mobilen. Appen var enkel å bruke, og man fikk hele tiden opp videoer som fenget og engasjerte. Alt fra parodier av kjente folk til danse- og dyrevideoer. Hvis man derimot fikk opp innhold man ikke likte, kunne man enkelt og greit hoppe seg videre til neste videosnutt. Det bugnet av godt innhold i det som var kjent som «Vine-feeden». Det var derfor lett å bli sittende å scrolle på appen, når man først hadde åpnet den. I en alder av 14 år husker jeg godt at jeg kunne bli sittende i en time, om ikke to, bare for å la meg bli underholdt av humoristiske og velutviklede videosnutter. Men hva var det som gjorde Vine så unik?

Det kan tenkes at det som skilte Vine fra andre videodelingsapper på denne tiden, og som gjorde den unik, var den magiske seks-sekunders-grensen. Vine åpnet opp for at brukerne kunne filme videosnutter som varte i kun seks korte sekunder. På denne måten ble Vine et krevende sted for å produsere noe som kunne engasjere publikum, men det åpnet samtidig opp for at man måtte være kreativ. De strenge begrensingene viste seg også å være en kilde for kreativitet man knapt har sett maken til på nettet tidligere. Vine-skapere skapte rett og slett magi på seks små sekunder.

På Vine kunne man bli sittende å scrolle seg gjennom korte, men humoristiske og kreative videosnutter. Foto: DuoNguyen / Unsplash

Startgropen for flere kjente fjes

For mange av dagens kjente fjes, særlig unge youtubere og influencere, startet eventyret som enkle kontoer på Vine. Her fikk de raskt store følgerskarer og millioner av avspillinger. Zach King er en amerikansk illusjonist som startet med å lage vines i 2014, der han utførte magiske triks. Ved hjelp av svært avansert videoredigering fikk han blant annet emojis til å bli ekte og bilkøer til å forsvinne på bare seks sekunder. De magiske triksene på Vine ga King over fire millioner følgere, og mer enn 1,4 milliarder visninger. King kunne på denne tiden leve av å lage og publisere videosnutter på appen. I Norge har også appen vært lekeplassen for en rekke kjendiser og komikere, deriblant Vegard Harm. Harm ble først kjent gjennom Twitter, men det var da han begynte å lage humorvideoer på Vine at karrieren skjøt i været. Videosnutter der han vitset om bestefaren sin og «Paradise Hotel» var blant de mest populære. Under Vines storhetstid, var Harm Norges mest fulgte person med nærmere en halv million følgere. I dag er kanskje Harm mest kjent for å ha ledet podkasten Harm & Hegseth for VG, hatt sin egen VGTV-serie, Vegard x Funkygine, og for sin deltakelse i andre sesong av TV 2s tv-serie Kompani Lauritzen, som ble vist i fjor.

Vine (2012-2016)

Det var i oktober 2016 at eierskapet Twitter kom med nyheten om at de måtte legge ned Vine. Før det ble bekreftet at appen skulle fases ut, hadde Twitter meldt om at de måtte kutte hele ni prosent av sine egen stab, samt kommet med nyheten om flere oppsigelser i Vine.

I løpet av de kommende månedene vil vi avvikle mobilapplikasjonen. Vi kommer til å beholde innhold som allerede er lagt ut, og vi kommer til å holde nettsiden oppe.

Dette skrev Vine i et blogginnlegg på Medium 27. oktober 2016. Nedleggelsen av appen skapte sterke reaksjoner blant brukerne, deriblant Vegard Harm. Til VG i oktober 2016 kunne Harm fortelle at han nesten var på gråten da nyheten om nedleggelsen ble kjent. For han var Vine starten på karrieren hans.

I senere tid har det kommet frem at en stor konkurranseutfordring i form av Instagram dukket opp, noe som medførte nedleggelsen av Vine. I juni 2013 åpnet Instagram opp for at brukerne deres kunne filme 15 sekunder lange videoklipp. Til The Verge i 2016 har en av de tidligere lederne i Vine uttalt seg om at Instagrams videofunksjon var begynnelsen på slutten. Da Vine møtte konkurranse fra Instagram, holdt de seg allikevel til den strenge begrensingen på seks sekunder. Det ble derfor vanskelig for innholdsskapere å eksperimentere med nye typer videoinnhold. Det kan også tenkes at det ble vanskelig for Vine-skapere å dele meningen sin om et tema på kun seks sekunder. Instagram begynte også å promotere kjendisers kontoer i den populære «Utforsk»-funksjonen deres. Til The Verge har tidligere ledere fortalt at Vine hadde vanskeligheter med å matche Instagrams tilbud og funksjoner. I tillegg begynte markedsførere å flytte pengene sine bort fra Vine, og Vine-kjendisene fulgte etter. Det var rett og slett game over for den populære appen.

Vine hadde blant annet vanskeligheter med å matche Instagrams tilbud og funksjoner. Det var til slutt game over for appen. Foto: Sigmund / Unsplash

Vine er for lengst historie, og etter appens død har nye videodelingsapper og -plattformer blomstret. Men til felles med dagens populære videodelingsplattformer, som YouTube og TikTok, har Vine endret hvordan enkeltpersoner produserer og samhandler med videoinnhold. Vine var en gang en av de mest levende og kreative kulturfabrikkene på internett. Man kunne utforske Vine som om det var safari på nett, og man kunne le og la seg underholde av Vine som om det var YouTube. Fra 2012 til 2016 var det ingen steder på nettet som Vine.