Er retro det nye moderne?

Artikkel – Vilde B. Dalstø

 I vår levetid har teknologien utviklet seg drastisk – vi har gått fra å spille sudoku og snake på en ‘flip phone’, til å kunne ha spill, internett, høykvalitetskamera, bankkort og bussbillett på smarttelefonen vår. Ifølge mashable.com er minimalistisk teknologi ut, og retro, resirkulert og tilpassbare produkter det som trender. Hvorfor er det sånn at store teknologiselskaper går tilbake til retro design på moderne teknologi?

En rosa Motorola Razr klapptelefon. Foto: Curology / Unsplash

The Digital Fairy, et byrå med spesialister på internett og ungdomskultur, har kommet opp med uttrykket «vintage tech nostalgia». Dette begrepet florer på TikTok med utallige videoer av folk som ‘unboxer’ retro teknologi de har bestilt. De mener at det har mer variasjon og spennende design enn moderne teknologi nå til dags. Er det fordi det komplimenterer en type stil? Eller fremstår det mer brukervennlig? Denne artikkelen skal utforske mulige forklaringer på hvorfor retro design på ny teknologi er tilbake.

1. Brukervennlig

Det er ingen hemmelighet at teknologien blir mer og mer avansert. Det finnes bærbare Bluetooth-høytalere, øreplugger uten ledning og mennesker som lager spillefilmer med bare telefonen sin. Dette kan virke avskrekkende for noen, og kan være en av grunnene til at flere produsenter heller mot de eldre designene. Det kan tiltrekke seg en ny type målgruppe, nemlig mennesker som ønsker seg mer brukervennlig teknologi. Et eksempel på dette er Victrola sin «Nostalgic Belt Drive Turntable». Den spiller av både CDer, kassetter og vinyler, samtidig som du kan koble til på Bluetooth og streame musikk fra mobilen din. Musikkspilleren fremstår som en enkel LP-spiller med mørkt treverk og gulldetaljer, som kan danne assosiasjoner mot eldre og enklere teknologi. Dette kan skygge over de kompliserte funksjonene og dermed fremstå som mer brukervennlig.

2. Forbruksvarer

En moderne klapptelefon. Foto: Daniel Romero / Unsplash

Retrodesign kan gi en følelse av at et apparat har en varighet til noe som blir sett på som en engangsenhet, som kan påvirke til hyppigere utskiftning. Produsenter av moderne teknologi kan muligens se på dette som en anledning til å selge mer. Et eksempel er Samsung og Nokia som har produsert moderne klapptelefoner. Touchskjermen kan nå brettes sammen, og designet ser ut som en litt mer moderne versjon av klapptelefonen. Likevel har de klart å lure inn mer avansert teknologi; Samsung har for eksempel lagt inn ‘multi window’ som bidrar til at du kan gjøre flere ting på en gang. Du kan også ta mobilen halvveis opp, sette den fra deg og ha henda fri. Den koster like mye som en hvilken som helst moderne telefon i dag, men det retro designet kan gi følelsen av en engangsenhet. Kan det være at dette er nok en markedsføringsstrategi hos de store teknologiselskapene?

Tastatur av Azio Design – en blanding av vintage og moderne design. Foto: Alexandru Acea / Unsplash

3. Retro som trend

Et retro design er ikke nødvendigvis bare til for å selge mer teknologi; det kan også ses på som mote. Det er flere unge i dag som tar i bruk nostalgisk og retro teknologi fordi det komplimenterer deres stil. Det er nemlig mange som har hentet fram sin gamle klapptelefon fra skuffen med gammel teknologi hjemme, eller bestilt ny som de ‘unboxer’ på TikTok. Ifølge mashable.com er den rosa klapptelefonen Motorola Razr et populært valg hos unge, der de lager videoer og viser at de dekorerer de nye telefonene sine med klistremerker. Dette var verdens bestselgende telefonen i 2005, og vi kan jo alle innrømme – det er en spesiell tilfredshet å klappe igjen en telefon når man legger på røret. Trender kan være en stor påvirkningsfaktor til hvorfor for eksempel Samsung har valgt å produsere en moderne klapptelefon.

Et annet eksempel på dette er et nytt tastatur av Azio Design. Det er designet for å se ut som et tastatur i en skrivemaskin; det er litt mer nedsenket, med runde, nedtrykkbare knapper og har design i forskjellige farger og ulike teksturer. Det er vintage inspirert, men har mange moderne funksjoner. Dette tastaturet skal ifølge Yanko Design være svært populært som viser til atter en gang at retro design på moderne teknologi er det som trender akkurat nå.

4. Nostalgi

Kan det være at de store produsentene tar tilbake retro design på grunn av nostalgi? Flere kan sitte igjen med gode minner med gammel teknologi. Minner om å dra på Mix, leie en DVD for å fysisk sette den inn i DVD-spilleren. Hvordan det var å få en CD til jul med et album du hadde gledet deg så mye til å høre. Når du endelig fikk din første klapptelefon, og lå under dyna og spilte snake når du egentlig ikke hadde lov. Eller når vennen din måtte ringe deg opp igjen, fordi du hadde brukt opp kontantkortet ditt. Når du kjøpte en kul ringetone i Se og Hør til tretti kroner.

Ved å gå tilbake til retro design kan de mange nostalgiske minnene blomstre på ny. Kan de bringe oss tilbake til en tid med mindre press fra sosiale medier, mer brukervennlig teknologi og en telefon som er tilpasset akkurat deg? Produseres retro design på moderne teknologi fordi det vil spille på våre nostalgiske følelser? Det kan være flere ulike grunner til hvorfor teknologiselskapene gjør akkurat dette, men en ting er sikkert; trenden blir bare mer og mer synlig i moderne teknologi.